Afgelopen week werd de rijdersbespreking gehouden de sheets van de Enqute zullen door ons worden uitgewerkt de voorlopige kalender zal in de scroll barr komen zodra we de tabellen duidelijk leesbaar hebben kunnen omzetten er werd veel besproken, een verslag van de hand van Jaap Kingma lees je in dit artikel Kijk even ook op de site www.jaapkingmaracing.nl voor het laatste nieuws over de 125 en 250cc in Nederland en de plannen die Gert Pieper en Jaap Kingma hierover hebben.
Rijdersbespreking donderdag 9 december
Afgelopen donderdag avond vond er in Papendal een vergadering plaats met de KNMV en de coureurs/teams van de 125 en 250cc met aansluitend een rijdersvergadering met alle licentiehouders. In de vergadering met de 125 en 250cc is van gedachten gewisseld over de voortgang. Met name door de korte trainingen en korte wedstrijden besluiten sommige 125cc rijders om te gaan kiezen voor het Duitse IDM. Vanuit de 250cc kwamen diverse ideen naar voren die in de komende tijd verder uitgewerkt zullen worden.
De KNMV, en wij natuurlijk ook, ziet graag dat er meer deelnemers komen in de 125 en 250cc klasse. Blijft de deelname gelijk aan vorig jaar of neemt deze af, dan zal het niet ondenkbaar zijn dat de klasse samengevoegd zal gaan worden waarbij er een dubbele uitslag (125 en 250 apart), zal komen. Na afloop van de eerste vergadering zaten we nog even wat na te praten waarbij er uiteindelijk het volgende idee naar voren kwam: Normaal gesproken zijn er voor een ONK race twee trainingen van 20 minuten voor zowel de 125cc als de 250cc. Laat de 125cc en 250cc dan tegelijk in de baan, zodat er 2 x 40 minuten wordt getraind. Het voorstel is informeel aan de KNMV voorgesteld, waarbij de vergadering kortstondig werd heropend en dit voorstel werd voorgelegd aan de rijders. De meeste aanwezige coureurs was hier voorstander van.
De komende tijd staat ons het n en ander te doen om de plannen verder uit te werken.
In de rijdersvergadering met alle licentiehouders heeft de KNMV de resultaten van de onlangs gehouden rijders enqu»te bekend gemaakt:
De voorlopige trends uit de enqu»te zijn op hoofdlijnen als volgt weer te geven:
44% van de rijders heeft alle wedstrijden gereden
15% heeft 9 of meer wedstrijden gereden
de overige rijders hebben aan minder wedstrijden deelgenomen
Als reden voor het niet deelnemen wordt o.a. aangegeven:
Blessures: 26 rijders in diverse wedstrijden
Inschrijfgeld te hoog: 6 rijders
Budgetproblemen: 4 rijders
Circuit minder veilig: 19 rijders (op stratencircuits)
Buitenlandse wedstrijden: 19 rijders
Afstand te ver: 2 rijders
Technische problemen: 6 rijders
Iets anders te doen: 16 rijders
Het verhogen van het prijzengeld is nauwelijks van invloed op de deelname aan wedstrijden
Van de rijders die gereageerd hebben heeft 60% deelgenomen aan de wedstrijden in het buitenland
Verder is er gesproken over de doelstellingen voor volgend seizoen. De ONK krijgt vier hoofdklassen: 125cc, 250cc, Supersport 600 en Superstock. Vervolgens werd de voorlopige kalender gepresenteerd. Op de voorlopige kalender staan voor de “hoofdONKklasses” de volgende races op het programma: 3 x Assen, Oss, Hengelo 1x Francorchamps en 1x Oshersleben (waarvan de datum nog niet bekend is) en mogelijk nog een keer Francorchamps met een onbekende datum. Er wordt benadrukt dat de kalender voorlopig is.
Ook zijn er nog enkele technische reglementswijzigingen doorgegeven.
Na de pauze was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Er werd door de KNMV uitgelegd dat de licentiekosten van de cuprijders flink was verhoogd, door het feit dat ze nu hun volledige aandeel in de door de KNMV afgesloten verzekering doorberekend krijgen. Voorheen betaalden de gewone licentiehouders een deel van de cuprijdersverzekering. Ook werd er uit de doeken gedaan dan het afsluiten van een evenementenverzekering steeds moeilijker wordt en dat de premies hiervoor aanmerkelijk stijgen, waarbij stijgingen van 20 of 30% per jaar normaal zijn.
Verder werd er door rijders enkele adviezen gegeven: hoewel het niet meer verplicht is om te borgen, doe dit toch! Maak een lijst met belangrijke telefoonnummers, zoals polis nummers, telefoonnummers van instanties etc.
en leg deze in je motorhome. Bij calamiteiten en bijvoorbeeld ongevallen is het zeer belangrijk om deze bij de hand te hebben.
Ongeveer 22.00 uur was de vergadering ten einde en werd er volop nagepraat.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…