Niet de grote favoriet BMW BMP Elf maar het Suzuki Endurance Racing Team (SERT) wist de 2010 editie van de Bol dÕOr op het Franse Magny-Cours te winnen. In de Superstock klasse pakte het BikersÕ Day team met Raymond Schouten de overwinning.
De 74e Bol dÕOr kende een dramatische eerste paar uur waarin diverse valpartijen plaatsvonden. Zo kwam het Servische Racing Team Djamants na een pitstop weer de baan op om vervolgens tegen de #96 Suzuki van het Qatar Endurance Racing team (QERT) en de Honda van Honda National Motos te botsen. De machine van QERT was te veel beschadigd om nog door te kunnen gaan terwijl National Motos rijder Sébastien Scarnato blessures opliep aan zijn heup en schouder. Ook het Honda Michelin Power Research Team en het Suzuki AM Moto Competition team kwamen met elkaar in aanraking. William Costes (Michelin PRT) liep daarbij een gebroken dijbeen op terwijl Raphael Chèvre hoofdletsel opliep. <br /> <br /> Het BMW BMP Elf team lag na die eerste paar uur op kop voor het Suzuki Endurance Racing Team (SERT) en Yamaha France GMT 94. Toppers als GSR Kawasaki (schakelprobleem) en het Yamaha Austria Racing Team (oververhitting) hadden door wat kleine problemen een achterstand opgelopen. <br /> <br /> In de uren daarna zou het BMW BMP Elf team de leiding door wat kleine technische problemen, een crash en een stop & go penalty. Doordat ook SERT over olie onderuit was gegaan lag het Yamaha France GMT 94 team op kop voor SERT en klassementsleiders Bolliger Team Switzerland. Het GSR Kawasaki heeft na een crash van Gregory Leblanc moeten opgeven.<br /> <br /> Yamaha France en SERT zouden daarna in het holst van de nacht de strijd met elkaar aangaan waarbij SERT uiteindelijk op kop kwam te liggen en vroeg in de ochtend een voorsprong had weten op te bouwen voor GMT94. BMW BMP Elf had zich inmiddels weer op weten te werken naar een derde plaats ten koste van Bolliger die ook nog de vierde plaats naar Folch Endurance Bolliger zou later echter deze positie weer terug weten te pakken. In de nacht ging het de verkeerde kant op met regerend wereldkampioen Yamaha Austria Racing team dat na diverse technische problemen nu met een olielekkage te kampen kreeg en op moest geven.
SERT zou eenmaal op kop de leiding niet meer uit handen geven en na 24 uur rijden met een voorsprong van 14 ronden op Bolliger Team Switzerland en 15 ronden op Folch Endurance als eerste over de finish komen nadat eerst GMT 94 en later ook BMW BMP Elf onderuit waren gegaan. GMT 94 werd uiteindelijke nog vijfde achter team RAC 41 City Bike maar het BMW team moest opgeven.<br /> <br /> Achter GMT 94 kwam het BikersÕ Day team met onder andere Raymond Schouten als zesde over de finish, daarmee was het team het snelste team in de Superstock klasse. Schouten en zijn team reden een bijna foutloze race waarin ze al snel de tweede positie in hun klasse in handen hadden om vervolgens in het verdere verloop langzaamaan op te klimmen naar de vijfde positie in het algemeen klassement om uiteindelijk dus als zesde de finish te passeren waarbij ze vier ronden voorsprong hadden op het als tweede gefinishte Superstock team.<br /> <br /> Jed Metcher en het RMT 21 Racing Germany team moesten na 250 ronden opgeven. Metcher was daarvoor een van drie rijders geweest die in dezelfde bocht op hoge snelheid onderuit gingen waarna Metcher met een lekke voorband terug naar de pits moest zien te komen. Na reparatie kende het team nog enkele kleine problemen en moest men uiteindelijk opgeven. <br /> <br /> In de stand heeft Bolliger Team Switzerland met nog een race te gaan een voorsprong van negen punten op SERT met daarna een gat van 24 punten naar het als derde geklasseerde RT Moto Virus Racing team dat hier als tiende (zevende in hun klasse) de finish passeerde. In het Superstock heeft het QERT1 de leiding met een voorsprong van 11 punten op Andalucia BMW , acht punten daarachter staat nu het BikersÕ Day team.