Home Teams Raceteam OosterveenÕs olie ziet harde werken onvoldoende beloont

Raceteam OosterveenÕs olie ziet harde werken onvoldoende beloont

0

Vrijdag 12 juni vertrok het team richting Oschersleben voor deelname aan de vijfde en zesde wedstrijd van de Supercup 600. Voor Jo‘l was het nog helemaal niet zeker dat hij kon rijden. Het blok van zijn motor lag nog uit elkaar door het ontbreken van cruciale onderdelen welke Edwin Ott mee zou nemen naar Oschersleben.

Vanwege veel oponthoud onderweg arriveerde een deel van het team pas om half tien &rsquo;s avonds op het circuit waarna monteur Jeroen Boree direct aan de slag ging met het opbouwen van Jo&euml;l zijn motor. Onder het toeziend oog van Edwin Ott leverde Jeroen een geweldige prestatie toen hij na een nacht doorwerken &rsquo;s morgens om 7.30 uur, anderhalf uur voor de start van de eerste training, de motor van Jo&euml;l kon starten.<br /> <br /> Op zaterdag stonden er twee vrije trainingen gepland en twee kwalificaties. Omdat Manu&euml;l en Jo&euml;l sinds 2012 niet meer op Oschersleben hadden gereden en ook nog nooit op een droge baan, werd de eerste vrije training gebruikt om het circuit opnieuw te leren kennen. Tijdens de tweede vrije training begon het ligt te regenen waardoor beiden na een paar ronden binnen kwamen omdat het geen zin had om met droogweer banden verder te rijden op het steeds natter wordende circuit.<br /> <br /> Net voor de eerste kwalificatie begon het serieus te regenen en was er maar &eacute;&eacute;n optie, regenbanden monteren. Met name Jo&euml;l kon zeer goed omgaan met de natte omstandigheden en stond enige tijd op P4 om tegen het eind van de sessie enkele plaatsen te zakken naar P7. Omdat het erop leek dat de tweede kwalificatie onder droge omstandigheden verreden zou worden nam Manu&euml;l geen onnodige risico&rsquo;s en be&euml;indigde zijn training op P13, op zich geen slecht resultaat met drie&euml;nveertig coureurs in de baan.&nbsp;<br /> <br /> Zoals verwacht begon de zon te schijnen en konden beiden de tweede kwalificatie op droogweer banden van start. Als aan een elastiek reden zij de hele sessie in elkaars wiel, waarbij eerst Manu&euml;l en later Jo&euml;l het voortouw nam. Omdat de tijdwaarneming het af liet weten was het onduidelijk welke tijden er werden gereden en op welke positie. Om Manu&euml;l en Jo&euml;l toch enige informatie te geven werd er handmatig geklokt zonder dat bekend was op welke positie ze reden. Toen na de kwalificatie de tijden bekend werden bleek Jo&euml;l op P14 en Manu&euml;l op P15 te staan met een verschil van twee tiende van een seconde.<br /> <br /> Vooral Manu&euml;l gaf aan problemen te hebben bij het insturen en uit accelereren van de bocht waardoor hij niet snel genoeg op het gas kon. Na overleg werd besloten om het &eacute;&eacute;n en ander aan te passen en de volgende dag tijdens de warming-up het resultaat te bekijken.&nbsp; &nbsp; &nbsp;<br /> <div><br /> </div>

De warming-up ging om 8.30 uur van start en was voor Jo&euml;l al na een paar rondjes voorbij. Eerst ging hij aan het einde van het rechte stuk rechtdoor en even later stuurde hij zijn motor de grindbak in waarbij hij ternauwernood de bandenstapel kon vermijden. Manu&euml;l had duidelijk geen voordeel van de aanpassingen aan zijn motor en moest hard werken om rond te komen en liet na de warming-up wederom iets veranderen aan de setup.<br /> <br /> Om 10.30 uur ging de eerste wedstrijd van start en beiden kwamen goed van hun plek maar konden niet voorkomen dat een aantal rijders hun voorbijreden in de eerste bocht na start-finish. Even later kwam ook Jo&euml;l nog hardhandig in aanraking met een andere rijder waardoor hij even buiten de baan raakte en ver van achteren zijn weg moest vervolgen. Met hard werken veroverde Manu&euml;l weer een aantal posities om uiteindelijk teleurgesteld als dertiende over de finish te komen. Wel verbeterde hij zijn rondetijd met anderhalve seconde maar het was duidelijk te zien dat het allemaal niet vanzelf ging. Ook Jo&euml;l kwam na zijn uitstapje steeds beter in zijn ritme, reed dezelfde rondetijden als in de kwalificatie en kwam uiteindelijk niet tevreden als &eacute;&eacute;n en twintigste over de finish.&nbsp;<br /> <br /> De tweede wedstrijd ging om 14.15 uur van start en omdat Manu&euml;l geen goed gevoel had over zijn motor sloeg de onzekerheid toe. Bij de start kwam hij nog redelijk weg, behield zijn positie maar kon niet voorkomen dat hij direct de aansluiting verloor met de groep voor hem. Duidelijk was te zien dat hij grote moeite had om zijn motor door de bocht te wringen, reed enkele tienden per ronde langzamer dan in de eerste wedstrijd en kwam moe gestreden als vijftiende over de finish. Jo&euml;l kwam goed weg bij de start maar kreeg te maken met een dip in het vermogen en kon daardoor niet voorkomen dat meerdere rijders hem voorbij gingen. Met volle overgave ging hij vervolgens de strijd aan, reedt evenals Manu&euml;l in de eerste wedstrijd anderhalve seconde sneller dan zijn tijd uit de kwalificatie en kwam uiteindelijk als achttiende over de finish. <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>