Steeds meer motorfabrikanten tonen hun interesse in het FIM Cup Superstock 1000 kampioenschap, zo hebben diverse teams komend seizoen rechtstreekse ondersteuning vanuit de fabriek. Een goede ontwikkeling, maar levert het ook een fellere strijd en mooiere races op?
<p>De strijd om de FIM Cup Superstock 1000 lijkt in 2015 een interessante strijd te gaan worden want waren het voorheen de Kawasaki, de Ducati’s en de BMW’s die voornamelijk de dienst uitmaakten, het komende seizoen zullen ook Yamaha, Aprilia en Suzuki van de partij zijn en heeft bijna elke aanwezige fabrikant min of meer een fabrieksteam.</p> <p><br /> </p> <p>Een officiële deelnemerslijst is er nog niet vrijgegeven maar er is natuurlijk al wel het een en ander naar buiten gekomen via diverse teampresentaties of rechtstreeks van de motorfabrikanten. </p> <p><br /> </p> <p>Kawasaki steunt komend seizoen het Italiaanse Pedercini Kawasaki dat met Bryan Staring en Romain Lanusse een gooi naar de titel gaat doen. Naast de steun van Kawasaki aan het Italiaanse team kan ook de Nederlander Kevin Valk, in 2015 wederom in dienst van het Belgische MtM Racing, rekenen op extra ondersteuning van Kawasaki.</p> <p><br /> </p> <p>Ducati geeft in 2015 opnieuw fabriekssteun aan het Barni Racing team, het team dat afgelopen seizoen de titel binnenhaalde en in 2015 ook actief zal zijn in de World Superbike klasse. Het team is voor komend seizoen wel een samenwerking aangegaan met het Duitse Triple M. Ondrej Jezek en Marc Moser vormen het rijdersduo. Naast Barni Racing kan ook het Nederlandse EAB Racing van Ferry Schoenmakers, het komend seizoen actief met Hagenaar Tony Covena en de Italiaan Fabio Massei, weer rekenen op steun van Ducati.</p> <br /> <p>Aprilia zal in 2015 het Nuova M2 team ondersteunen, het team dat met Kevin Calia en Lorenzo Savadori op een Aprilia RSV4 op jacht zal gaan naar succes.</p>
<p>Suzuki zal met de Nederlanders Nigel Walraven en Wayne Tessels actief zijn in de FIM Cup Superstock 1000 klasse. Het tweetal zal uitkomen voor het nieuw opgezette Team Suzuki Europe dat onder leiding zal staan van Marc Hoegee, de bekende Nederlandse tuner die in samenwerking Yoshimura tevens verantwoordelijk zal zijn voor het prepareren van de Suzuki GSX-1000R motoren.</p> <p><br /> </p> <p>En dan is er ook nog Yamaha, het Japanse merk dat met het oog op een terug keer naar het World Superbike kampioenschap in 2015 alvast in de FIM Cup Superstock 1000 klasse gaat proefdraaien. Yamaha is daarvoor een samenwerking aan gegaan met MRS Racing en heeft Florian Marino en Kev Coghlan, beiden in 2014 nog actief in de World Supersport klasse, aangetrokken om op de nieuwe Yamaha YZF R1 op jacht te gaan naar succes.</p> <p><br /> </p> <p>Als we het aantal fabrikanten vergelijken met het aantal motormerken dat komend seizoen actief zal zijn in de World Superbike klasse dan ontbreken er nog slechts vier fabrikanten, te weten Honda, BMW, MV Agusta en EBR. De kans dat EBR zich in zal schrijven voor de FIM Cup Superstock 1000 klasse lijkt vrij klein, waarom de andere fabrikanten het tot nu toe af laten weten is niet bekend maar de prestaties van het standaard model, het benodigde budget en materiaal zal hier zeker een rol in spelen.</p> <p><br /> </p> <p>De interesse van de genoemde motormerken is een belangrijke ontwikkeling voor de FIM Cup Superstock 1000 klasse, een klasse die in de toekomst nog wel eens een belangrijke rol zou kunnen gaan vervullen binnen het World Superbike kampioenschap. Zo lijkt de klasse nu al een serieuze bedreiging te vormen voor de huidige World Supersport klasse, de klasse waar de interesse van de fabrikanten zienderogen af lijkt te nemen. </p> <p><br /> </p> <p>Of de interesse van de fabrikanten komend seizoen voor nog spannendere races gaat zorgen zullen we natuurlijk af moeten wachten, alle ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig.</p> <p><br /> </p> <p>De eerste wedstrijd van het FIM Cup Superstock seizoen wordt verreden op zondag 10 april, plaats van handeling is het Spaanse Motorland Aragon Circuit. </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>