Home Teams Teams: 6-Hours Spa Team Ducracing geweldige ervaring

Teams: 6-Hours Spa Team Ducracing geweldige ervaring

0

Ondanks de (te) hooggespannen verwachtingen en opstart perikelen tijdens de 6-Hour van Spa, kan Endurance Team Ducracing terugkijken op een geweldig endurace weekend, alle ups en downs van een lange afstandsrace en een super ervaring.

Na vrijdag alles een plaats te hebben gegeven in de pitbox konden de brommers naar de keuring. Hier wachte onze eerste grote verassing van het weekend. De 1198 van Fred werd afgekeurd omdat hij een endurance tank op de motor had??? Een endurance wedstrijd waar je geen endurance tank mag monteren? Omdat zaterdag ochtend Henk (onze gelegenheids team manager) nog uit Nederland zou arriveren kon de standaard tank nog net op tijd in Spa zijn. De eerste training was te kort om echt te wennen aan het circuit en tijdens de tweede training stond de baan blank na een heftige regenbui. Niet echt lekker op de vers gemonteerde slicks.<br /> <br /> Tijdens de qualificatie op zaterdag ochtend weer geen lekker ritme. Onze "normale" concurenten zaten naar het circus te kijken op de tribune en waren ingewisseld voor topteams uit het IDM, ONK en WK Endurance. Daar stonden we op de 70e startplek. Laatste en slechtste qualificatie van het seizoen.<br /> &nbsp;<br /> Echter een 6-Hours duurt lang. Na de spectaculaire Le Mans start wist Jean-Claude direct naar voor te stoten. Na de eerste stind kon Jan dan ook de baan terug op met een 48e plaats algemeen. Nu begon onze voorbereiding zijn vruchten af te werpen. Er was constant dreiging van regen en er stond dan ook steeds een motor op slicks en een op regenbanden klaar. Echter er gebeuren altijd weer zaken waar je geen rekening mee houdt. Halverwege, Fred was nog maar net naar buiten, de 1098 van Jan stond op regenbanden en de Buell van J-C stond zonder wielen om van vers rubber te worden voorzien, kwam Fred weer binnen met een zeer luidruchtige Duc. De lamda sensor was compleet uit de uitlaat gescheurd. Door dit onverwachte bezoek duurde de wissel wat langer maar ook hier was J-C weer snel op de baan.<br />

Omdat de 1198 niet te repareren was, werd snel de tactiek aangepast. J-C Kwam na zijn stind binnen, Buell en coureur&nbsp; aftanken en terug de baan op gestuurd. Toen dan eindelijk de 20 minuten voor de finish vlag de regen-hel losbrak was het Jan die als eerste van alle teams op regenbanden naar buiten ging. Iedereen reed nog op slicks en Jan haalde breed grijnzend in zijn helm binnendoor en buitenom iedereen in die op glad ijs leek te rijden. De opmars was echter maar van korte duur. Met nog maar 8 minuten te gaan was er helaas een coureur die het nodig vond Jan aan te tikken en daar schoof Jan met de 1098 de Radilion op omhoog. Een grote domper op onze ijzersterke tactische zet en mega opmars. Een 50e plaats overal in de eindklassering was ons deel. Zowaar niet eens iets om je voor te schamen in dit gezelschap.<br /> &nbsp;<br /> Rest ons nog om onze dank uit te spreken aan de organisatie voor dit super evenement, natuurlijk alle helpende handen in de box en al onze aanwezige supporters voor de ondersteuning en het meebeleven.