Vooraf was al duidelijk dat de 501km van Assen een zeer moeilijke wedstrijd zou worden voor Manul en Jol. Niet alleen vanwege het zeer warme weer maar nog meer omdat zij de wedstrijd met zÕn beiden gingen rijden en onder de zeer zware omstandigheden tussendoor met aanzienlijk minder rust genoegen moesten nemen dan de meeste teams die met drie of vier rijders zouden deelnemen. Kosten nog moeite werden gespaard om de wedstrijd zo dragelijk mogelijk te maken. Onder het Dainese pak droegen Manul en Jol een koelingsvest en de hup was voorzien van een Camelbag waardoor beiden tijdens het rijden konden drinken.
Drie kwalificaties stonden op het programma waarin door iedere coureur minimaal zes ronden gereden moest worden. Manuël beet de spits af maar kwam na twee ronden al weer binnen vanwege een rode vlag situatie. Toen het circuit weer werd vrijgegeven reed eerst Manuël nog een aantal ronden waarna het de beurt was aan Joël. Tijdens de tweede kwalificatie werd de pitstop geoefend en probeerden beiden een constante race pace neer te zetten. In de derde kwalificatie was er een geplande neutralisatie en gingen Manuël en Joël er nog eens goed voor zitten om een snelle tijd neer te zetten voor de startpositie en daarbij ging het voor Joël aan het eind van zijn sessie gruwelijk mis toen hij uitkomend Mandeveen de voorkant weg zag glijden en snoeihard de grindbak in gleed. Gelukkig bleef hij zelf ongedeerd maar zijn motor was zeer ernstig beschadigd en mistte vele onderdelen. De snelste ronde van beiden werd uiteindelijk gezet door Manuël en deze tijd bleek goed voor een negentiende startpositie.<br /> <br /> In de pauze die volgde moest er door alle monteurs van Raceteam Oosterveen’s olie keihard worden gewerkt om de motor van Joël op tijd klaar te krijgen voor de wedstrijd. Omdat Manuël zou starten, hadden ze nog twintig minuten extra en die tijd bleek ook hard nodig te zijn. Helaas werd hierdoor te weinig aandacht geschonken aan de motor van Manuël en was hij te laat voor de start en moest daarom als laatste vanuit de pitstraat starten.
Terwijl de monteurs nog steeds aan het werk waren met de motor van Joël, begon Manuël aan zijn eerste stint over vijftien ronden en deed dit meer dan voortreffelijk door zich van een 54e positie naar voren te vechten tot aan de 18e positie in de wedstrijd. Voor Joël was het vooral belangrijk om even te checken of alles goed aanvoelde en er dan vol voor te gaan. Ook dit ging goed en door het rijden van zeer constante rondetijden kon hij de 18e positie behouden. De volgende stint was voor Manuël, waarna Joël het weer overnam en beiden de 18e positie meer en meer veilig stelden. Terwijl Manuël naar buiten ging voor zijn derde stint, gaf Joël aan dat het niet meer ging en bevangen door de warmte soms niet wist wat hij deed. Omringd door de goede zorgen van Arieta en de vriendin van Laurens kon hij zich herpakken en wilde het toch weer gaan proberen.<br /> <br /> Manuël was inmiddels bezig met een zeer goede stint en wist zich zelfs naar voren te vechten tot de 13e positie in de wedstrijd met zicht op de top tien. Helaas ging het in de 65e ronde mis en gleed hij in Ossebroeken onschuldig over de voorkant de grindbak in. Omdat vanwege de schade aan zijn motor verder rijden geen optie was, moest het team wachten totdat zijn motor bij de technische controle was gearriveerd. Hierdoor ging kostbare tijd verloren en kon Joël pas na ruim een half uur van start voor zijn volgende stint. Ondertussen werd er hard gewerkt om de motor van Manuël te repareren, maar duidelijk was al wel dat een goed klassering hierdoor verloren ging. Eerder dan gepland kwam Joël weer binnen en gaf direct aan dat het genoeg was. Omwille van de veiligheid van beide rijders werd er een time-out ingelast en in overleg met Manuël besloten dat hij nog een laatste stint van tien ronden zou gaan rijden en het team zodoende alsnog zou finishen. Manuël kwam direct goed in zijn ritme, reed constant snelle ronden en bracht zijn motor in de 84e ronde als 47e over de finish. <p > </p> <p>Als team kunnen wij trots zijn op ons zelf, Manuël en Joël hebben onder de gegeven omstandigheden alles gegeven wat mogelijk was en Anje, Jeroen, Laurens en Sean hebben bijna het onmogelijke gedaan om beide rijders in de race te houden. Het was een veelbewogen wedstrijddag die wij niet snel zullen vergeten. Voor nu is er even rust en daarna zal er weer hard gewerkt worden om alles op tijd klaar te krijgen voor de volgende wedstrijd op 15 en 16 augustus.<br /> <br /> Tot slot willen wij als Raceteam Oosterveen’s olie uiteraard iedereen bedanken die ondanks de tropische temperaturen de moeite hebben genomen om ons tijdens de 501km van Assen te ondersteunen. Onze speciale dank daarvoor gaat uit naar de directie, personeel en relaties van Oosterveen’s oliehandel uit Nieuwleusen, Chris Winter van Winter Totalflooring uit Genemuiden, Jeroen Mons van Doc52 uit Meppel, Lennen Oldenbeuving van Shot by Lennen uit Hoogeveen en alle overige belangstellenden. </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –> <div><br /> </div> </p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…