Het geluid op de circuits waar de SOBW haar scooterraces organiseert zal in 2015 niet meer hetzelfde zijn. Een Malossi 4-takt scooter maakt hier zijn opwachting tussen het 2-takt geweld van de scooters in de Topscooterklasse. De Italiaanse Superscooter gaat ervaring opdoen op het Nederlandse asfalt om in 2016 samen met soortgenoten in een eigen kampioenschap te rijden.
De Topscooterklasse van de SOBW is traditioneel een 2-takt klasse waar het veelal draait om tuning, sleutelen, snelheid en adrenaline. Zelfs op een scooter kun je met je knie aan de grond door de bocht en de kick van het racen op een scooter doet niet onder voor de reguliere racemotoren. <br /> <br /> <strong>Nieuwe doelgroep</strong><br /> Waarom komt er dan nu een 4-takt scooter bij? Om een nieuwe doelgroep aan te boren die op zoek is naar dezelfde kick van het racen maar niet de financiële middelen heeft om met een motor de grotere circuits af te gaan. Een doelgroep die qua leeftijd het “jonge honden imago” kwijt zou moeten zijn maar in de praktijk dit graag nog even wil vasthouden. De SOBW is voornemens om in 2015 een Malossi Superscooter 4-stroke in te zetten in haar reguliere Topscootercompetitie om ervaring op te doen en om bij voldoende belangstelling in 2016 een nieuwe scooterklasse met gelijkwaardig materiaal op te zetten. <br /> <br /> <strong>Ervaringen delen</strong><br /> Gelegenheidscoureurs worden uitgenodigd om gedurende het raceseizoen op de Malossi te stappen en zelf te ervaren hoe het is om te racen op deze scooter. Journalisten, redacteuren en andere genodigden krijgen een unieke mogelijkheid om de viertakt te bedwingen op een circuit en om de ervaringen te delen. Ondersteuning van een ervaren monteur is inbegrepen. <br /> <br /> <strong>Italiaans voorbeeld</strong><br /> In Italië is men al een stuk verder in de ontwikkeling van competitief racen met viertakt scooters. Daar wordt in 2015 al een volwaardige competitie gereden op deze Superscooters. De warme banden die de SOBW onderhoudt met Malossi en de Nederlandse importeur PePe Parts BV heeft ertoe geleid dat er een scooter inclusief benodigde onderdelen beschikbaar is gesteld om in Nederland te gaan testen. HVG Engineering biedt de technische ondersteuning op de circuits waardoor het geheel zeer professioneel wordt aangepakt.
<strong>Raceskills</strong><br /> Gelijke motoren bieden gelijke kansen voor coureurs. Naar goed voorbeeld van de viertakt klassen als het Molenaar NSF 100 Championship en de Yamaha R125 cup Powered by GAMMA waar voornamelijk jonge coureurs rijden gaat de Malossi 4-takt de Nederlandse circuits veroveren in de scooterracerij voor de 25-plusser. Een competitie waarin de scooters vrijwel identiek zijn en de mate van tuning beperkt is, zorgt ervoor dat het puur aankomt op raceskills van de coureurs. Daarnaast is deze competitie uiterst betaalbaar en dus voor iedereen beschikbaar.<br /> <br /> <br /> <strong>Hooggespannen</strong><br /> De scooter heeft een motorblok dat is afgeleid van de Piaggio Leader 125 cc en is uitgerust met 12 tot 14 inch velgen. Samen met een pakket aan Malossi onderdelen wordt zo een competitieve scooter gebouwd. De verwachtingen zijn hooggespannen bij de SOBW. <p > </p> <p>Voorzitter Cees van Gaalen vertelt: </p> <p><br /> </p> <p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p>“In Italië is dit project als experiment zeer geslaagd en wordt er komend seizoen al echt geracet in een eigen klasse. Een van onze ervaren scooterrijders gaat in Italië meerijden om ook daar de ervaringen op te doen en deze mee te nemen naar Nederland. Samen met de informatie die we van de gelegenheidscoureurs krijgen en de publiciteit die we daarmee hopen te krijgen zie ik een mooie toekomst tegemoet voor deze nieuwe 4-takt Malossi scooterklasse. Het gaat in 2015 echt om een testjaar van deze viertakt en hopelijk kunnen we in 2016 een nieuwe klasse aan ons programma toevoegen.”</p> <p> </blockquote> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…