Het raceseizoen 2015 is voor Mervyn Verploegen met de paasraces op 4 en 5 april van start gegaan. Op het TT circuit van Assen was het geen zoektocht naar paaseieren maar broodnodige grip, het was waterkoud op de Drentse hei.
De vrije trainingen worden gebruikt om te zoeken naar de beste afstelling en bandendruk voor de Pirelli racebanden. Het zijn de eerste serieuze kilometers van het seizoen, Mervyn hierover: “We hebben geen voorjaarstraining gehad om alles goed te testen. Het was zaak om in deze sessies een goed ritme, en de juiste set up voor de wedstrijddag te vinden. De Van Laar lasbenodigdheden BMW S1000 RR is afgelopen winter goed aangepakt met hulp van onder andere Core Engineering. Al snel voelde de motor weer vertrouwd aan en ondanks de koude omstandigheden kon ik al snelle tijden klokken. Dat gaf voldoende vertrouwen voor de kwalificaties en wedstrijd.”<br /> <br /> Ondanks een lekker voorjaarszonnetje is het nog erg koud in Assen. De temperatuur van het asfalt komt nauwelijks boven de 10 °C uit. De eerste kwalificatietrainingen van het NK Supercup 1000 gaan van start, Mervyn hierover: “In de eerste kwalificatie ben ik op gebruikte banden de baan op gegaan. En ondanks de koude temperaturen kon ik er een lage 01:43 uit persen. Daar was ik erg tevreden mee gezien de omstandigheden. Een voorlopige vijfde startplek is helemaal niet verkeerd in dit hele sterke deelnemersveld. In de tweede kwalificatietraining kon ik op nieuwe banden nog extra aanzetten. Ik had een paar vrije rondes achter elkaar en daarin klokte ik rondetijden in de 01:42 met uiteindelijk een 01:42,118 als snelste rondetijd. Een vierde startplek is meer dan dat ik vooraf had bedacht. Er zijn een paar snelle jongens uit het ONK overgekomen en concurrentie van vorig seizoen heeft niet stilgezeten.”
De wedstrijd over elf ronden wordt aan het einde van de middag verreden. Er is veel publiek gebleven om naar dit klapstuk te kijken. Mervyn vertelt over zijn wedstrijd: “Mijn start was prima en in de eerste ronde was het meteen knokken geblazen. Liggend op een vierde plek ga ik de tweede ronde in. Bij het insturen van Ossebroeken moet ik wat harder remmen om de coureur voor mij niet aan te tikken. Direct schiet het voorwiel onder me vandaan en schuif de grindbak in. Het ging niet heel hard en de schade viel reuze mee dus pak ik de motor op en sluit achteraan. Maar al snel merk ik dat er toch teveel beschadigd is om verantwoord door te rijden. Helaas is de wedstrijd al na twee rondjes over, doodzonde natuurlijk. Een klein foutje wordt meteen hard afgestraft. Ik wil voor het kampioenschap gaan dit jaar maar dan moet je wel finishen, nu begin ik met een flinke punten achterstand. Maar ondanks de crash heb ik wel laten zien dat ik vooraan mee kan doen, dat geeft vertrouwen voor de volgende wedstrijd.”<br /> <br /> Die wedstrijd is op 9 mei aanstaande wederom op het TT circuit van Assen.<br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…