Home MotoGP MotoGP: Volgend jaar een veld van 800cc en 1000cc motoren?

MotoGP: Volgend jaar een veld van 800cc en 1000cc motoren?

0

Het zou zo maar kunnen dat we het komende MotoGP seizoen 1000cc productie motoren naast de 800cc prototypes zien rijden want als de fabrikanten niet met een plan komen om 800cc motorblokken beschikbaar te stellen voor in andere rijwielgedeeltes dan zal Dorna baas Carmelo Ezpeleta voorstellen om daar 1000cc motorblokken voor te gaan gebruiken.

Carmelo Ezpeleta, algemeen directeur van Dorna, is zich bewust van de ernst van de economische crisis en hoe moeilijke sommige teams het hebben. Om hier een oplossing voor te bieden heeft Ezpeleta een voorstel gedaan aan de vier fabrikanten in de MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers Assocition).

Als de vier fabrikanten niet met een plan komen om 800cc motorblokken te leasen voor gebruik in een zelf gebouwd of bij specialisten aangeschaft rijwielgedeelte dan zal Dorna het voorstel indienen om de privé teams de gelegenheid te geven om gebruik te maken van 1000cc productiemotoren.

Deze motoren zouden dan wel aangepast en getuned moeten worden om daarna voorzien te worden van inlaat restrictors om te voorkomen dat ze veel krachtiger zullen zijn dan de 800cc prototype motoren. Hierdoor zouden teams veel geld kunnen besparen en zou het startveld weer wat gezonder kunnen worden.

In het verleden – in het begin van het MotoGP tijdperk – hebben we een vergelijkbare machine gezien. Het WCM team, in de 500cc tijd bekend van de Red Bull Yamaha’s met onder ander Garry McCoy, probeerde in eerste instantie met een aangepast Yamaha R1 blok te rijden tussen de 990cc prototypes, dit werd echter niet goedgekeurd door de FIM.

De fabrikanten zijn geen voorstander van dit voorstel maar realiseren zich wel dat de huidige situatie onhoudbaar is en hebben daarom wat tijd gevraagd – tot de Grand Prix op Indianapolis – om alle voor en nadelen van het voorstel te bestuderen en eventueel zelf met een oplossing te komen.

InFront Motorsports zal ook geen voorstander zijn van het voorstel van Ezpeleta maar zal na het goedkeuren van het reglement voor de Moto2 klasse, waarin in eerste instantie meerdere fabrikanten motorblokken zouden kunnen aanleveren maar uiteindelijk gekozen werd voor een enkele fabrikant, waarschijnlijk weinig kans hebben op het voorkomen van deze potentiele reglementswijziging.

Over een mogelijk conflict met InFront zei Ezpeleta het volgende: "Ik heb geen ruzie met het WK Superbike, ik beschouw Maurizio Flammini als een vriend. In het verleden van de Grand Prix racerij zijn er talloze voorbeelden geweest van door aangepaste productiemotoren aangedreven GP prototypes. De reden dat WCM met hun R1 motorblok niet werd toegestaan was niet omdat de machine was voorzien van een motorblok dat gebasserd was op die uit een productie motor maar omdat Yamaha het niet toestond om dat motorblok in een MotoGP machine te gebruiken. We zijn niet van plan om met productiemotoren te gaan racen en we staan in ons recht."