Categories: MotoGP

MotoGP: Werkt Ducati aan een aluminium chassis?

Er wordt in de wandelgangen al enige tijd gesuggereerd dat Ducati misschien maar eens van het carbon fiber monocoque chassis af moet en moet gaan werken aan een aluminium chassis, het lijkt erop dat dat inderdaad gaat gebeuren.

De Ducati Desmosedici wordt al enige tijd geplaagd met een wat vage voorkant en dat schijnt alles te maken te hebben met het carbon fiber monocoque chassis, dit frame zou te weinig flex geven waardoor de rijders geen goede feedback krijgen en de machine niet hard kunnen pushen. <br /> <br /> Volgens de fans moet Ducati maar een afzien van dat revolutionaire chassis en net als de Japanse fabrikanten met een aluminium chassis gaan werken zodat de Ducati in ieder geval op gelijke voet staat in de strijd tegen de Japanse fabrikanten.<br /> <br /> Niet alleen de liefhebbers suggereren dat er wat moet gebeuren, ook Valentino Rossi en chefmonteur Jeremy Burgess willen succes met de Ducati en als dat met een aluminium chassis moet dan moet dat maar.&nbsp; De Italiaan en de Australiër hebben Ducati voorgesteld om naast het huidige project ook een aluminium chassis te ontwerpen om daar dan parallel mee te testen om te kijken wat beter is. Op deze manier zou met de verkregen data ook het werk aan de huidige Desmosedici kunnen versnellen en het lijkt er op dat de wens van Rossi en Burgess wordt ingewilligd.<br /> <blockquote>ÒWe praten veel en proberen deze motor te verbeteren. Ik weet dat Ducati hard werkt maar ik weet niets over een aluminium frame of iets in die trend. Het zou volgens mij wel slim zijn om met twee verschillende ideeën te werken. Je kan wel kleine verschillen proberen te maken maar het zou beter zijn als Ducati zich in de toekomst eens op iets anders richt,Ó vertelde <strong>Rossi</strong>.<br /> <br /> ÒHet zou goed zijn om een aantal parallelle projecten te hebben die kunnen helpen met het nemen van beslissingen. Het is makkelijk om te zeggen dat er iets conventioneler moet komen maar niet alle bedrijven gaan racen om te doen wat anderen ook doen en deze beslissingen worden niet door mij genomen,Ó verteld <strong>Burgess</strong>. ÒAls we serieus zijn over het racen dan moet er iets veranderen. We moeten meer versies van deze motor hebben en deze dan tegenover elkaar testen om te kijken waar we staan. Idealiter zou je in een bedrijf met veel middelen twee parallelle projecten draaien, afhankelijk van de mankracht misschien wel drie of vier projecten. Dat bepaald wat je dan kan doen en hoe anders je het kan doen.Ó <br /> </blockquote>

Geruchten gaan dat Ducati derden de opdracht heeft gegeven om een aluminium chassis te bouwen voor de Desmosedici, dit omdat Ducati zelf geen ervaring heeft met aluminium chassis aangezien ze voorheen altijd met de stalen buizen structuur werkten voordat het carbonfiber chassis werd ontwikkeld.&nbsp; Filippo Preziosi, de technische man van Ducati, liet tijdens de test in Brno wel doorschemeren dat er aan een oplossing gewerkt wordt maar bleef vaag.<br /> <blockquote>ÒWe staan er voor open en we zijn er klaar voor om gebruik te maken van wat volgens ons beter is. We onderzoeken andere oplossingen maar ik denk niet dat het materiaal het belangrijkste punt is, we willen wel graag kijken naar de vormen, de stijfheid en andere zaken om kennis op te doen. Elke keer als je iets nieuws doet moet je dat vergelijken met wat je al hebt, dat is niets bijzonders en dat hebben we toentertijd ook gedaan toen we tijdens een test in Barcelona Casey me het monocoque chassis lieten rijden,Ó aldus <strong>Preziosi</strong>. <br /> </blockquote> Het Italiaanse GPOne kwam ook nog met een ÔprimeurÕ dat Ducati in Brno met een tweewiel aangedreven motor zou hebben getest. Dit naar aanleiding van een foto (zie onder) die genomen was waarbij een van de monteurs van Nicky Hayden via het voorwiel de motor lijkt te willen starten. Dit tweewiel aangedreven systeem zou een oplossing bieden voor de problemen met de voorkant. In hetzelfde artikel werd echter aangegeven dat het niet meer dan een geintje was, de monteurs zijn op de foto de carbon remschijven alvast aan het inrijden/opwarmen.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=242105465821996&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fwerkt-ducati-aan-een-aluminium-chassis-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F27525%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago