Categories: Teams

Robert Schotman scoort top tien klassering in Silverstone

Afgelopen weekend werden op het uitdagende circuit van Silverstone twee races voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup verreden. In de eerste wedstrijd wist Robert na een spannende strijd twaalfde te worden. In de tweede wedstrijd werd hij onder zeer natte en lastige omstandigheden 9e.

<strong>Het Silverstone weekend</strong><br /> Op donderdag morgen vroeg vertrokken Joey, Sven en Robert richting Duinkerken om daar met de boot over te steken naar Dover. Het race weekend begon stroef, allereerst was daar een vertraging met de boot en vervolgens in Engeland kregen we pech met de auto. Hierdoor waren we te laat op het circuit om nog een track walk te gaan doen, maar gelukkig &nbsp;bleef de pech daarbij. Robert kon een scooter van RW Racing lenen en kon zo alsnog het circuit verkennen op donderdag.<br /> <br /> <strong>Vrijdag</strong><br /> Bij relatief lage temperaturen en harde wind werd de eerste vrije training gereden. In het begin van de training reed Robert erg sterk en hij stond continue in de top 10. Halverwege de sessie kon er echter bijna niet meer verbeterd worden door Robert vanwege een verkeerde afstelling. Ook nadat hij de pits in was gekomen voor een kleine verandering van de afstelling kon Robert zijn tijd niet veel verbeteren. Dit resulteerde in een 16e plaats in de eerste training. Tussen de eerste en tweede training zijn we opzoek gegaan naar een betere afstelling. Tijdens de tweede training kon Robert zich qua tijd goed verbeteren alleen was dit niet te zien in de trainingspositie.<br /> <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Robert:</strong>&rdquo; In de eerste vrije training had ik het probleem dat de motor heel erg onstabiel was als ik volgas ging bij een snelle bocht. Ik moest van het gas af om niet te vallen. Na de eerste vrije training heb ik met Erwin, de veringspecialist, gesproken en hebben we een aanpassing gemaakt. Dit werkte erg goed waardoor ik mijn tijd flink kon verbeteren in de tweede vrije training. Bijna de hele sessie had ik echter alleen gereden zonder slipstream, wat op een groot circuit als Silverstone een groot verschil maakt. Hierdoor was ik opnieuw 16e, maar ik had mijn tijd met 1,5 seconde verbeterd!</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> Tijdens de kwalificatie wist ik al snel mijn snelste tijd van de vrije training te evenaren. Halverwege de sessie wist ik een goede tijd neer te zetten die anderhalve seconde sneller was dan mijn tijd van de tweede vrije training. Ik wist dat ik met een slipstream deze tijd kon verbeteren dus ik kwam de pits in. Ik kwam bij een goed groepje weer de baan op alleen ze waren net te ver voor me. Ik kreeg echter net niet de tijd om op een ander groepje te wachten aangezien de sessie toen al afgelopen was. Met een 14e startplaats en een verbetering van opnieuw 1,5 seconde was ik best tevreden.&rdquo;</blockquote>

<strong>Zaterdag</strong><br /> Robert zijn gevoel en verwachting voor de eerste race waren goed, de motor voelde goed aan na de laatste wijzigingen en Robert was gretig om een mooie top 10 klassering te gaan scoren. Hij ging de eerste race in wetend dat het belangrijk was om de eerste ronde al zo veel mogelijk rijders in te halen zodat er met de kopgroep meegestreden kon worden. Robert had een goede start alleen bij het ingaan van de tweede bocht werd Robert buiten de baan gedwongen door een van zijn concurrenten. Hierdoor werd het een lastige opdracht om aansluiting naar voren te vinden.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Robert:</strong>&rdquo; Mijn start was best goed maar richting de tweede bocht kwam Walid naast me rijden. Ik probeerde later dan hem te remmen. Dit lukte alleen bleek al gauw dat ik niet alleen Walid maar ook mij zelf uitremde omdat ik te laat was met remmen. Hierop besloot ik rechtdoor te gaan. Aangezien de tweede bocht eigenlijks een snelle chicane is verloor ik maar 2 plekken en kon ik me weer tussen de andere rijders voegen. In de hierop volgende 5 rondes wist ik steeds een rijder voor me in te halen en mijzelf vooraan de tweede groep te positioneren. Ik lag op de tiende plaats en wist dit tot 2 rondjes voor het einde goed vast te houden, op wat kleine wisselingen na. Met nog 2 rondjes te gaan zat ik achter een andere rijder. Hij ging nogal traag de eerste bocht in waardoor iemand mij buitenom inhaalde. Deze sneed mij vervolgens af waardoor ik van het gas af moest en terug viel naar de laatste plaats in het groepje. Het lukte me vervolgens niet meer om naar voren te komen in de resterende 1,5 ronde. Vanwege een aantal crashes wist ik toch nog 12e te worden.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> De tijden die Robert reed in de eerste race waren goed genoeg om met de eerste zeven van de wedstrijd mee te kunnen, dit bood dus een goed vooruitzicht voor de tweede race op zondag.<br /> <br /> <strong>Zondag</strong><br /> Vanwege het goede tempo dat Robert tijdens de eerste race liet zien waren de vooruitzicht voor de tweede race goed. Zo ver kwam het niet want het weer veranderde alles. Het regende al de hele middag in Silverstone en vlak voor onze Rookies Cup race begon het nog harder te regen. De race werd dus verreden als wetrace, de eerste sessie op een natte baan van dit &nbsp;seizoen.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Robert:</strong>&rdquo; Vorig jaar had ik ook al in de regen gereden met de Red Bull machine maar ik was toen in iedere sessie ten val gekomen. Mijn zelfvertrouwen had daarbij een flinke deuk opgelopen en ik vond finishen dus het allerbelangrijkste. In het begin van de wedstrijd was ik nog niet erg snel totdat ik werd ingehaald door Walid. Ik versnelde en kon hem goed bijhouden. Na een tijdje haalde het groepje waar Walid en ik in reden een andere rijder in. Ik had hier net te veel tijd voor nodig waardoor ze weg reden. Ik reed een paar rondjes alleen totdat ik werd ingehaald door een andere rijder. Ik ben met hem de strijd aangegaan en wist hem in de allerlaatste bocht nog te passeren, waarna ik 9e finishte. Niet helemaal het resultaat waar ik vooraf op hoopte maar ik was erg blij dat ik voor het eerst overeind was gebleven in een regen sessie met de Red Bull KTM.&rdquo;</blockquote><br /> Aankomend weekend heeft Robert even pauze maar over anderhalve week staat de volgende race op het programma. Het MotoGP circus en dus ook de Red Bull MotoGP Rookies Cup bezoekt het circuit van Misano. Robert kijk alvast met veel zin en vertrouwen uit naar het uitdagende circuit in Itali&euml; om daar op jacht te gaan naar een mooi resultaat. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago