Afgelopen weekend hadden we onze 5e ronde voor de WK zijspannen op het Engelse Brands Hatch circuit. Deze race werd verreden in het bijprogramma van het prestigieuze Brits superbike kampioenschap. Doordat we samen met onze Engelse collega,s zouden rijden, was het startveld met 25 teams dan ook goed gevuld. Zij streden voor hun eigen kampioenschap, en zouden dus geen WK punten toebedeeld krijgen.
Hetzelfde gold voor de vaste WK deelnemers die op hun beurt geen punten voor het Engels kampioenschap zouden kunnen scoren.<br /> Op voorhand hadden we ons al voorbereid op een zwaar weekend, want het Engels kampioenschap staat bekend om zijn hoog niveau. En daar bovenop kwam er nog bij dat het voor ons de eerste keer zou zijn op het spectaculaire, uitdagend Brands Hatch GP circuit. En volgens de kenners had je hier echt wel veel circuit kennis en ervaring nodig om echt hard rond te gaan. <p > </p> <p>Op de vrijdag hadden we gelukkig een half uur durende vrije training. Bennie en Geert waren dan ook de gehele sessie op de baan, om zo veel mogelijk kennis en ervaring op te doen. En gedurende deze sessie gingen de tijden stapvoets naar beneden, en dat gaf toch wel wat vertrouwen. Toen na deze sessie Bennie en Geert ook nog melden dat ze dit circuit zeer mooi vonden, was het gehele team dan ook tevreden met de neergezette 12e tijd. Dit zou natuurlijk wel flink verbeterd moeten worden tijdens de kwalificaties op de zaterdag. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Voor aanvang van de 1e kwalificatie werd de team Streuer LCR rondom op nieuw rubber gezet. Bennie koos er voor om als laatste uit de pits te vertrekken, om zo direct een vrije baan voor hem te creëren. En na een rustige inloop ronde gingen ze er eens goed voor zitten. Al in de 2e ronde werd de tijd van de vrijdag al flink verbeterd, ook de sector tijden in de 3e ronde zagen er goed uit. En dat bleek ook wel aan de neergezette tijd in deze ronde die goed was voor een 10e positie. Maar toen werd deze sessie stil gelegd middels de rode vlag, reden was een flinke olie spoor neergelegd door een Engelse collega. Daar dit niet de eerste keer was dit jaar dat dit gebeurde, was de wedstrijd leiding keihard in hun oordeel en zat onze eerste kwalificatie erop. In de 2e kwalificatie zouden we wat extra tijd erbij krijgen, om de verloren tijd te compenseren. Dit hielp natuurlijk niet echt mee met onze planning van de dag, maar het was niet anders.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Op het einde van de dag mochten we dan nogmaals de baan op voor onze 2e en beslissende kwalificatie. Bennie en Geert waren zeer gemotiveerd, en gingen er dan ook direct vol tegen aan. En de neergezette tijd van de eerste sessie werd al in de 2e ronde verbeterd. Ook de ronden erna waren elke keer een fractie sneller, en we stonden op dat moment dan ook binnen de top 10. Maar met nog 12 minuten op de klok stuurde Bennie de pits in. De pitcrew dacht dat hij binnen kwam voor een verse achterband en hadden dan ook alles klaar staan, om deze vlot te verwisselen. Echter dat was niet het geval, er was een probleem met de remmen, snel werd begonnen met het probleem op te sporen. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Want rijden onder deze omstandigheden was niet verantwoord, en we konden deze sessie dan ook als verloren beschouwen. Dat was flink balen, want elke minuut op de baan hadden we echt wel nodig om dit circuit goed onder de knie te krijgen. Maar het was niet anders, het werd nog beroerder voor team Streuer toen we ook nog eens uit de top 10 werden verdreven. En we genoegen moesten nemen met de 11e start plaats, en dat was echt balen. Wetende dat we geen warm-up training zouden hebben op de racedag, was het dus zaak om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Gelukkig werd deze bij terugkomst in het paddock redelijk snel gevonden en opgelost.</p> <p> </p> <p> </p> <p> <div><br /> </div> </p>
<p>Toen we zondag ochtend wakker werden keken we onze ogen uit, wat een publiek was er zo vroeg al op het circuit aanwezig. Zoals gemeld hadden we geen warm-up en zou onze wedstrijd als laatste deze middag worden verreden. Maar dit wachten werd gebruikt om naar de andere races te kijken, en om de team Streuer LCR gereed te maken voor de race over 18 ronden, later deze dag.</p> <p><br /> </p> <p>En toen het eindelijk zover was dat de driewielers de baan op mochten, waren wij er helemaal klaar voor. Het was wel even wennen om wat verder naar achteren op de grid te staan, maar dit kon ook wel eens in ons voordeel uitpakken. Wetende dat de Engelse teams allemaal de wedstrijd in de eerste ronde willen beslissen, met alle gevolgen van dien.</p> <p><br /> </p> <p>De start van team Streuer was matig maar bij het ingaan van de beruchte Paddock Hill bocht. Hadden ze nog steeds de 11e positie, maar dit veranderde in de volgende bocht. Toen werden Bennie en Geert vol geramd, en maakten 2 pirouettes gelukkig bleven ze wel op de baan, en was er verder geen schade aan het span. Dit had echter wel tot gevolg dat ze achter aan de rij weer hun race konden vervolgen, en kwamen dan ook pas als 22e uit de eerste ronde. Maar de leiders van het WK kenden een nog slechtere eerste ronde want het team van Tim Reeves moest al direct de pits opzoeken met mechanische problemen. Zij kwamen nog wel weer terug op de baan, zij het met een achterstand van 2 rondes.</p> <p><br /> </p> <p>En toen begon voor team Streuer een geweldige inhaal race, want per ronde werden er een paar teams ingehaald. Op het einde van de 7e ronde was team Streuer alweer beland op de 10e positie, en bezetten we op dat moment de 3e plaats van de WK teams. Op deze positie keek team Streuer wel tegen een iets grotere gap aan, want er zat maar liefst 7 seconden tussen ons en team Bryan op de 9e plaats. Maar met ronde tijden die ongeveer 1,5 seconde per ronde sneller waren, was deze 9e plaats nog wel mogelijk. Bennie en Geert gingen er dan ook even goed voor zitten en verkleinden het verschil per ronde.</p> <p><br /> </p> <p>Maar in ronde 12 ging het ineens mis in de kop van het veld, en dit monde uit in een knotsgekke einde van deze race. Als eerste ging het WK team van John Holden met Ashley Hawes in de fout. En eindigen hun race op de kop in de grindbak, gelukkig zonder enige persoonlijk letsel. Een ronde later was het wederom raak, dit maal was het WK koploper Tim Reeves en Gregoy Cluze die in aanraking kwamen met het team van Garry Bryan. En hierdoor de macht over hun span verloren en in de grindbak tot stilstaand kwamen. Enkele seconde hierna was het wederom raak, ditmaal was het de Finse combinatie van Paivarinta en Kainulainen. Die met hoge snelheid van de baan af raakten, waarbij het span over de kop ging. Helaas liep dit niet zo goed af en had de passagier Kainulainen medische assistentie nodig. De wedstrijdleiding besloot dan ook direct de race middels de rode vlag stil te leggen, en deze zou ook niet meer worden herstart. </p> <p><br /> </p> <p>In de pitstraat wachten de overgebleven teams op de dingen die zouden gaan gebeuren. Snel rekenwerk van de pit crew van team Streuer, leverde op dat zij als eerste WK team over de streep waren gekomen. Maar of dit ook daadwerkelijk zo was moest nog wel even blijken. Gelukkig kregen de teams al snel te horen dat passagier Kirsi kainulainen OK was en alleen voor alle zekerheid even naar het ziekenhuis moest. En dit bracht direct wel weer wat rust in de pitstraat, en al vrij snel hierna kwam de wedstrijd leiding met de officiële uitslag van de race.</p> <p><br /> </p> <p>En toen was het helemaal duidelijk dat team Streuer de eerste WK overwinning binnen had. En was de vreugde binnen het team dan ook zeer groot, en haasten Bennie en Geert zich naar het podium om de hoogste trede te beklimmen. En het was dan ook een groots moment dat er weer eens het Wilhelmus schalde na een WK race voor de zijspannen.</p> <p><br /> </p> <p>Door deze overwinning scoorden wij 25 WK punten en zijn weer vol in de race voor het WK, Want het verschil met team Reeves op de eerste plaats is terug gebracht tot 10 punten. En wetende dat de volgende race plaats vind op ons thuis circuit, tijdens de Gamma Racing Days. Over 2 weken op het TT circuit van Assen, Is er nog van alles mogelijk. En ook het circuit van Oschersleben ligt team Streuer goed, hier word de laatste ronde voor het WK verreden.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…