De geruchten hingen al een tijdje in de lucht maar nu is het dan echt gebeurd. Naast het AMA Superbike is de Amerikaanse Motorcycle Industry Council een eigen kampioenschap begonnen dat luistert naar de afkorting USSB.
De poppen zijn nu dus echt aan het dansen in Amerika en dat maakt het er voor de motorsport fans niet duidelijker of makkelijker op.
Begin dit jaar werd bekend dat de Daytona Motorsports Group de rechten had verworven van het huidige AMA Superbike kampioenschap en de aanverwante klassen. DMG besloot daarna meteen om het reglement voor het komende seizoen drastisch te wijzigen – onder andere een pk/gewichtsverhouding en een 600cc klasse als hoofdklasse met de naam Daytona Superbike – en daar waren onder andere Suzuki en Honda het niet mee eens.
Halverwege het seizoen doken de eerste geruchten op dat een groep uit de Amerikaanse motorindustrie (Motorcycle Industry Council – MIC) waarschijnlijk een ander kampioenschap zou gaan opstarten waarin wel naar de fabrikanten geluisterd werd, namelijk een vergelijkbaar reglement als in het WK Superbike en WK Supersport.
Saillant detail is dat DMG een extra klasse – Factory Superbike – in het leven wilde roepen om aan de wensen van de fabrikanten te voldoen, geen van de fabrikanten heeft zich voordat de deadline verstreek ingeschreven voor deze klasse.
Het begon er inmiddels op te lijken dat het rivaliserende kampioenschap niet van de grond zou komen maar eerder vandaag werd bekend gemaakt dat volgend seizoen ook het USSB kampioenschap van start gaat.
De USSB – wat waarschijnlijk staat voor United States SuperBike – gaat inderdaad rijden met een vergelijkbaar reglement als dat in het WK Superbike en WK Supersport. Het kampioenschap wil op deze manier de Amerikaanse traditie van twee decennia racen met Superbikes, waarin de beste rijders op de beste motoren rijden, in ere houden.
"We zijn met de USSB begonnen omdat het volgend jaar het enige kampioenschap is waarin onbeperkte fabrieks Superbikes en hun teams, of zij die het tegen hen willen opnemen, mogen deelnemen," vertelde MIC voorzitter Tim Buche. "We hebben gemerkt dat er veel steun is voor deze vorm van racen, van sportliefhebbers, fabrikanten en rijders. Nu het andere kampioenschap van het Superbike pad, zoals wij dat kennen, afstapt, gaat USSB dat gat opvullen."
"Dit is Amerika, een groot land met een grootschalige motorindustrie dat het verdient om een kampioenschap op wereldniveau te hebben met fabrieksmachines die door sterren bereden worden," vertelde directeur Ty van Hooydonk.
"Het USSB is ons antwoord. We willen af van de restricties, weg van de opgedwongen pk/gewichtsverhouding, één merk banden en één merk ECU. We willen het strijdtoneel vormen waar raceteams de strijd met elkaar anagaan, op de baan, in de onderzoeksafdelingen, de manier waarop ze hun machines ontwikkelen en daarmee helpen met het ontwikkelen van productiemachines, de manier waarop ze hun technici, personeel en natuurlijk hun rijders helpen ontwikkelen. Laat ze doen waar ze goed in zijn en laat ze racen."
Op dit moment is er nog niets bekend over welke fabrikanten met welke teams aan het kampioenschap gaan deelnemen maar we mogen er zo goed als vanuit gaan dat in ieder geval het Rockstar Makita Yoshimura Suzuki team – nu actief met rijders Mat Mladin, Ben Spies en Tommy Hayden – en het American Honda team – momenteel met Miguel Duhamel en Neil Hodgson – de stap gaan wagen. Waar gereden zal gaan worden is ook nog niet duidelijk maar er zijn voldoende circuits voorhanden.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…