Het Phase One Endurance Team heeft tijdens de Superpole sessie in Qatar de beste startpositie weten te behalen voor de laatste wedstrijd meetellend voor het 2009 Qtel FIM Endurance World Championship. Het Michelin Power Research Team werd tweede gevolgd door het team BK Maco Moto.
Voor het Britse Yamaha Phase One Endurance Team is het de eerste pole van het seizoen nadat James Elison – dit seizoen als tweede geëindigd in het Brits Superbike kampioenschap – een verrassend snelle tijd van 2’01.002 liet noteren. Op korte afstand wist het Honda Michelin Power Research Team de tweede tijd te realiseren maar ondanks het niet behalen van de beste uitgangspositie voor de race liet coureur Hugo Marchand weten niet ontevreden te zijn.
"We hebben ons tijdens de kwalificatie uitsluitend geconcentreerd op het vinden van een goede afstelling voor de race. Normaalgesproken zijn we vaak snel in de kwalificatie maar ondervonden we later in de race vaak problemen."
BK Maco Moto Racing wist met Jason Pridmore een keurige derde plaats te behalen voor het Bolliger Team Switzerland en het Honda RMT 21 Racing Germany Team waarvoor Oliver Depoorter de Superpole kwalificatie voor zijn rekening nam ondanks dat Arie Vos tijdens de tweede kwalificatie de snelste tijd voor het team had laten noteren.
"We zijn heel erg tevreden. We staan zaterdag op de startgrid tussen hele serieuze teams, met allemaal erg goed materiaal. Wij hebben deze spullen niet. Eigenlijk had ik de Superpole moeten rijden maar na overleg hebben we besloten dat Olivier het mocht doen. Hij had namelijk nog nooit meegedaan aan de Superpole. Ik wilde hem, aangezien ik een gastrijder ben, deze kans niet onthouden. Daarnaast legde het team erg de nadruk op de boel heel houden. Een logische keuze. Maar dat is voor mij een lastige invalshoek als je maar één ronde hebt om een snelle tijd te rijden. Natuurlijk, niemand wil vallen maar de term rustig racen zit niet in mijn woordenboek. Terugkijkend kunnen we concluderen dat Olivier het goed gedaan heeft, hij was zelfs sneller als in de kwalificatie. De vijfde startplek biedt perspectief al kan er in acht uur racen heel veel gebeuren."
"De afgelopen dagen hebben we ons in het begin vooral bezig gehouden met het afstellen van de twee motoren. We kwamen er echter al snel achter dat één van de twee Honda’s een stuk beter was. Daarom hebben we na de eerste kwalificatie besloten met de goede Fireblade door te gaan. Een verstandige keuze want deze motor loopt echt lekker. Daarnaast is de afstelling ook in orde waardoor ik met veel vertrouwen uitkijk naar de race van zaterdag."
Het Suzuki RT Racing Team Moto Virus wist de Superpole als zesde af te sluiten voor het enige Superstock team die deel mocht nemen aan de Superpole, het Suzuki Qatar Endurance Racing Team. Het Suzuki Team 18 Sapeurs noteerde de achtste tijd voor het inmiddels tot 2009 Qtel FIM Endurance World Champion gekroonde Yamaha Austria Racing Team. Steve Martin werd tijdens zijn snelle ronde verrast door een achterband die heel erg grip had waardoor zijn team, wat normaalgesproken altijd voor in het veld te vinden is, ver terugviel en slechts vanaf de negende plaats aan de race mag beginnen. Het Suzuki AM Moto Racing Competition team wist net als in de reguliere kwalificatie de tiende plaats voor zich op te eisen.
Morgen, zaterdag, staat er eerst een drie kwartier durende warming-up op het programma. Daarna gaat iedereen zich klaarmaken voor de race. Deze start om 11.00 uur Nederlandse tijd. Bijzonder is dat het eerste gedeelte in het licht verreden wordt. De finish vindt om ongeveer 19.00 uur (Nederlandse tijd) echter plaats in het donker.