Categories: Algemeen

Patrick Unger met Thijs Hessels succesvol in IDM

Dit jaar begon Thijs Hessels zijn 15e seizoen als technische man in de wegracesport. Nog nooit aan een fabrieksmachine gewerkt, maar deze vaak erg dicht benaderd, en een enkele keer overtroffen. Tijdens seizoen 2004 zorgde de samenwerking met Patrick Unger voor een goede seizoensafsluiting met een 2e plaats in het Duitse kampioenschap. De tweede helft van dat seizoen werd er meer tijd voor hem vrijgemaakt, wat wederzijds werd gewaardeerd en met een resultaat wat er zijn mag.

Thijs hessels verteld de redactie van Racesport over zijn carriere:

Met de Ungers klikt het weer als vanouds. Motorsportmensen uit het goede hout gesneden. Kletsen niet, doen wat ze zeggen. Geen grote verhalen die toch niet haalbaar zijn, en rijden met veel toewijding acht wedstrijden Duits kampioenschap. Door de aanwezigheid van het KTM junior team met Ranseder en Bradl op 2005 fabriekssmateriaal van KTM is dit een zware competitie, de beste na de GP. Ranseder kan met GP wildcards voor punten gaan. In het KTM team heeft een ieder een Òfull time jobÓ Patrick Unger is inteligent en heeft een geweldige inzet, net als de rest van het team. Het team zorgt voor de organisatie, de motoren staan er altijd piekfijn bij.
Ik doe het ontwikkelingswerk, en heb nu eindelijk tijd voor het afmaken van mijn eigen cilinder. Eindelijk weer tijd voor de proefbank, al is het maar na werktijd. Er van leven kan nog steeds niet. Toch blijken we in staat het gat met de KTMÕ s klein te houden. Het voelt goed met een product uit eigen werkplaats zo te presteren.
Eenvoudig is het niet de Aprilia motor is moeilijk te verbeteren nadat Jan Thiel er 10 jaar aan gewerkt heeft. Het vreet enorm veel tijd, van zandkernen maken, aluminium smelten, gieten en nabewerken alles hier in eigen huis. Waar maak je dat nog mee!
Met de cilinder is grote interesse gewekt van fabrieksteams, en ik zie dit als een erkenning voor mijn werk. Er is veel vraag naar replicaÕs van de motor van Unger.

Historie

In 1991 begonnen als Chef monteur bij Patrick van den Goorbergh toen rijdend met Yamaha. In 1992 werd er gestart met een zeer mooie Italiaanse Aprilia 250 cc racer. Het werd een lastig zeisoen. De motoren van deÕ92 ApriliaÕs bleken erg onbetrouwbaar, en om ze betrouwbaar krijgen koste veel tijd, toch lukte het Patrick Õ92 te eindigen als beste prive rijder.
Bij Aprilia konden we gezien de prestatieÕs in 92 voor Õ93 Òkit blokkenÓ leasen.
Na de GP van Salzburg werd er besloten zelf enige veranderingen aan te brengen aan de motoren. Er werden nieuwe Rotax cilinders gekocht en aangepast, uitlatenspecialist en vriend Rinus van Kasteren maakte er een paar goede uitlaten bij.
De volgende GP in Hockenheim liep de Aprilia van Patrick als een speer, de motor
bleek op technische prestatieÕs zeker 14 van de 16 fabrieksfietsen achter zich te laten.
Het resulteerde door Patricks geweldige sportieve inzet en stuurmanskunst in een fraaie 8e trainingstijd, ons beste trainingsresultaat tot dan toe.
Een en ander bleef ook bij Aprilia niet onopgemerkt. Aprilia Chef Jan Witteveen was erg geintereseerd in de modificaties, en tijdens Aprilia thuis GP waren ze verwerkt in de fabrieksmachine van Reggiani (3e). In Donnington bij Ruggia (1e) en Bayle.

Tijdens het seizoen Ô94 bleven resultaten wat uit omdat door budgetaire overwegingen moest worden gekozen voor een ander bandenmerk. Aan het eind van Ô94 kwam er een eind aan de samenwerking met Patrick . Het Docshop Racingteam koos een andere weg. Er was een einde gekomen aan een fijne samenwerking. Alles in ogenschouw nemend vind ik dat hij als coureur is ondergewaardeerd. Op en top sportman!

Õ95 Werd er gestart met Loek Bodelier. Hier had veel meer ingezeten, maar Loek
had het budget niet rond. Nog voor de eerste wedstrijd was de teammanager vertrokken, deze vond het onverantwoord te starten met zo weinig geld.
De eerste wedstrijd in Australie stond Bodelier in de trainingen een dikke seconde los. In de race werden we 8e, Aoki won zÕn eerste GP.

Õ96 Een eenmalig optreden met Jurgen in Assen 4e in de training en 4e in de wedstrijd.

Õ97 Het eerste avontuur in Nederland en in het EK met Maurice Bolwerk, een geweldig gedreven coureur. 14e plaats GP in Assen en de enige WK punten voor Maurice. Jos van Dongen (Valvoline) had voor Maurice een geweldig team op poten gezet, met een sluitend budget. Jos had alles tot in de puntjes geregeld, geweldig.

Õ99 Jeremy mc Williams, prachtige vent die liet zien dat je met iets minder talent en veel inzet ver kan komen. We kregen de motor 14 dagen voor de IRTA test op Jerez , konden 1 keer in Spanje rijden, en er was nog net tijd genoeg de motor opnieuw op te bouwen voor de IRTA test. De Aprilia was opgebouwd van de laatste onderdelen uit het magazijn bij Aprilia. Met de voorvork moesten we eerst naar Ohlins de keerringen bleken verstaft. De schokbreker , een oude uit de 500, lieten we ook maar gelijk servicen. Cilinders waren oud. En we hadden niet de Aprilia (IP) benzine, wat in die tijd zo ongerveer een versnelling scheelde. Het resultaat was er niet minder om 2e achter Valentino Rossi aan het einde van de test. We kwamen in het seizoen tot 2 poleÕs en een aantal 3e plaatsen.

Daarna begon het avontuur met Nederlandse talenten, veel ups en downs. Het koste mij in ieder geval veel geld. Ghisbert van Ginhoven, en Branko Srdanov waren goed. Beiden hadden veel aanleg voor motorsport, maar met het woord talent, moeten wij in Nederland voorzichtig zijn. Onze nationale competitie is niet van een nivo, om te kunnen beoordelen dat iemand die hier wint werkelijk een talent is. Ook leggen de regionale pers en begeleiders in veel teams onnodig veel druk op jonge rijders. Ghisbert reed goede resultaten, in een sterk veld. Dovizioso werd EK Kalio Lorenzo Balerini. Branko fascineerde door zijn betrokkenheid en zÕn leergierigheid.

Toekomstplannen

Voor 2006 zullen we een kleine oplage aanmaken van de kit waarmee Unger rijdt. Deze kan met begeleiding worden geleased aan teams.
Uit de resultaten blijkt ook dit jaar weer, dat dit het beste en betaalbare alternatief is.
KTMÕs zoals die van Ranseder en Bradl rijden komen toch niet beschikbaar. KTM komt waarschijnlijk met een produktieracer van het niveau van de machines van b.v. Wirsing en Lasser.

Tekst: Evert Slager (evert@racesport.nl)
Foto: website Patrick Unger

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago