Racen is net puzzelen. Alles moet goed in elkaar passen om een compleet geheel te krijgen. Zo moeten de geometrie van de motor, de afstelling van de vering, de rubbercompound van de banden nauwkeurig op elkaar afgestemd zijn voor de ideale wegligging en de meeste grip. Tijdens het finaleweekend van het IDM kampioenschap in Hockenheim kost het veel moeite om de juiste puzzelstukjes aan elkaar te leggen.
In de vrije trainingen is het nog behoorlijk zoeken. Per sessie verschillen de rondetijden behoorlijk; we krijgen de stijgende lijn richting kwalificatie niet goed te pakken. Bijsterbosch komt in de eerste kwalificatie niet verder dan de 17e tijd overall en een 10e tijd bij de Superstock. Voor dit weekend had hij hele andere plannen en hier is ‘ie dus absoluut niet tevreden mee. En dan wordt hij ook nog eens vijf plaatsen teruggezet, omdat hij tijdens een rode vlagsituatie ingehaald zou hebben. Volgens Bijsterbosch onterecht, maar de wedstrijdleiding is niet van plan de beslissing terug te draaien. Gelukkig weet hij in de tweede sessie zijn tijd flink te verbeteren en kan uiteindelijk wel leven met P15 overall en een 8e tijd bij de Stock. Hij weet jongens als Stefan Kerschbaumer, Dominik Vincon en Lukas Trautmann achter zich te houden en landgenoot Danny de Boer staat nipt voor hem. Dat levert ongetwijfeld mooie gevechten op in de races.<br /> <br /> <strong>Race 1</strong><br /> Bijsterbosch is redelijk goed weg, maar ondervindt in de eerste bochten direct al problemen met de grip. De motor stapt aan de achterkant flink weg en hij ligt er een paar keer bijna af. Dit verklaart waarom hij na de eerste ronde doorkomt op een 21e plaats. Vanaf de tribune is ook duidelijk te zien, dat Bijsterbosch alle zeilen moet bijzetten om de BMW onder controle te houden bij het uitkomen van de bochten. Hij kan ook niet snel op het gas, met het risico op een highsider. Dit alles kost hem de nodige tijd en echt veel verder naar voren komen gaat op deze manier niet lukken. Door een aantal uitvallers schuift hij wel iets op en na zeven ronden ligt hij op de 17e plaats overall en 12e bij de Stock. Halverwege de race pakt hij de 11e positie door de Tsjech Filla te passeren. Zelf wordt hij nog ingehaald door Jan Halbich; dat is een SBK-rijder en heeft dus geen gevolgen voor de Stock-positie. In de laatste ronden verandert er weinig meer en wordt Bijsterbosch dus als 11e bij de Stock afgevlagd. <br /> <br /> Een dikke tegenvaller voor Bijsterbosch: <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik weet niet wat er aan de hand was, maar het leek wel of er iets helemaal verkeerd was afgesteld. Ik kon het gas er echt niet vol opzetten, want dan wist ik zeker dat ik er naast zou komen te liggen. Dit is echt balen”. </p> </blockquote>
<strong>Race 2</strong><br /> Na de teleurstellende eerste race wordt er in de data een fout ontdekt. Een sensor die de hellingshoek aangeeft, waar andere elektronica weer op reageert, blijkt foutieve informatie te geven. Hopelijk is dit de boosdoener. In de eerste ronde zien we al dat het goed zit. Bijsterbosch heeft na een superstart de 11e plaats in handen en rijdt in de tweede ronde door twee uitvallers op de 9e positie overall en 4e bij de Stock. Een klein slippertje, hij schiet met z’n voet van de steun af, kost hem een positie aan Lukas Trautmann. Teamgenoot en SBK-rijder Bastien Mackels komt hem ook voorbij, maar er ontstaat wel een mooi groepje met Mackels, Trautmann, Bijsterbosch en Danny de Boer. Met nog vijf ronden te rijden zit Bijsterbosch niet meer in het groepje, maar volgt op flinke afstand. Hij heeft duidelijk een fout gemaakt en vanaf een 12e positie, 6e bij de Stock, zet hij de achtervolging in. Het gat wordt wel iets kleiner, maar Bijsterbosch kan er in de resterende ronden niet meer bijkomen. Hij wordt na een mooi race afgevlagd op een prima 6e Superstock-positie.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Bijsterbosch:</strong> “Na de eerste paar bochten had ik gelijk het goede gevoel te pakken. Dit was weer mijn motor, zoals ‘ie hoort te zijn. De eerste ronde was top en ik kwam in een leuk groepje, waar strijd werd geleverd om elke positie. Helaas maakte ik een foutje, waarbij ik naast de baan kwam en even een stukje moest gras maaien. Hierdoor kon Danny De Boer mij passeren en was de afstand net te groot om er voor de finish nog weer bij te komen. Ben blij dat ik met deze race het weekend en het seizoen goed heb kunnen afsluiten.”</blockquote><br /> In de eindstand van het kampioenschap heeft Bijsterbosch in zijn eerste jaar op de Van Zon Remeha-BMW S1000RR een prachtige 7e plaats behaald. In de zeer competitieve IDM Superstock-klasse een prestatie om trots op te zijn. <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…