Home Teams Regen spelbreker voor coureurs Raceteam OosterveenÕs olie

Regen spelbreker voor coureurs Raceteam OosterveenÕs olie

0

Sinds de laatste wedstrijd zes weken geleden zijn beide YamahaÕs grondig onder handen genomen en is er veel bruikbaar vermogen gevonden. Omdat dit ook de problemen waren waarmee Manu‘l en Jo‘l voor de zomerstop moesten omgaan, keken beiden enorm gemotiveerd uit naar 16 augustus en hoopten op droog weer om de ware potentie van hun vernieuwde Yamaha te mogen ervaren.

Nadat de dag ervoor nog even ruimte werd gemaakt door de aanwezigheid van het team bij de open dag van VV Staphorst en het daar gehouden Oosterveen&rsquo;s olie toernooi, werd later die dag de pitbox op het circuit van Assen ingericht voor de wedstrijddag op 16 augustus. Omdat er eerste kwalificatie pas om 12.49 uur van start ging, werd de tijd daarvoor gebruikt om alles nog eens goed te controleren en de nieuwe monteurs en helpers met elkaar kennis te laten maken. Door vakantie en andere verplichtingen van het merendeel van de vaste teamleden waren een aantal bekenden bereidt gevonden om het team deze dag te komen versterken, waaronder Twan Arnts die normaliter de vaste monteur en helper is van Mervyn Verploegen. &nbsp;&nbsp;<br /> <br /> Omdat de dag droog begon stonden beide motoren op droogweer banden, maar toen het tien minuten voor aanvang van de eerste kwalificatie serieus begon te regenen werd er zeer snel gewisseld naar regenbanden en dit verliep bijzonder goed. Helaas werd door alle consternatie wel vergeten om de transponders te bevestigen en kregen Manu&euml;l en Jo&euml;l tijdens de eerste kwalificatie geen tijden door. Wel werd er handmatig geklokt, maar omdat er nog een tweede kwalificatie zou volgen van twintig minuten en dan hopelijk met droog weer, was voor nu belangrijker hoe beiden hun eerste kennismaking met de vernieuwde Yamaha hadden ervaren.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong> Manu&euml;l:</strong> &ldquo;Ik kan merken dat het een stuk beter aanvoelt nu, maar omdat het regent kan ik niet voluit gaan en het echte voordeel ervaren en heb moeite met de juiste versnelling omdat alles anders reageert nu&rdquo;. &nbsp; &nbsp;</blockquote>

<p>Het bleef regenen, ging steeds harder regenen, en vanwege een mega oliespoor werd het programma lange tijd stil gelegd met als resultaat dat de 2e kwalificatie ruim een uur later van start kon gaan en de tijd werd ingekort naar 15 minuten. Omdat er vooraf niet was getest moesten beide rijders het hiermee doen en dat is een hele lastige opgaaf in dit soort omstandigheden, te meer daar je in vijftien minuten tijd maximaal 7 rondjes op snelheid kunt rijden. Eveneens was het nog natter dan in de eerste kwalificatie waarin beiden geen tijd hadden geregistreerd en was het een bijna onmogelijke opgaaf om sneller te zijn. Helaas kwam er voor Jo&euml;l in zijn laatste ronde nog wel een hachelijk moment toen hij plotseling van zijn motor werd geworpen terwijl deze door reedt richting de grindbak en daar tot stilstand kwam. Vanwege de harde val op zijn rug en de pijn die hij voelde werd hij eerst gestabiliseerd en daarna voor controle vervoerd naar het medical centre. Na ruim twintig minuten onderzoek mocht Jo&euml;l weer gaan en kwam met een van pijn vertrokken gezicht vertellen dat hij de wedstrijd wel wilde rijden. Het resultaat van beide trainingen was dat Jo&euml;l mocht vertrekken vanaf de 19e startplek en Manu&euml;l vanaf de 20e.</p> <br /> Door al het oponthoud en olie op een nat circuit kon de wedstrijd, welke gepland stond voor 17.57 uur, dan eindelijk omstreeks kwart voor zeven van start gaan. Omdat de geluidslimiet racen na 19.00 uur onmogelijk maakt werd de wedstrijd ingekort over acht ronden. Beiden kwamen goed weg bij de start en pakten een paar plaatsen winst. Door de pijn na zijn crash wisten wij dat het voor Jo&euml;l een hele moeilijke wedstrijd zou gaan worden en hij vocht een verbeten strijd met zichzelf om uiteindelijk na zes ronden, de wedstrijd werd vanwege de tijdslimiet nogmaals met twee ronden ingekort, als zeventiende te finishen. Manu&euml;l zat er beter bij en had de aansluiting met een groepje dat streed om de tiende positie. Hij nam geen enkel risico en ging uiteindelijk als veertiende over de finish.&nbsp;<br /> <br /> Het was niet geworden wat beide rijders en het team er van hadden verwacht, de motoren zijn een stuk beter nu en om dat te kunnen benutten heb je droog weer nodig en daarom was vandaag de regen de grote spelbreker.<br /> <br /> In het weekend van 29 en 30 augustus staan de volgende twee wedstrijden gepland op de Duitse Hockenheimring. Uiteraard hopen wij dat het dan droog zal zijn zodat manu&euml;l en Jo&euml;l de power van hun Yamaha ten volle kunnen benutten en er een mooie race van kunnen maken. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>