Decor van het 6e IDM-weekend is het semi-stratencircuit de Schleizer Dreieck. Het circuit wordt omschreven als een Ôanspruchsvolle NaturstreckeÕ. En dat kan menig coureur beamen. Het vergt veel fysieke kracht en door de blinde bochten en het hoogteverschil moet je hier wel over de nodige dosis lef beschikken.
Door de jaren heen heeft Bijsterbosch hier al de nodige ervaring opgedaan en in de eerste vrije training zit ‘ie meteen bij de snelste mannen. Op een klein elektrisch probleempje na, een kapotte spanningsregelaar, verlopen de vrije trainingen prima. Aan het eind van de dag staat de Van Zon Remeha BMW S1000RR naar wens afgesteld voor de kwalificatietrainingen.<br /> <br /> Zoals gewoonlijk gaat iedereen in de kwalificatie weer een tikkie harder en ook Bijsterbosch weet zijn rondetijd aan te scherpen. Met een voorlopig 8e tijd bij de Superstock wordt de speciale achterband, gezien de stabiele weersomstandigheden en het gelimiteerde aantal bandenstickers, bewaard voor de middagsessie. Bijsterbosch verwacht dan ook nog wel verder naar voren te komen in de tweede sessie.<br /> <br /> Die loopt echter heel anders dan gepland. Tja, het blijft racen natuurlijk. In het eerste deel van de sessie, nog zonder speciale Pirelli-quilifier, weet Bijsterbosch zich al een halve seconde te verbeteren. Zit er nog meer in het vat? Zo ver komt het helaas niet. De langzaam rijdende Max Fritsch wijkt plotseling van zijn lijn af door van de ene naar de andere kant van de weg te switchen op het moment dat Bijsterbosch hem op volle snelheid achterop komt. Bijsterbosch kan geen kant meer op en rijdt er vol in. Fritsch gaat onderuit, Bijsterbosch weet de motor wonder boven wonder overeind te houden. De impact van de klap is echter zo groot, dat het motorblok open ligt en de olie er aan alle kanten uitkomt. Bijsterbosch heeft het bekende engeltje op zijn schouder en blijft ongedeerd. De training wordt stil gelegd vanwege het op te ruimen oliespoor. Net genoeg tijd voor de monteurs om de reservemotor rijklaar te maken en zo kan Bijsterbosch nog de laatste 5 minuten van de training meepikken. Een verbetering zit er niet meer in. Uiteindelijk is zijn tijd uit het begin van de training nog goed voor de 9e tijd bij de Stock en een 17e startplaats overall. <br /> <br /> <div><br /> </div>
<strong>Race 1 </strong><br /> Na de warm-up is er toch nog wat werk aan de winkel qua afstelling van de vering. Ondanks dat het identieke motoren zijn en dezelfde instellingen zijn overgezet, voelt de reservemotor toch anders aan. Om 11.30 uur dooft het rode startlicht; Bijsterbosch is goed weg en zit na het gedrang in de eerste bocht op de 13e plaats. Door een val van Dominik Vincon in de eerste ronde wordt dit al snel de 12e plaats overall en de 6e in de Superstock. Achter de snelste Superbike mannen vormt zich een mooie groep met Superstockers en een paar Superbikers. Bijsterbosch zit achter Stefan Kerschbaumer en moet in de 6e ronde zijn meerdere erkennen in Marvin Fritz. De groep van acht rijders blijft aan elkaar gewaagd en Bijsterbosch kan lang de 7e positie vast houden. Toch moet hij tegen het eind van de race helaas nog twee posities prijs geven. Klassementsleider Mathieu Gines en Lucy Glockner hebben het achter zijn rug behoorlijk met elkaar aan de stok, maar weten ondanks hun gevecht Bijsterbosch te passeren. Dit betekent op de streep een 9e plaats (15e overall).<br /> <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Bijsterbosch:</strong> “Het was niet zo dat die anderen in de groep nu zo veel sneller waren als mij, maar de afstelling van de voorvering was toch niet helemaal perfect. Daarom kon ik niet voldoende pushen en moest ik tegen het einde jammer genoeg een paar posities prijs geven.”</blockquote><br /> <br /> <strong>Race 2</strong><br /> Dit keer lukt het niet om bij de start veel plaatsen goed te maken. Vanaf een 15e positie wordt de jacht naar voren ingezet. Bijsterbosch verliest in de 4e ronde echter twee plaatsen, doordat hij in het gevecht iets naar buiten wordt geduwd. De 15e positie heeft ‘ie echter snel weer terug en door het uitvallen van Lucy Glockner en Marc Moser, beide met technische problemen, krijgt Bijsterbosch de 13e positie in handen en dit betekent de 6e positie bij de Superstock. Halverwege de race ontstaat een viertal met Stefan Kerschbaumer op kop, gevolgd door Luca Grunwald, Bijsterbosch en Mathieu Gines. Er wordt hard maar fair gestreden om de plaatsen 11 tot en met 14. Kerschbaumer weet iets weg te lopen maar de andere heren gaan als aan een touwtje over het circuit. In de 12e ronde gaat Bijsterbosch iets te wijd in de eerste linkerbocht, waardoor Gines binnendoor kan komen. Het lijkt er op dat Bijsterbosch genoegen moet nemen met de 7e plaats (14e overall). Toch weet hij in de laatste ronde een foutje van Gines af te straffen en pakt de 6e plaats weer terug. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Bijsterbosch:</strong> “Het ging beter als in de eerste race. En met die 6e plaats kan ik wel leven. Meer zat er ook echt niet in vanmiddag. Schleiz behoort niet tot mijn favoriete circuits, dus vertrek ik met een redelijk tevreden gevoel naar huis. Op naar Assen!”</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>