Een paar dagen na onze succesvolle WK-races, op het Grobnik circuit in Kroati, was team Streuer al weer onderweg naar de volgende WK-ronde. Op de Pannoniaring in Hongarije werd de 4e ronde voor het wereld kampioenschap verreden.
Op dit circuit hadden wij nog niet eerder gereden. Gelukkig gold dat ook voor de meeste andere teams, zodat we niet veel nadeel zouden ondervinden. Bennie en Geert hadden vooraf de lay-out van het circuit al goed bestudeerd en beiden zagen het wel zitten. Het betreft een 4,7 km. lang, technisch circuit die voorzien is van snelle bochten, langzame hairpins, e.d. en dat ligt ons wel. <p> </p> <p>Op vrijdagmiddag hadden we onze vrije training. Omdat dit voor de meeste teams de eerste kennismaking met het circuit was had de organisatie besloten om de teams meer tijd te gunnen. Normaalgesproken duurt een vrije training 30 minuten, maar we kregen nu 50 minuten voorgeschoteld. Bennie en Geert hadden vooraf besloten om zo lang mogelijk op de baan te blijven om zo het circuit goed te leren kennen. De pitcrew begon zich na 15 ronden af te vragen hoe het met het brandstofverbruik zou gaan en begonnen eens goed te rekenen. Bij het ingaan van de 19e ronde werd de benzinekan toch maar even aan Bennie getoond. Bennie reageerde direct op dit signaal en stuurde hierna het span de pitstraat in. Dit bleek exact op tijd, want er zat weinig benzine meer in de tank. In deze vrije training werden 19 ronden afgelegd in een tijd van 42 minuten en dit is behoorlijk veel te noemen. Team Streuer noteerde uiteindelijk de 4e tijd achter de teams van Reeves, Païvarïnta en Gürck. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Zaterdagmorgen om 8:20 stond de eerste kwalificatie op het programma. Door de hoge temperaturen was de verwachting dat de snelste tijden tijdens de eerste kwalificatie neergezet zouden worden. Bennie en Geert begonnen direct flink te pushen. Met nog 5 minuten op de klok zaten de top 4 teams allemaal nog binnen een seconde. Dat werd dus een spannende eind van de kwalificatie. In onze 10e ronde werd nogmaals de tijd iets verbeterd, maar nu kwamen de teams van Reeves en païvarïnta ook goed op stoom. In hun laatste ronde zetten zij een zeer snelle tijd neer, waar wij geen antwoord ophadden. Nu was het nog wel even spannend of we op de eerste rij zouden blijven, want ook Gürck was met een snelle ronde bezig. Uiteindelijk kwam Gürck 0,1 seconde te kort op ons. We hadden de voorlopige 3e startplaats in handen. <br /> <br /> Om 12:45 ging dan de 2e kwalificatie van start en zoals verwacht verbeterde haast niemand zijn tijd. Voor alle zekerheid hadden we een nieuwe achterband achter de hand. Mocht het zo zijn dat Gürck alsnog zijn tijd verbeterde, dan kon er direct ingegrepen worden. Dit was niet nodig en zo konden wij de race weer starten vanaf de eerste startrij. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Aangezien de rondetijden dicht bij elkaar lagen zou het wel weer eens een hele mooie, spannende sprintrace kunnen worden. Rond half zeven doofde het startlicht en stoven 12 teams richting de eerste bocht. Bennie en Geert kenden een goede start, maar moesten toch het team van Gürck voor zich dulden. Na een ronde vond Bennie het welletjes en pakte resoluut de 3e plaats weer terug. Vanaf dat moment wist het publiek niet meer waar ze moesten kijken. Om de 1e plaats was de strijd vol losgebarsten. Team Reeves kreeg geen kans om bij de Païvarïnta weg te lopen. Maar ook team Streuer en Gürck waren in gevecht met elkaar. Bennie kon de Duitser telkens achter zich houden, maar meer dan een halve seconde voorsprong zat er echt niet tussen. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het leek erop dat de Duitser aan het afwachten was om in de laatste ronde toe te slaan en dat bleek ook zijn plan te zijn. In de laatste ronde doken Bennie en Geert nog op de 3e plaats de eerste bocht in, maar Gürck begon nu echt druk te zetten. Tijdens deze laatste ronde werd er 5 keer van positie gewisseld. Uiteindelijk kwam de Duitser als overwinnaar uit de strijd. Dat was voor ons natuurlijk balen, maar het was wel een super spannende race, waar beide teams nog lang over hebben nagepraat. </p>
Ook op de zondagochtend was het weer vroeg op, want onze warm-up training ging al om half negen van start. De weersgesteldheid was minder goed dan de dagen ervoor. Tijdens de warm-up sessie was het bewolkt en voor de race werd er zelfs regen voorspeld. Het was dus afwachten hoe dit zou aflopen.<br /> <br /> De voorspellingen kwamen helaas uit, want 5 minuten voordat de pitstraat openging begon het lichtjes te regenen. Goede raad was duur, want wat moesten we nu doen? Het regende nog niet zo hard dat de regenbanden gemonteerd konden worden, maar als het door zou blijven regenen hadden de slickbanden totaal geen grip.<br /> Tijdens de verkenningsronde zijn wij de baan niet op gegaan en hebben we afgewacht wat het weer zou gaan doen. Het duurde niet heel erg lang dat het harder begon te regenen. Alle teams verwisselden hierna hun banden en zo zou het gehele veld op regenbanden van start gaan.<br /> <br /> De start van team Streuer was niet perfect. De teams van Remse en Rutz waren beter weg. Maar daar maakten Bennie en Geert al tijdens de eerste ronde korte metten mee en pakten hun 3e plaats weer terug. Na deze ronde waren de teams van Reeves en Païvarïnta alweer behoorlijk bij ons weggelopen. Bennie besloot om de race gecontroleerd uit te rijden en dat kon, aangezien de voorsprong op Gürck 5 seconden bedroeg. Dat Bennie het pitbord goed in de gaten hielt bleek wel toen team Gürck de laatste 3 ronden hun tempo behoorlijk verhoogden. Bennie schroefde het tempo ook direct op en dit bleek voldoende om, over de wedstrijd van 15 ronden, als 3e over de finishlijn te komen. Voor de 3e keer, binnen 2 weken, mochten we het WK-podium beklimmen.<br /> <br /> Door de behaalde 90 WK-punten staan we nu stevig op de 3e plaats in het WK-tussenstand. De achterstand op Païvarïnta, die de 2e plaats bezet, bedraagt 30 punten. De voorsprong op Gürck, die de 4e plaats bezet, bedraagt 22 punten.<br /> <br /> Afgelopen 3 weken hebben we 5 wedstrijden gereden, waarvan 4 keer een podiumplaats werd behaald. We kunnen dan ook spreken van zeer geslaagde raceweekenden.<br /> <br /> Over 3 weken wordt de 5e ronde voor het WK verreden op het Engelse circuit "Brands Hatch". <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…