Cal Crutchlow is momenteel de enige topcoureur in de MotoGP klasse die voor het seizoen 2014 nog geen contract op zak heeft. Blijft de sympathieke Brit komend seizoen Yamaha trouw of zijn er andere kapers op de kust?
<p>Cal Crutchlow is momenteel de enige coureur die naast de officiële Honda en Yamaha fabriekscoureur twee keer op het podium heeft gestaan na afloop van een Grand Prix. De Monster Yamaha Tech3 coureur is van de huidige toppers momenteel echter de enige coureur die nog geen contract op zak heeft voor het seizoen 2014. Tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello liet de Brit voor het eerst echt van zich horen als het over zijn eigen toekomst gaat in de MotoGP klasse. </p> <br /> Na het horen van het nieuws dat huidig Moto2 coureur Pol Espargaró inmiddels al een contract op zak heeft van Yamaha en zelfs al een officiële fabrieksmotor beloofd zou zijn door Lin Jarvis liet Crutchlow in niet verstane bewoordingen weten dat hij komend seizoen niet met minder genoegen zal nemen dan Espargaró, de Spanjaard zeker geen Marquez is en hij niet de tweede viool zal spelen als men samen in één team zouden rijden. Harde woorden die naar later bleek niet helemaal goed vielen bij de verantwoordelijke Japanners binnen Yamaha.<br /> <br /> Later in het weekend sprak Crutchlow, samen met zijn huidige teambaas Hervé Poncharal, met een Japanse delegatie van Yamaha over de ontstane commotie, iets wat later bestempeld werd als een constructief gesprek. Poncharal merkte na het gesprek nog op dat zijn huidige rijder in het vervolg misschien iets diplomatieker en tactischer moest zijn in zijn uitspraken maar dat de lucht wel geklaard was tijdens het gesprek.<br /> <div><br /> </div>
De toon is dus gezet wat betreft de transferperikelen voor komend seizoen maar welke mogelijkheden heeft de Brit naast zijn huidige Yamaha team?<br /> <br /> Bij Repsol Honda is voor komend seizoen geen plaats aangezien zowel Dani Pedrosa als ook Marc Marquez voor komend seizoen een contract op zak hebben. Bij Yamaha geld hetzelfde, zowel de overeenkomst van Jorge Lorenzo als ook van Valentino Rossi lopen aan het eind van het volgende seizoen pas af. Wel wordt er al druk gespeculeerd over het feit dat als Rossi de komende tijd niet beter gaat presteren en steeds maar weer het onderspit moet delven ten opzichte van zijn teamgenoot en de twee officiële Honda coureurs het wel eens kan gebeuren dat de Italiaan aan het einde van het seizoen eieren voor zijn geld gaat kiezen. Laten we deze cowboy verhalen echter eerst maar even naar het land der fabelen verwijzen.<br /> <br /> Binnen de twee Honda satelliet teams, LCR Honda en Go&Fun Honda Gresini, zullen aan het einde van dit seizoen ook geen wisselingen plaatsvinden aangezien zowel Stefan Bradl als ook Alvaro Bautista nog een overeenkomst hebben voor het komende seizoen.<br /> <br /> Bij Ducati heeft Andrea Dovizioso ook voor komend seizoen een contract op zak, voor Nicky Hayden is dat niet het geval. Het contract van de Amerikaan loopt aan het einde van dit seizoen af, hier ontstaat dus een mogelijkheid voor de Brit om zijn carrière te vervolgen als officieel fabriekscoureur, iets wat hoog op zijn verlanglijstje staat. Een andere kaper op de kust is hier echter Andrea Iannone. Geruchten gaan al een tijdje in het paddock dat de Amerikaan en Italiaan weleens van plaats kunnen wisselen voor komend seizoen. Iannone naar het officiële team, Hayden naar Pramac Racing. Veel zal echter afhangen van de prestaties van beiden in de komende races.<br /> <br /> Dan is er natuurlijk nog de terugkeer van Suzuki in het MotoGP wereldkampioenschap. Randy de Puniet testte onlangs voor het eerst met de nieuwe Suzuki, en na afloop van de Grand Prix van Catalunya komend weekend zal men voor het eerst in actie komen in Europa en samen met de overige coureurs uit de koningsklasse. Ondanks dat De Puniet tevreden was over de eerste test brengt het tekenen bij Suzuki een groot risico met zich mee. Niemand weet immers nog wat de capaciteiten van de nieuwe machine zijn. Tevens worden ook de namen van De Puniet en Aleix Espargaró veelvuldig genoemd voor een plaats in het nieuwe Suzuki Team. <br /> <br /> De voorkeur van Dorna en Yamaha gaat echter nadrukkelijk uit naar een langer verblijf bij zijn huidige team. Hier lijken een aantal verschillende scenario’s mogelijk.<br /> <br /> <ul> <li>Rossi gooit het bijltje erbij neer aan het einde van het seizoen. Hierdoor ontstaat er voldoende plaats bij Yamaha voor zowel Crutchlow, Smith en Pol Espargaró en hoeven er geen noodgrepen uitgehaald te worden.</li> </ul> <ul> <li>Pol Espargaró breekt de rest van het seizoen geen potten in de Moto2 klasse en wordt geen wereldkampioen (Yamaha heeft zo goed als zeker een dergelijke clausule opgenomen in het pré contract) waardoor de komst naar Yamaha niet doorgaat. Het Monster Yamaha Tech3 blijft dan in de huidige samenstelling bestaan.</li> </ul> <ul> <li>Espargaró komt en rijdt samen met Crutchlow voor Monster Yamaha Tech3. Poncharal en Yamaha zullen dan Bradley Smith onderbrengen bij een klantenteam welke voor 2014 de nieuwe Yamaha motoren zal leasen. Belangrijkste team hiervoor lijkt voorlopig Paul Bird Motorsport, die daarmee een grote wens, een compleet Brits MotoGP team (Michael Laverty en Smith), in vervulling ziet gaan.</li> </ul> <p><br /> </p> <p>Wat er ook gaat gebeuren, waar Crutchlow in 2014 ook gaat rijden, één ding staat vast; de Brit heeft er wel voor gezorgd dat de transferperikelen in het MotoGP wereldkampioenschap dit seizoen vroeger dan ooit zijn begonnen, perikelen waarin de aanstichter zelf waarschijnlijk de komende tijd een hoofdrol zal gaan spelen.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fwaar-rijdt-crutchlow-in-2014-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F32435%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe></p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…