Voor de eerste maal op een Kawasaki ZX-10R heeft Rob Hartog direct een race om het ONK Dutch Superbike op zijn naam geschreven. De race welke verreden werd tijdens de Gamma Racing Day bleek een prooi te worden voor Hartog. Vooraf zou het een uitdagend weekend worden voor het team, aangezien Rob praktisch geen ervaring had op de snelle Superbike machine van MtM-HS Kawasaki Racing. Desondanks werd er gedurende het weekend prima progressie geboekt om uiteindelijk iedere sessie als snelste af te sluiten en eveneens als eerste de zwart-wit geblokte finishvlag te passeren.
Op zaterdagochtend werden direct de twee kwalificatiesessies verreden op het TT-Circuit in Assen. In de eerste sessie liet Rob zien direct een goede basissnelheid neer te kunnen zetten op de 1000cc Superbike met K-Tech vering en Pirelli banden, door met een tijd van 1:41.498 de voorlopige pole voor zich op te eisen. Een voorlopige pole welke in de tweede kwalificatie definitief werd. In die sessie wist Rob zijn tijd aan te scherpen naar 1:40.274, wat met een voorsprong van 0.2 sec genoeg bleek voor de eerste startplek voor de race op zondag.<br /> <br /> De race werd verreden op zondagochtend vroeg. Na een 10 minuten durende warmup eerder op de ochtend, waarin andermaal de snelste tijd werd genoteerd, ging het gemengde Dutch Supersport & Superbike veld van start. Onder het toeziend ook van de 87.500 afgereisde bezoekers kwam Hartog slecht weg op zijn Kawasaki ZX-10R. Gelukkig kon hij in de eerste ronde direct de koppositie overnemen. Vervolgens ontstond er een strijd met Koen Zeelen om de leidende positie. Een aantal foutjes zorgde ervoor dat Zeelen deze weer in zijn schoot geworpen kreeg, maar toch wist Rob weer terug te counteren en na een aantal ronden een klein gaatje te slaan. Naar het einde van de race werd deze voorsprong uitgebouwd, om tot slot met een veilige marge over de finish te komen. Rob: "Een makkelijke race was het niet! Ik heb erg veel fouten gemaakt. Dit valt grotendeels te wijten aan de weinige ervaring die ik met de Superbike machine heb en de korte tijd waarbinnen we de Kawasaki naar mijn zin hebben moeten afstellen. Dit zorgde ervoor dat ik gewoon niet in een lekker ritme rond heb kunnen rijden. Desondanks mogen we echt niet klagen. We kunnen tevreden terugkijken en blij zijn met het eindresultaat en een snelste rondetijd in de race van 1:39.8!" <br /> <br /> Ronald ter Braake maakte een meer dan goede rentree. Na een felle strijd om de overwinning kwam hij uiteindelijk slechts 0.4 sec te kort, maar stemde hij iedereen tevreden door zijn Kawasaki Ninja ZX-6R op de tweede plaats over de finish te sturen.
<p>Tijdens het weekend kwamen meer dan 100.000 bezoekers naar Assen voor het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa, wat een nieuw record is. Team Hartog – Racing Against Cancer heeft eveneens erg veel mensen mogen ontvangen in de hospitality. Veel fans, familie, vrienden, Club van-leden en belangstellenden waren aanwezig om het debuut van Rob op de Superbike te aanschouwen. Wij hebben genoten van de support, goede sfeer, het mooie weer en uiteraard sportief gezien het resultaat. Daarvoor willen we een ieder bedanken! Tijdens het weekend zijn tevens diverse gezinnen in het zonnetje gezet door Stichting Against Cancer, welke werden rondgeleid over het circuit en een bezoek brachten aan Team Hartog. Hier kregen zij uitleg van Rob over de motor, het team en de diverse facetten van de motorsport.</p> <br /> <strong>Bomba 2D data analyse</strong><br /> Gezien de uitdaging die het team te wachten stond was extra ondersteuning en een goede aanpak een vereiste. Iemand die daar een grote rol in kan betekenen is Peter Bom van Bomba. Peter heeft ruim veertien jaar ervaring als data specialist en Crew Chief. In deze rol was hij te vinden bij World Superbikes en World Supersport teams van onder andere Honda, Yamaha en Ducati. De afgelopen vijf jaar was hij actief in de Moto2 en Moto3. Zijn bedrijf Bomba is de Nederlandse importeur van het datarecording systeem 2D. De MtM-HS Kawasaki ZX-10R was reeds uitgerust met dit systeem en dus was de link snel gelegd. Mede dankzij de steun die we dit weekend hebben mogen ontvangen van Peter, is er snel een goede setup gevonden welke waardig bleek te zijn voor de overwinning! <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>