#AssenBSB – Afgelopen weekend stond voor team Streuer de gecombineerde ONK-BSB-zijspanrace op het programma. Het prestigieuze Britse Superbike kampioenschap maakt eenmaal per jaar de oversteek voor een ronde op Nederlandse bodem. Naast andere klassen zijn ook altijd de zijspannen van de partij en telt deze wedstrijd voor de Nederlandse deelnemers mee voor het ONK.
<p>Doordat het een gecombineerde wedstrijd betreft levert dit een extra groot startveld op. Afgelopen weekend stonden maar liefst 31 teams aan de start. Voor dit jaar betreft dit een record aantal deelnemers. Dit beloofde op voorhand al veel spektakel en spannende races. Het Engelse zijspanveld is geen onbekend terrein voor team Streuer, want dit jaar reden wij al 2 keer eerder met hen samen. Tijdens de BSB-races op Donington kwamen wij er al snel achter dat het niveau in Engeland erg hoog is. We moesten daar alle zeilen bijzetten om binnen de top 10 te finishen. Tijdens de wedstrijd op Brands Hatch kwamen we er ook achter dat contact niet geschuwd wordt. In de eerste ronde werden we daar van de baan geduwd. Uiteindelijk werd het een inhaalrace en kwamen we als 7e over de streep. Dit weekend hadden wij maar 1 doel en dat was meestrijden om de overwinning, want dat waren we als kersverse wereldkampioen wel aan onze stand verplicht.</p> <p><br /> </p> <p>Vrijdag stonden er 2 kwalificaties op het programma, waarbij de startplaatsen voor race 1 werden bepaald. Van te voren was al duidelijk dat het hoofdwaarschijnlijk tijdens de eerste kwalificatie moest gebeuren, want later op de dag werd er regen voorspeld. De meeste tegenstand werd verwacht van team Reeves, Stevens, Lovelock en Peach. Bennie en Geert begonnen deze kwalificatie dan ook gedreven en je zag de tijden per ronde naar beneden gaan. Reeves kwam al na de eerste ronde binnen met mechanische problemen en voor hem zat deze sessie er al vroeg op. </p> <p><br /> </p> <p>Ricky Stevens ging er direct vol tegenaan en zette direct zeer snelle ronde tijden op de klokken. Zij namen dan ook de 1e plaats in, totdat in ronde 7 de sectortijden van team Streuer paars begonnen te kleuren. Dit was nog net niet voldoende om de Engelsen van de eerste plaats te verdrijven, maar we waren goed op weg. Hetzelfde gebeurde ook in ronde 8 en dit keer waren we wel sneller dan team Stevens, al was het maar met 4/100e van een seconde. Aan het einde van de sessie stond team Streuer bovenaan de lijst, voor team Stevens en Peach. We hadden de voorlopige pole dus in handen. Maar zeker was de poleposition nog niet, want het verschil met Stevens was klein.</p> <p><br /> </p> <p>In de 2e kwalificatie zou het mogelijk beslist gaan worden, maar deze kwalificatie viel letterlijk en figuurlijk in het water. Voor de beslissende 2e kwalificatie begon het te regenen. De meeste teams verruilden de slicks voor regenbanden en gingen de baan op. Bennie besloot om in de tent op het paddock te blijven in afwachting wat er ging gebeuren. Op een nat Assen hebben wij ervaring genoeg opgedaan in het verleden. Wel werd het span klaar gezet voor het geval er een droge lijn zou komen en onze pole-tijd in gevaar kwam. In plaats dat het droger werd begon het haverwege de sessie harder te regen. Het was al snel duidelijk dat er geen snellere tijden gerealiseerd zouden worden. Onze eerste BSB-pole was dus een feit. </p> <p><br /> </p> <p>Zaterdag was het lang wachten voor de zijspanteams aangezien onze 1e race pas om kwart voor zes van start zou gaan. Maar tijdens een BSB racedag hoef je je echt niet te vervelen, want er is van alles te zien en te doen op en naast de baan. Voor we het wisten konden we richting de startgrid, voor onze race over 10 ronden.</p> <p><br /> </p> <p>De start van Bennie en Geert was goed, maar team Stevens kende een betere start en doken als eerste de Haarbocht in. Team Streuer haakte direct aan en in de Strubben werd de eerste aanval op de Engelsen al ingezet. Stevens kon deze afhouden en zo gingen beide teams richting de Ruskenhoek. Stevens bleek vandaag over iets meer topsnelheid te beschikken en had een klein gaatje kunnen creëren. Tijdens de eerste doorkomst hadden we al een dikke seconde voorsprong op de achtervolgende teams kunnen bewerkstelligen. Het verschil werd per ronde groter. Stevens was zeer snel en Bennie en Geert konden niet anders dan volgen op een tweede plaats. <br /> In de 4e ronde verbeterde team Streuer hun PR nog wel door een rondetijd van 1.43,0 op de klok te zetten, maar dit was niet voldoende om de Engelsen van de overwinning af te houden. En zo finishte team Streuer op een keurige 2e plaats en pakten we de volle 25 punten voor het ONK. </p> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>Op zondag zouden de zijspannen wederom als laatste in de baan komen voor hun 2e wedstrijd van dit weekend over 10 ronden. Het lange wachten werd dragelijk gemaakt door alle fans die gemoedelijk over het paddock liepen en velen even een praatje kwamen maken bij de zijspanteams. En natuurlijk waren er weer de nodige spannende races die bekeken konden worden. Het weer veranderde in de loop van de middag en dit gaf nogal wat vertraging. Hierdoor was onze start dan ook pas om kwart over 6. Dit maakte ons niet zoveel uit, belangrijker was dat de baan droog was en dat dit zo bleef gedurende de tot 8 ronden ingekorte race.</p> <p><br /> </p> <p>Aangezien de finishvolgorde van race 1 bepalend was voor de startopstelling van race 2, moesten we vanaf de 2e startplaats starten. Ook nu kende team Streuer weer een goede start en doken direct achter team Stevens de eerste bocht in. Ook team Reeves had een superstart en sloot direct aan, gevold door team Peach en de rest van het veld. Deze 4 teams liepen direct al tijdens de eerste ronde iets weg van de rest en gingen als aan een touwtje over de baan. Bij het ingaan van de 2e ronde passeerde Reeves ons in de GT bocht en ging direct in gevecht met Stevens om de leiding. Bennie en Geert moesten ook oppassen voor Peach, want hij zat al in ons achterwiel. Diverse keren probeerde Peach ons te passeren waarbij er meerdere malen contact was tussen beide spannen. In de 3e ronde pakte Reeves de leiding, maar kon niet weglopen zoals hij normaal gesproken doet. Ook Peach was ons voorbij gegaan in deze ronde. Bennie besloot niet meer aan te vallen maar te volgen. Samen met Peach werd het kleine gaatje richting de 2 teams aan de kop weer gedicht. In de 5e ronde vond Bennie het tijd worden om in de aanval te gaan en pakte vrij gemakkelijk de 3e plaats terug. Dat de snelheid er nu goed inzat bewees onze nieuwe PR-tijd van 1.42,9 wel. Dit tempo konden Bennie en Geert goed blijven volhouden. In de 6e ronde was het Stevens die voorbij werd gestoken en kon de aanval op Reeves beginnen. Stevens en Peach konden dit tempo niet volgen en vielen iets terug. In ronde 7e zat Bennie in het achterwiel van Reeves en zette op de Veenslang het span naast de Brit. Team Streuer passeerde hen buitenom in de Ruskenhoek. Hiermee pakte team Streuer de leiding in de wedstrijd en was het zaak om in de laatste ronde de voorsprong op de achtervolgers vast te houden. Dat was geen probleem en zo was de eerste BSB-overwinning van team Streuer een feit. Peach kwam als 2e over de streep gevolgd door Stevens op de 3e plaats.</p> <p><br /> </p> <p>Door deze overwinning pakten we wederom 25 punten voor het ONK en staan we op de 3e plaats in de ONK-stand. Op 10 oktober wordt tijdens de "Battle of the Nations" op het TT-circuit de finaleronde voor het ONK verreden. De titel zal normaal gesproken niet meer mogelijk zijn, maar een 2e plaats is nog wel mogelijk. </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…