Voor de tweede keer dit seizoen stonden races in Oschersleben op het programma. Naast het 7e IDM-event voor de Supersport klasse stond ook een WK Endurance-race en het WK Zijspannen op het programma. Hierdoor was het qua tijdschema een beetje rommelig in vergelijking met de andere IDM-weekenden.
Zo is er slechts één vrije training aan het eind van de donderdagmiddag. Nu is dit circuit voor Pepijn bekend terrein , dus dat is geen probleem, maar je zit er wel de hele dag op te wachten. De twee kwalificaties staan dit keer voor de vrijdag genoteerd. Pepijn zit er vanaf het begin flink bovenop; een strategie die dit seizoen is ingezet en prima verloopt. Gewoon vanaf de eerste minuut er vol in vliegen. Zoals gewoonlijk vormt zich boven aan de lijst een groepje met de bekende namen; Fritz, Stamm, Kerschbaumer, Lausletho, Pepijn en gastrijder Alt. Allemaal strijden ze voor de pole-position, dan wel een plekje op de eerste startrij. De tijden ontlopen elkaar niet veel en Pepijn is flink in de slag met Tatu Lausletho. Uiteindelijk staat er een 5e starttijd achter Pepijn’s naam; 15 honderdste sneller dan de Fin. Ook de andere rijders zijn niet ver weg. Florian Alt steekt er iets boven uit. Hij rijdt echter met een qualifier, terwijl Pepijn dit keer heeft vast gehouden aan een normale compound rubber, om een zo goed mogelijk gevoel voor de race te hebben. En dat is met een P.R. op Oschersleben prima gelukt.<br /> <br /> De zaterdag wordt een relaxdagje voor de I.D.M.-ers; geen trainingen of races. Dit betekent alles rustig klaar maken voor zondag, zelf eens een keertje toeschouwer zijn bij de Endurance-race en een team-uitje naar het dichtbij gelegen Magdeburg.<br /> <div><br /> </div>
Zondag staat het vizier weer helemaal op scherp. Pepijn heeft een prima start en weet direct door te stoten naar de 3e plaats. Hij heeft Florian Alt en Marvin Fritz voor zich en Roman Stamm achter zich. In de 3e ronde is de Zwitser Pepijn voorbij. Het lukt Pepijn net niet om aan te haken en zo vormt zich na zo’n vijf ronden een kopgroep van drie man. Pepijn volgt op de 4e plaats op 2,5 seconde achterstand. Zelf heeft hij een voorsprong van 3 tellen op teamgenoot Stefan Kerschbaumer en Tatu Lausletho. Hij rijdt dus alleen en doet verwoede pogingen om aansluiting te vinden, en al is het niet veel toch lopen de snelste drie steeds iets verder weg. Zelf bouwt hij ook de voorsprong uit naar de mannen achter hem, dus van een spannen de race is niet echt sprake. Het wordt nog even interessant als de bandjes van Alt een stuk minder worden en Pepijn duidelijk op hem inloopt. De race is echter te kort om nog een serieuze bedreiging te vormen en op 2 seconden achter Alt finisht Pepijn op de 4e plaats.<br /> <br /> Voor de tweede race de setting iets veranderd om de grip nog net iets beter te krijgen. De eerste ronde is om door een ringetje te halen; van vijfde startplek naar één! En qua tijd de snelste openingsronde; we gaan er maar eens goed voor zitten. De race is helaas van korte duur. Op het moment dat Pepijn als eerste doorkomt, gebeurt er achter hem van alles. Christian von Gunten heeft bij het uitkomen van de laatste bocht voor start-finish een highsider. De achter hem rijdende Lausletho kan de over het circuit tollende Kawasaki niet ontwijken en klapt er vol op. Het veld zit nog zo dicht op elkaar dat David Schmidt vervolgens wordt geraakt door de Suzuki van de Fin. Alle drie hebben medische assistentie nodig en er volgt dan ook direct een rode vlag. Uiteindelijk moet de race-director zelfs besluiten om de race geheel af te gelasten; dus geen herstart. Op de medische post is men druk doende om de coureurs zo goed mogelijk te verzorgen. Als gevolg daarvan kan de hulp langs het circuit niet gewaarborgd worden, temeer omdat er twee helikopters naar het ziekenhuis moeten. Begrijpelijk, want veiligheid gaat voor alles. En het allerbelangrijkste; al liet het zich even ernstig aanzien; de coureurs zijn er al met al redelijk goed van afgekomen. David Schmidt is de grootste pechvogel met een aantal botbreuken; de andere twee zullen nog wel een poosje bont en blauw zijn.<br /> <br /> In het weekend van 19, 20 en 21 september staan al weer de laatste I.D.M.-races op het programma. Pepijn zal het zeker niet laten om ook hier voor het podium te gaan en nog een aanval in te zetten op de 4e plaats in het klassement van Lausletho. We gaan er voor !
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…