De 75ste editie van de zeer gekende 24 uren van de Bol dÕOr is met glans afgesloten voor Werner Daemen die met zijn eigen team een gans seizoen van het FIM Wereldkampioenschap Uithoudingsraces gaat doen. In de totaalstand eindigde ze op de plaats, maar ze stonden op de 3de podiumplaats in hun Superstock klasse.
De Bol d’Or op het Circuit de Nevers in Magny Cours te Frankrijk was dit jaar de openingsrace van het WK Endurance, dit jaar heeft het kampioenschap 6 proeven met daaronder 2 wedstrijden die over 24 uren lopen. <br /> <br /> Werner Daemen die al lang had aangegeven om in dit circuit nog een gans seizoen te willen volmaken is daar nu aan begonnen. Het team dat als manager Rico Penzkofer heeft, is internationaal samengesteld met snelle rijders, Michael Filla komt uit de Tsjechische Republiek, onze Werner Daemen is de 2de rijder en als 3de komt de Duister Matti Seidel aan het stuur van de BMW S1000RR Superstock met Pirelli banden.<br /> <br /> Vanaf woensdag worden de rijders onderworpen aan allerlei controles tezamen met de motoren zodat alles zo goed mogelijk voorbereid is voor een enorm zware race, vanaf dan gaan de rijders op de baan voor kwalificaties en nachttrainingen. Werner is de snelste van de drie rijders maar er wordt een gemiddelde van het team genomen en zo staat het Van Zon Boenig Motorsportschool Team als 14de gekwalificeerd en is 4de in de Superstock klasse. Dat wil zeggen dat het motorisch gedeelte standaard is, al heeft de BMW S1000RR best wat aanpassingen ondergaan om o.a. de wissels van banden en het tanken veel sneller te laten verlopen.
Zaterdagnamiddag om 15 uur wordt dan de Franse vlag gezwaaid als teken dat de motoren voor 24 uur zullen ronken over het 4.411 meter lange circuit. Het was Matti Seidek die naar de overkant van de baan rende om op de klaarstaande BMW te stappen met het nummer 13, voorzichtig zocht hij zijn weg tussen de 53 andere motoren, na het eerste uur reed het nummer 13 rond op de 17de plaats.<br /> <br /> Rond de klok van 19 uur begonnen de problemen aan de uitlaat, dat werd door het uitstekend werkende team snel verholpen, na 8 minuten waren ze opnieuw aan het rijden, maar ze stonden nu op de 21ste plaats, 9de Superstock. Maar 2 uur later gaf deze uitlaat opnieuw problemen, het team maakte gebruik van een Safty Car procedure om de ganse uitlaat nu te vervangen. De uitlaat bleef nog meerdere problemen geven, maar de BMW nr 13 van het Van Zon Boenig Motorsportschool Team bleef steeds doorzetten. <br /> <br /> Toen de nacht achter de rug was, begon men opnieuw te rekenen, het target was tenslotte podium, dus er zou hard moeten worden gereden om de verloren tijd in de pitstraat terug te winnen. De 2 snelste rijders werden dan afgelost, en Werner moest de laatste relais rijden op sprinttempo want het Van Zon Boenig Motorsportschool Team lag nog op plaats 4 en daar moest verandering inkomen. En Werner zette zich nog eens extra schrap en slaagde er in om met 3.2 seconde de 3de plaats in de Stocksport te veroveren, moest de race nog 2 ronden langer geduurd hebben, dan zat er waarschijnlijk nog een 2de plaats in want MCP Starteam 67 lag 4.5 seconden voor het Van Zon Boenig Motorsportschool Team. Aan winnaar Atomic Motorsport kon niet meer geraakt worden. Maar de vreugde was zeer groot toen Werner om 3:01 pm de geblokte vlag passeerde.<br /> <blockquote>Werner Daemen: ÒHet was altijd al mijn droom om mijn race carrière in de Endurance wereld af te sluiten, daarbij inbegrepen dat er een eventuele WK Superstock titel kan behaald worden, we hebben alvast een goede start gemaakt.Ó</blockquote>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…