Home MotoGP MotoGP: Vanaf 2016 meer brandstof voor MotoGP machines

MotoGP: Vanaf 2016 meer brandstof voor MotoGP machines

0

De Grand Prix commissie is voor de laatste keer dit jaar bij elkaar geweest en heeft een beslissing genomen over enkele punten in de reglementen, ŽŽn van de speerpunten was de ontwikkelingsprocedure voor de elektronica. Daarnaast mogen de MotoGP machines vanaf 2016 meer brandstof verbruiken tijdens een race.

<p>In Madrid kwamen vertegenwoordigers van Dorna, de FIM, de IRTA, de MSMA en de topmensen van de diverse motormerken die in de MotoGP klasse actief zijn bij elkaar om het over de reglementen voor 2015 en 2016 te spreken.</p> <br /> <p> Een van de punten op de agenda was de voorgestelde werkwijze voor de creatie van elektronica pakketten voor 2016 en daarna. De Grand Prix commissie gaf haar goedkeuring aan het door de MSMA gedane voorstel maar er is nog geen beslissing genomen over het aantal motorblokken dat gebruikt mag worden alsmede het gewicht van de motoren. Hierover zal tijdens de MotoGP test in Sepang een beslissing genomen worden.</p> <br /> <p> Verder werden er enkele protocollen en procedures in het reglement opgenomen die al tijdens het 2014 seizoen werden ingevoerd zoals de procedure die gevolgd moet worden als de weersomstandigheden veranderen nadat de rijders na hun bezichtigingronde op de grid zijn aangekomen, de toevoeging van een lijn op het circuit bij de pitlane uitgang waar rijders niet overheen mogen komen en de positie van de motoren bij het wisselen van motor bij flag-to-flag races.&nbsp;&nbsp; &nbsp;</p> <br /> <p> Daarnaast werd besloten dat rijders die te veel motorblokken hebben gebruikt bij de pitlane uitgang nog maar vijf seconden hoeven te wachten in plaats van de huidige tien seconden en tevens werden er kleine wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot waarschuwingsvlaggen, zodat deze in lijn zijn met andere FIM kampioenschappen.</p>

Op het technische vlak moet er in de Moto2 klasse verplicht een bandenspanningsmeter gebruikt gaan worden, dit zodat de technisch directeur kan toezien dat de rijders de door de fabrikant gestelde bandenspanning zullen gebruiken.<br /> <br /> In de MotoGP klasse zijn de maximale prijzen bepaald voor de rempakketten die gedurende een seizoen gebruikt mogen worden. Het pakket, bestaande uit remschijven, remblokken, remklauwen en cilinders, mag niet meer dan &euro;70.000,- kosten. Teams mogen kiezen voor een pakket zonder remklauwen, de prijs daarvoor is &euro;60.000,-.<br /> <br /> Verder was al besloten dat fabrieksteams vanaf 1 juli 2015 met de standaard software moeten gaan rijden maar er is nu bevestigd dat verschillende teams die gebruik maken van motoren van dezelfde fabrikant andere versies van de software mogen gebruiken.&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> Voor alle klassen geld dat de onderkant van het kuipwerk geschikt moet zijn om olie of koelvloeistof op moeten kunnen vangen. Hiervan is nu verplicht gesteld dat de minimum capaciteit voor die &lsquo;opvangbak&rsquo; voor de MotoGP en Moto2 klasse 5 liter zal moeten bedragen en voor de Moto3 klasse 3,5 liter. <br /> <br /> Met ingang van 2016 mogen de MotoGP machines een tankinhoud van 22 liter hebben, over het maximum aantal motorblokken en het minimum gewicht moet nog een beslissing worden genomen.<br /> <br /> Dan geld er met ingang van 2015 nog dat er voor &lsquo;kleine&rsquo; straffen geen gesprek meer met de racedirectie hoeft plaats te vinden, de rijders houden wel het recht om tegen de beslissing in beroep te gaan.<br /> <br /> En tot slot zal er met ingang van 2015 op medisch gebied gebruik gemaakt gaan worden van de SCAT3, de Sport Concussion Assessment Tool. Deze wordt al door veelvuldig gebruikt om te bepalen of atleten een hersenschudding hebben.&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>