De MotoGP rijders moeten nog even anderhalve week aan de bak voordat ze van een welverdiende vakantie kunnen genieten, de eerste stop is de Sachsenring waarna een week later Laguna Seca zal worden aangedaan.
Circuit statistieken:
Locatie: Hohenstein-Ernstthal
Pole positie: Links
Lengte: 3,671 km
Breedte: 12 – 20 m
Rechterbochten: 4
Linkerbochten: 10
Langste rechte stuk: 780 mGoogle Earth locatie:
Breedtegraad: 50°47’28.38"N
Lengtegraad: 12°41’18.27"O
Duitsland, vergeten doe je het niet maar je denkt er niet zo snel meer aan dat dat land vroeger uit Oost en West bestond, als je echter weer eens in de geschiedenis duikt dan wordt je met je neus op de feiten gedrukt.
De eerste race in Duitsland vond in 1952 plaats op het circuit van Solitude en werd daarna met af een toe een jaartje pauze afgewisseld met de Nürburgring – eerst nog op wat we nu kennen als de Nordschleiffe en wat nu de groene hel wordt genoemd maar later op het zuidelijke gedeelte – en Hockenheim waar altijd de hoge topsnelheden werden gehaald. Deze races stonden tot 1990 te boek als races in West Duitsland.
In Oost Duitsland werd voor het eerst in 1961 gereden en dat was op de Sachsenring maar dat was de straat versie van het circuit. Hier werd tot 1972 op gereden en deze laatste race werd gewonnen door Giacomo Agostini.
Vanaf 1991 werd het de grote prijs van Duitsland en die werd de eerste vier jaar op Hockenheim verreden, daarna drie jaar op de Nürburgring en sinds 1998 op de Sachsenring.
Het huidige circuit werd gebouwd in 1996 nadat duidelijk werd dat races op de straten in de omgeving van Chemnitz in de provincie Sachsen te gevaarlijk werden. In 1998 vond de eerste MotoGP (toen nog 500cc) wedstrijd op dit nieuwe circuit plaats en die werd gewonnen door Mick Doohan. Het circuit, vooral het laatste gedeelte, werd in 2001 drastisch gewijzigd en toen kwamen ook de permanente pitboxen. Het is door de kronkelige aard van het circuit een van de langzaamste van dit seizoen en zeker voor de MotoGP machines niet een van de makkelijkste.
Het circuit bestaat, net als bijvoorbeeld Donington, uit twee gedeeltes. Het eerste gedeelte met de bochten Coca Cola, Castrol Omega en Stern Quell tot aan de Audi Brücke zijn erg kronkelig waarna het gas open kan. Na de Audi Brücke komen nog enkele knikjes waarna het flink naar beneden gaat richting Sachsencurve en de Besico Kurve am Queckenberg waarna het weer omhoog gaat richting start/finish. Op het eerste gedeelte is het lastig inhalen en het is fysiek ook nog eens zwaar. De bandenkeuze is erg belangrijk om te voorkomen dat de linkerkant van je band te warm wordt en ook hier is het vinden van een goed compromis tussen de hanteerbaarheid in het langzame bochtige gedeelte en een goede balans voor het remmen als je de heuvel af gaat.
De door de FIM aangekondigde wildcards voor deze race:
125cc klasse
41 Tobias Siegert (GER-Aprilia) ADAC Nordbayern e.V.
85 Marvin Fritz (GER-Seel) Kiefer Bos Sotin Jr Team
86 Eric Hübsch (GER-Aprilia) Team Sachsenring
87 Marcel Schrötter (GER-Honda) Schrötter-Mang Racing
88 Sebastian Kreuziger (GER-Aprilia) R2T – Racing250cc klasse
89 Ho Wan Chow (CHN-Aprilia) Zongshen Team of China
90 Federico Sandi (ITA-Aprilia) Zongshen Team of China
93 Alen Györfi (HUN-Honda) Motorcycle Competition Service
94 Toni Wirsing (GER-Honda) Racing Team Germany
Records:
BL=Best lap, LR= Lap Record
Records MotoGP:
BL: 1’21.815 – Dani Pedrosa, Honda, 2006 – 161,530km/u
LR: 1’23.082 – Dani Pedrosa, Honda, 2006 – 159,066 km/u
Topsnelheid: 285,2 km/h – Casey Stoner, Honda, 2006, FP3Records 250cc:
BL: 1’24.413 – Mika Kallio, KTM, 2007 – 156,558 km/u
LR: 1’24.762 – Mika Kallio, KTM, 2007 – 155,914 km/uRecords 125cc:
BL: 1’26.909 – Gabor Talmacsi, Aprilia, 2007 – 152,062 km/u
LR: 1’26.839 – Gabor Talmacsi, Aprilia, 2007 – 152,185 km/u
Weersvoorspelling
Het ziet er naar uit dat de rijders het andermaal niet droog zullen houden. Volgens de voorspellingen is er het hele raceweekend kans op 40 á 50% regen, de temperaturen liggen rond de 19°C waarbij vrijdag er met 25°C uit schiet.
Bijzonderheden en tijdschema:
Naast de gebruikelijke races rijdt hier ook de Red Bull MotoGP Rookies Cup.
Tijdschema MotoGP | ||
vrijdag | ||
09:00u-09:45u | 125cc | eerste vrije training |
10:00u-11:00u | MotoGP | eerste vrije training |
11:15u-12:15u | 250cc | eerste vrije training |
13:10u-13:40u | 125cc | eerste kwalificatie |
13:55u-14:55u | MotoGP | tweede vrije training |
15:10u-15:55u | 250cc | eerste kwalificatie |
zaterdag | ||
09:00u-09:45u | 125cc | tweede vrije training |
10:00u-11:00u | MotoGP | derde vrije training |
11:15u-12:15u | 250cc | tweede vrije training |
13:10u-13:40u | 125cc | tweede kwalificatie |
13:55u-14:55u | MotoGP | kwalificatie |
15:10u-15:55u | 250cc | tweede kwalificatie |
zondag | ||
08:40u-09:00u | 125cc | warm-up |
09:10u-09:30u | 250cc | warm-up |
09:40u-10:05u | MotoGP | warm-up |
11:00u | 125cc | race |
12:15u | 250cc | race |
14:00u | MotoGP | race |
De Grand Prix op TV Volgende race
Zie ons uitgebreide wekelijkse TV overzicht.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…