In 2013 is het 25 jaar geleden dat de Stichting Aanvullende Motorsport werd opgericht. Dit vijfde lustrum wordt dit jaar op verschillende manieren herdacht. En van deze activiteiten is het herleven van het oorspronkelijke doel van SAM: het organiseren van wegraces.
<strong>Wat stelde de jonge stichting zich destijds ten doel? </strong> <p>Waren er niet genoeg mogelijkheden om met snelle motoren aan snelheidsport te doen? Misschien wel, maar het wegracen als breedtesport kon eind jaren tachtig wel een zetje gebruiken. Combineer dit feit met enthousiasme voor liefhebbersmotoren en ziedaar: een jarenlange serie met kampioenschappen voor wedstrijdklassen als de Sound of Singles en de Battle of the Twins. </p> <p><br /> </p> <p>Intussen is de wereld veranderd. De oorspronkelijke groep deelnemers is op leeftijd, gestopt met motorsport, of overgestapt naar andere typen motoren. De SAM-raceklassen hebben hun laatste adem uitgeblazen en de stichting houdt zich tegenwoordig voornamelijk – en succesvol – bezig met historische racedemonstraties. Opvallend: voor machines die nieuw waren in het SAM-oprichtingsjaar!<br /> Dat wil niet zeggen, dat er geen behoefte bestaat aan een type snelheidsport ‘dat er nu niet is’. Met regelmaat stelt men hierover vragen aan het SAM-bestuur. Dat trok hieruit de consequenties.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Samenwerking met MON en Motorsport Lifestyle</strong><br /> De SAM-klasse onder de KNMV-vlag reed in 2008 zijn laatste wegrace, toen het circuit van Eemshaven werd gesloten. Sindsdien is het niet meer mogelijk geweest nog evenementen in te passen in de KNMV-kalender. Vanaf dit jaar ontstaat een nieuwe situatie: de MON is als motorsportkoepel bereid te zorgen voor de startbewijzen, licenties en verzekeringen, terwijl Motorsport Lifestyle de mogelijkheid biedt om een introductiewedstrijd te verrijden op het Circuit van Zandvoort.<br /> <br /> </p> <p><strong>Wedstrijdformule</strong><br /> Natuurlijk moest SAM nadenken over een nieuwe wedstrijdformule. Zie het kader. U zult vragen: bestaan er tegenwoordig niet al genoeg low-budget- en karakterklassen met een leeftijdsgrens? Eigenlijk niet, denkt de SAM. Een gemengde klasse zoals die vroeger bij de SAM reed bestaat niet meer. En zoals opvalt bij het organiseren van de racedemo’s: er staan nog heel veel machines van een jaar of tien en ouder te verkommeren op zolders en in schuurtjes.</p> <p><br /> </p> <p>Misschien denkt u ook: waarom mogen van de twee- en driecilinders alleen tweekleppers en luchtgekoelde machines meedoen en is er geen limitering op dat gebied voor de viercilinders? Wij verwachten dat de oudere viercilinders qua rondetijden vergelijkbaar zijn met de één-, twee- en driecilinders. We zullen dat pas definitief weten na onze eerste proefwedstrijd in augustus. Wellicht gaan we daarna met meerdere klassementen werken of we delen de klassen op. Maar dat staat of valt met voldoende belangstelling bij de rijders..</p>
<p><strong>Introductiedag</strong><br /> Kortom, SAM nodigt coureurs uit voor een introductiewedstrijd voor de nieuwe SAM-Wegraceklasse, in samenwerking met MON en Motorsport Lifestyle en wel op 5 augustus 2013. Een voorafgaande licentiecursus (TOMS, CRT, KNMV) of startbewijs zijn voor deze dag niet verplicht. SAM heeft ervoor gezorgd dat alle deelnemers eenmalig met een daglicentie kunnen rijden.</p> <p><br /> </p> <p>Bij gebleken succes zal in 2014 voor niet-licentiehouders de TOMS-cursus wél verplicht gesteld worden. Rijders die nog geen TOMS-certificaat hebben kunnen dit behalen bij Motorsport Lifestyle. Minimaal 25 rijders zijn er nodig voor een SAM-klasse en bij maximaal 40 rijders sluit de inschrijving. Dat geschiedt uiterlijk op zondag 30 juni. SAM stelt het inschrijfgeld op 119 euro voor vier sessies. Daarnaast een MON-dagverzekering á 20 euro. Overige aanvullende kosten zijn er niet. Let wel op de tamelijk strenge geluidsnorm van het circuit van Zandvoort, 95 dB dynamisch.</p> <p><br /> </p> <p>Zie de website van <a href="http://www.sammotorsport.nl/sam-wegrace-zandvoort.ashx">SAM Motorsport</a> voor het inschrijvingsformulier.<br /> <br /> </p> <strong>Het tijdschema</strong><br /> <ul> <li>Eerste sessie training, 15 min. </li> <li>Tweede sessie training, 20 min. </li> <li>Derde sessie kwalificatie, 20 min. (tijden bepalen de startopstelling) </li> <li>Vierde sessie wedstrijd 25 min. </li> </ul> <br /> <br /> <strong>Kader:</strong><br /> <br /> Toelatingseisen voor deelname aan de SAM-raceklasse<br /> <ul> <li>Bouwjaar tot 1995 en ouder</li> <li>Eencilinder viertakt: 500cc tot 800cc (supermono's)</li> <li>Twee- en driecilinder viertakt 500cc tot 1200cc, luchtkoeling en maximaal 2 kleppen.</li> <li>Drie- en viercilinder viertakt 400cc tot 1000cc, zescilinder kan met dispensatie meedoen.</li> <li>Twee-, drie- en viercilinder tweetakt 250cc tot 500 cc.</li> <li>Zijspannen zijn uitgesloten van deelname.</li> </ul> <br /> <p>De SAM is bevoegd in afwijking van reglement en toelating anders te besluiten.</p> <p > <br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FAlgemeen%2Fopnieuw-wegracen-met-sam-motorsport%2Ftabid%2F156%2FiNews_ID%2F31903%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…