Categories: Algemeen

SAM: het jaar 2011 en daarna

Het afgelopen jaar was voor SAM een beslissend jaar. Na de herstart enkele jaren geleden moest het in 2011 duidelijk worden of deze Stichting voor Aanvullende Motorsport definitief bestaansrecht had.

De circuitdagen en wegraces, de activiteiten waarmee SAM zich vanouds had beziggehouden, bleken ook in 2011 nog weer iets minder in trek te zijn geweest – in elk geval, voor wie de deelnamecijfers in ogenschouw nam. Dat gold echter niet voor wat duidelijk een echte aanvulling op het motorsportaanbod bleek te zijn: de regelmatigheidsdemo&rsquo;s met historische motoren. Daarvoor was dit een jaar van successen en toenemend enthousiasme.<br /> <br /> De tot dusver in Nederland met deze demoraces actieve verenigingen beperken de deelname tot machines met een bouwjaar tot uiterlijk 1965 of 1972 en een cilinderhoud&nbsp; van maximaal 500cc. Echter, overal in het land staan de schuurtjes en garages vol met historische machines die niet in deze categorie&euml;n passen. SAM verhoogde daarom&nbsp; al in 2010 de demolimiet tot het jaar 1985 en de cilinderhoud tot 750cc. In 2011 organiseerde SAM voor het eerst m&eacute;&eacute;r dan de tot dusver gebruikelijke &eacute;&eacute;n of twee demo&rsquo;s: het werden er acht. Deze regelmatigheidswedstrijden bleken een groot succes, met als slotstuk &eacute;n hoogtepunt de nachtelijke langeafstandsrace in Aalsmeer.<br /> <br /> <strong>2012: minder circuitdagen, meer racedemo's</strong><br /> SAM stopt voorlopig met het organiseren van circuitdagen. Uiteindelijk gaat het bij SAM om 'aanvullende' motorsport. Nu de circuitdagen extra aandacht gaan krijgen van &lsquo;Back on Track&rsquo;, met ondersteuning van de merkenclubs, blijft er voor SAM meer tijd over om racedemo's op straat en circuit te organiseren. SAM streeft ook voor 2012 naar een acht- tot tiental demo's. Deze zullen zich voor een deel richten op de traditionele klassenindelingen van 50 t/m 750 cc, maar ook op bijzondere belangengroepen, zoals youngtimers met twee- en viertaktmotoren, klassieke wegracezijspannen, of endurancedemonstraties.<br /> <br /> <strong>Rijden op ONK-stratencircuits</strong><br /> Het wegracen blijft een punt van aandacht. Samen met ZAC-RCZ zal bekeken worden of het proefjaar 2011 moet worden voortgezet. De belangstelling van de rijders was niet groot, maar de stekker hoeft er niet uit na slechts &eacute;&eacute;n pilotjaar.<br /> <br /> En SAM gaat door met het maken van nieuwe combinaties, zoals die in 2011 plaatsvonden met bijvoorbeeld een demo van Youngtimerracing tijdens het KNMV-raceweekend te Hengelo.<br /> <br /> <strong>Geluidsdag 2012</strong><br /> SAM zal proberen om ook in 2012 weer een Geluidsdag te organiseren. De 2011-aflevering (bij Star Twint te Loenen) was een succes tenslotte en zoals Gido Lodders, voorzitter Laverdaclub het ten aanzien van de SAM-wegracerij ook al had gesteld: "Je moet zoiets een paar keer doen, om te weten of je op de goede weg bent."<br /> <br /> <strong>Kampioenshuldiging en jaarvergadering</strong><br /> Maak alvast ruimte in je agenda voor de jaarvergadering met kampioenshuldiging, die in de vorm van een Nieuwjaarsinstuif zal plaatsvinden, met een hapje en een drankje. Het wordt zaterdagmiddag 7 januari. Volg de website van SAM voor actuele informatie. www.sammotorsport.nl<br /> <br /> Vervolgens hier nog even aandacht voor de evenementen die in de late zomer en het najaar hebben plaatsgevonden.

<strong>TT Vlagtwedde</strong><br /> We kijken terug op een geslaagde TT van Vlagtwedde 2011. De samenwerking met het team van Vlagtwedde en met de mensen van het Rijdend Motor Museum was erg goed. Het was voor het eerst, dit gezamenlijke rijden van de SAM-rijders met de RMM'ers en dat viel helemaal niet tegen. Publiek, rijders en besturen tevreden!<br /> &nbsp;<br /> SAM-rijder Evert Verhaaf was er, met zijn schoondochter als pitcrew. Dit is wat Evert zei over het evenement: &ldquo;Nieuwsgierig was ik hoeveel rijders er zouden zijn, want het RMM kende ik niet. Het verbaasde mij hoeveel er al waren en wat er zaterdags nog kwam, het rennerskwartier was bijna te klein voor de groep. Wat ik wel miste waren veel rijders van de CRT. Die hadden in Veenendaal een demo, maar de echte SAM-liefhebbers waren er toch, Klasse jongens!&rdquo;<br /> <br /> Na afloop gaf Evert nog aanvullend commentaar. &ldquo;Eindelijk heel gebleven. Bij nacontrole toch de kuipsteunen gebroken, maar dat mag de pret niet drukken. Na afloop is er altijd prijsuitreiking voor de rijders met de meest regelmatige rondetijden. Degene die het meest constant rijdt, die is de man/vrouw die de demo wint. Laat ik nou ook naar voren geroepen worden met twee anderen. BINGO, ik zit er bij deze keer, en laat ik nou eerste geworden zijn. Kom ik ook een keer met bloemen thuis (zo mag je altijd thuiskomen) en een leuke beker voor bij de verzameling .&rdquo;<br /> <br /> <strong>Burgemeester op hoge snelheid door Oostpoort</strong><br /> Harlingen. Echt veel publiciteit was er niet aan de RMM-demoraces gegeven en als een soort toegift stond het evenement misschien een beetje in de schaduw van de &lsquo;grote&rsquo; Harlinger Visserijdagen. De zware regenval op de laatste dag van die Visserijdagen liet wel meer buitenplezier letterlijk in het water vallen &ndash; de kleine tentoonstelling van zeldzame motorhistorie op de kade viel daarbij in het niet. <br /> <br /> De selecte groep motorcoureurs die was ingegaan op de uitnodiging van de Deense-Vlielandse-Harlingse sleepbootkapitein Pieter Ottosen had zich door het regenwater niet laten ontmoedigen. Zij die hun caravans en campers al eerder in de week hadden opgesteld op het kleine haventerreintje van Ottosen en Lakeman laafden zich aan hun gastvrijheid, met in roomboter gebakken sliptong, onbeperkt broodjes en s&ucirc;kerb&ocirc;le en tijdens de vlootschouw een tocht met de oceaansleepboot &lsquo;Vlieland&rsquo;.<br /> <br /> Ottosen en zijn vrouw Isa waren de grote gangmakers van de zondagse demonstratiewedstrijden voor klassieke racemotoren. Al jaren rijden ze mee in dergelijke historische demo&rsquo;s. Eindelijk was het hen gelukt om dat in hun eigen Stadsje te verwezenlijken, op de brede en strak geasfalteerde straten van het bedrijventerrein Oostpoort. Verdeeld over diverse klassen verreden ruim honderd coureurs er een enerverend programma. En de SAM-rijders deden ook mee, op speciale uitnodiging door RMM. Het trac&eacute; van het tijdelijke circuit werd door allen betiteld als &lsquo;snel, uitdagend en veeleisend&rsquo;. Ja, zo hebben wij dat het liefste.<br /> <br /> De wedstrijdmiddag werd geopend door zesvoudig wereldkampioen Sir Jim Redman en de Harlinger burgemeester Paul Scheffer. Samen maakten zij enkele ereronden. Weliswaar was de burgervader daarin iets minder ervaren dan de inmiddels bijna tachtigjarige Brit, maar hij liet zich niet kennen. Met de moed der wanhoop wist hij te voorkomen dat hij uit de zijspancombinatie van demorijder Ben Fietje werd geslingerd. Na afloop verklaarde hij zelfs dat hij van het snelle ritje had genoten.<br /> <br /> Dat deden ook de andere rijders. Ondanks een lichte uitloop van het dagprogramma hielden zij het allen uit tot aan de afsluitende prijsuitreiking. De bejaarde wereldkampioen had zich toen alweer teruggetrokken in Hotel Zeezicht. Pieter Ottosen had nog een vrachtwagenlading autobanden, strobalen en dranghekken op te ruimen, maar na die klus kon hij Sir Jim daar nog even opzoeken.<br /> <br /> De reis huiswaarts was voor uw verslaggever een peulenschil, vergeleken bij die van veel anderen. Eindelijk een motorevenement op fietsafstand. Dankzij de technische kennis en inzet van Tajan van der Wiel van Motorsport Harlingen wist ook de schrijver deze zijn eigen &ndash; soms weerspannige &ndash; Yamaha XS650 aan de praat te houden. Zijn wedstrijdmanche wist hij uiteindelijk als zesde te voltooien. Een aanvaardbaar resultaat, waarmee ook de eer van de stad weer was gered.<br /> <br /> <strong>Drie fantastische uren in Aalsmeer</strong><br /> Een terugblik op de uitstekend verlopen SAM-drie-uurs-endurance op het HIBRA-circuit te Aalsmeer. Na een snel begin tijdens een aanvankelijk drukkende nazomeravond sloeg het weer halverwege om: zware slagregens, enorme bliksemflitsen, wasem in 't vizier, iedereen een nat kruis en uitzicht nul. Desondanks: zingend reden de coureurs hun ronden. Ieders oordeel was eensluidend: deze nachtelijke race-uitspatting was een ongelooflijke ervaring. Dat vonden de toeschouwers, de lokale organisatie, de mensen van SAM Motorsport, de pitcrews plus aanhang en de coureurs. Zelfs degenen die uitvielen of die een schuivertje hadden gemaakt waren het daar roerend over eens. Volgend jaar weer?<br /> <br /> Official Henk Miedema vertelt: &ldquo;In de voorbereiding kon je natuurlijk de spanning wel proeven, bij de rijders en de officials. Wat me ook niet ontging was dat de begeleidende dames soms nog zenuwachtiger waren dan een rijder zelf. Samen met een collega had de verantwoordelijkheid voor de pitsstraat gekregen. Ik nam de ingang en hij de uitgang, de baanoprit. Aan het eind werd het weer wat guur, maar de ergste buien bleven buiten het circuit. Het was vroeger donker dan verwacht en de regen gaf een extra dimensie aan de demo. <br /> <br /> We hadden ook grote namen uit de enduranceperiode, bijvoorbeeld Harry van der Kruijs en Ton van Schijndel. Helaas haalden zij door mechanische ongemakken het einde niet. Team Wagemakers, ook al zo'n rijder met de endurancehistorie aan zijn broek, kwam met zijn originele Egli Honda 750, die in 1972 speciaal was geprepareerd voor de 24 uur van Oss. Maar ja, ook deze motor kwam niet tot het einde. Dat gaf verder ook niks, alleen het feit dat deze motor aanwezig was is al prachtig.&rdquo;<br /> <br /> Volgend jaar weer een langeafstandsdemo? De rijders zeggen alvast ja!<br />

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago