Home Teams Teams: 250cc zorgt voor spektakel in Oss

Teams: 250cc zorgt voor spektakel in Oss

0

Zaterdag 27 mei begonnen de trainingen op stratencircuit Paalgraven te Oss voor de bekende Pinksterraces.

Een grote verandering dit jaar was de rij-richting, we reden nu tegen de klok in. Het circuit kent helaas vele obstakels als lantaarnpalen, stoepranden, stroomhuizen en bouwketen waardoor het lastig is er verantwoord te rijden. Met diverse andere rijders hebben we daartegen bezwaar gemaakt en adviezen ter verbetering aan de organisatie voorgelegd. In goed overleg is de baan duidelijk veiliger gemaakt om erop te racen, heren KNMV bedankt voor jullie medewerking.

De eerste kwalificatietraining.
Het was van meet af aan spannend. Dit ging ergens om. Zeker op een stratencircuit is het van belang op de eerste startrij te komen. Ik deed daar goed m'n best voor, maar dat idee had ik niet alleen. Het resultaat daarvan is scherpte. Het ging tussen EK rijder Hans Smees, thuisrijders Randy Gevers en Jan Roelofs, verder is het leuk als TT wild card genomineerde iets te laten zien en daar behoren zij maar ook ik bij..

In de 8e ronde pakte ik de 2e startplaats vlak achter Gevers, maar na 11 ronden kwam Smees opzetten met de razend snelle Kingma Aprilia en pakte de 2e plaats over. Inderdaad ik werd teruggezet naar de 3e startplaats achter twee Aprilia's. Dat betekent nog steeds een plaatsje op de eerste startrij en het MRTT team was er best blij mee..

Tweede kwalificatie
Het weer zag er kwakkelig uit dus besloten de monteurs mij op intermediate banden de baan in te sturen. Immers het rubber moet wel beneden blijven. Het leek op een herhaling van 's morgens, echter de andere heren heren reden wel op slicks en konden daar het weer niet slechter werd, net dat ietsje meer gas geven als ik. Ik werd terug verwezen naar de vierde plaats, dat is de eerste van de tweede startrij wat ik niet wilde dus, maar helaas. De tijden geven wel aan dat er scherp gereden werd. De rondentijden van ons vier lagen op 0,4 seconde. Het was Randy Gevers op pole met een tijd van 1.38.11, Hans Smees op 2 met een tijd van 1.38.22 en Jan Roelofs op 3 met een tijd van 1.38.37 en op de vierde plaats MRTT Mike Velthuijzen met een tijd van 1.38.51

Zondag:
‘s Ochtends hadden we eerst de warm up. Ik startte nu wel op slicks en dat was wel nodig ook want weer ging het er hard aan toe. Hoewel het nu nergens om ging leek het wel of we met z'n vieren vast aan de race waren begonnen. Ik liet me bepaald niet onbetuigd in m'n bedoelingen en reed daarbij 0,3 seconden sneller dan in de kwalificatie wederom goed voor de 2e tijd. Het rijden ging me gemakkelijk af, het kostte betrekkelijk weinig energie, een prima warm up. Deze rondetijd vasthouden gedurende de race lijkt een prima plan..

De race:
De start verliep goed. In de eerste ronde kon ik de aansluiting met de staart van de kopgroep behouden want anders moet je het alleen doen en dat is een ander verhaal want mijn fiets is niet de snelste van deze groep. Het was Randy Gevers aan de leiding gevolgd door de Belg David Drieghe dan Jan Roelofs en dan Hans Smees. Ik was dus een plaatsje verder naar achteren maar zat er wel bij.

In Ronde 4 probeerde ik de 4e positie te veroveren waarbij ik de motor strak naast die van Jan Roelofs zette. Jan probeerde nog wat later te remmen maar bij deze remactie komt hij ten val. Het is een zware crash. Hij kneust beide longen en heeft zijn schouder uit de kom. In het ziekenhuis wordt geconstateerd dat er ook fracturen zijn. Heel vervelend, weg TT optreden. Het MRTT team wenst Jan een voorspoedig herstel toe.

De crash van Jan leidde tot een rode vlag situatie, de race werd stilgelegd. Gelet op het aantal afgelegde ronden wordt de race opnieuw gestart maar verreden over 10 race ronden.

Direct na het doven van het licht zaten we weer in een mooi duel. De razend snelle Belg David Drieghe had zich ditmaal vol in het gedrang gemengd. Randy Gevers leidde opnieuw, Drieghe op 2, Smees op 3 en Velthuijzen 4.

Ronde na ronde zaten we in een zeer spannend duel. Tenslotte wist Hans, Smees Drieghe te passeren maar dat is een kunst op zich want diens fiets is snel en hij gaat vroeg op het gas. Zolang Hans zich dus laat ophouden ben ik kansloos. Het blijft een moeizame opgave ook al is mijn standaard Honda weer perfect geprepareerd door de heren monteurs van het MRTT om deze heren met Aprilia's of A-kit alleen al bij te houden. Om ze te passeren is race gedrang noodzakelijk.

Ik moet domweg veel harder de hoek in en rem gewoon veel later als de rest. Dit keer zo erg dat mijn remvloeistof te heet wordt waardoor mijn remhandle totaan het stuur komt.Het enige dat ik kon doen was op het rechte stuk met me linkerhand het voorremhendel verstellen. Daarbij komt het remhendel verder van het gashendel te staan. Dit lukte maar had tot gevolg dat ik weer een klein gaatje naar de groep moest dicht rijden.

In de laatste ronden had ik m'n plan getrokken. Na het lange rechte stuk kon ik Drieghe op het verkeerde been zetten door m'n neus niet te laten zien waardoor hij comfortabel vanaf de buitenkant van de baan de bocht aan bleef snijden. Het gaatje was te mooi om waar te zijn, rijp voor de pluk. In de laatste ronde was de pluk.

Geheel volgens het boekje, mooi aan de binnenzijde insturen, erin lopen, Drieghe beetje in de weg zitten en zo nam ik de 3e plaats over, gefopt.

In de laatste bochtensectie van het circuit zette ik alles op alles om Drieghe geen herkansing te bieden met de snelle A-kit , en die wist geen andere lijn te bedenken dus : Mike Velthuijzen kwam als 3e over de finish…………YES YES weer een podium plaats voor het MRTT-Hugen !!!!!

De race werd gewonnen door de gedreven Randy Gevers op zijn snelle Aprilia die een thuis wedstrijd reed met een snelste tijd van 1.37.76. Hans Smees op 2 met een snelste tijd van 1.38.54 en Mike Velthuijzen op 3 met een snelste tijd van 1'37.77 . Mike miste de snelste rondetijd op 0,01seconden. Jammer want de snelste trainingstijd gaf nog 0,2 seconden marge daartoe.

Extra reden om met een brede glimlach richting huis te gaan is het aanbod van een wild card voor de komende TT in Assen aan MRTT-Hugen/ Mike Velthuijzen. In Oss maakte de KNMV officieel de nominaties voor een wild cards voor Dutch Grand Prix bekend, de TT van Assen. Nu zien of het budget dat toe laat. Ter uwer informatie uw bezoek van de TT is prijzig, ons rijden er zeer duur.

Met deze 3e plaats in Oss verandert er niets in de tussenstand voor het onk, we blijven 2e staan, al zijn een aantal puntjes uitgelopen op de 3e man in het kampioensschap David Drieghe

Na afloop van de race (volgens het publiek de spannendste en meest spectaculaire race van het weekend) zijn er interviews gegeven voor de regionale tv. Deze zijn 2x terug te zien op de regionale tv zenders bij het tv programma Topspeed.

Meer info voor uitzendingen kijk even op http://www.topspeedtv.nl/

Heren monteurs en team, het was me een weekend om in te lijsten, grote klasse !