Casey Stoner is er in geslaagd om in stijl naar de wereldtitel in de MotoGP klasse te rijden. De Ôkoning van de 800ccÕ won de bizarre thuiswedstrijd op het circuit van Phillip Island, en trakteerde zichzelf voor zijn 26ste verjaardag op de titel.
<div>Na Japan begon Casey Stoner met een voorsprong van veertig punten aan zijn thuisrace in Australië. om de titel binnen te halen moest hij tien punten uitlopen op Jorge Lorenzo. Als Stoner zou winnen had Lorenzo aan een podiumplaats genoeg. Een crash van de uittredend kampioen in de warm-up maakte een einde aan alle spanning. </div><div><br /></div><div>Lorenzo raakte geblesseerd aan zijn vinger en kon niet aan de start verschijnen. Stoner zou aan een zesde plaats genoeg hebben, maar de eerzuchtige Australiër wil niet anders dan het hoogste haalbare. Hij vertrok vanaf pole, nam gelijk de leiding in handen en domineerde tot de finish. </div><div><br /></div><div>Er was geen enkele ruimte voor de concurrenten. Stoner sloeg na twee ronden een gat van twee seconden op toen nog Nicky Hayden. Stoner bouwde zijn voorsprong langzaam uit tot vijf seconden en consolideerde deze voorsprong tot het einde. De regen gooide echter nog bijna roet in het eten. In de laatste drie ronden kwam de regen even met bakken uit de lucht, en dat resulteerde onder andere in crashes van Bautista, Crutchlow en Aoyama. </div><div><br /></div><div>Na de start vormde zich een groep van vijf rijders, bestaande uit Simoncelli, Pedrosa, Dovizioso, Hayden en Bautista. Ook Valentino Rossi had kort de aansluiting bij deze groep, maar de meervoudig kampioen kon het tempo niet bijbenen. Halverwege de race moesten ook Bautista en Hayden lossen, en bleven de drie Honda coureurs over. Simoncelli reed zowat de hele wedstrijd op de tweede plaats en hij leek niet in gevaar te komen. </div><div><br /></div>
<div>Toen de regen begon te vallen had Dovizioso iets meer vertrouwen en nam hij de tweede plek over. De zon begon in de laatste ronde weer te schijnen en Simoncelli kwam met een gewaagde actie weer langs zijn landgenoot, en eigende zich zo de tweede plaats toe. Dani Pedrosa kon zich in de eindfase niet meer mengen in het gevecht voor het podium en eindigde als laatste fabrieksrijder op de vierde plaats. </div><div><br /></div><div>Bautista was het eerste slachtoffer van de regenval en zag opnieuw een goed resultaat verloren gaan. De Suzuki rijder reed met nog vier ronden te gaan op een vijfde positie. Zonder waarschuwing schoot de blauwe machine onder hem weg, en was er voor Bautista geen houden meer aan. Nicky Hayden kreeg hierdoor de vijfde plaats in handen. De Amerikaan besloot echter van motor te wisselen en viel zo terug naar de zevende plaats. </div><div><br /></div><div>De vijfde plaats werd uiteindelijk opgeëist door Colin Edwards die zich in moeilijk omstandigheden altijd staande weet te houden. De Texaan reed wel een onzichtbare wedstrijd. De zesde plaats werd ingenomen door Randy de Puniet, en dat betekende zijn beste resultaat op de Pramac Ducati. Ook niet verrassend, aangezien er maar tien rijders aan de finish kwamen. Toni Elias eindigde op de achtste positie en Loris Capirossi, die eveneens van motor had gewisseld, kwam tot plaats negen. Karel Abraham crashte, maar kwam toch nog als tiende over de streep. </div><div><br /></div><div>Valentino Rossi sloot een dramatisch weekend in Australië af met een valpartij. Halverwege de wedstrijd wist hij een goed ritme te vinden en hengelde hij Hayden en Bautista binnen. Bij het passeren van Bautista voor de vijfde plaats ging de Ducati rijder onderuit en kon hij zijn weg niet vervolgen. </div><div><br /></div><iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fstoner-in-stijl-naar-titel-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28206%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" scrolling="no" frameborder="0" style="border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-width: initial; border-color: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px; " allowtransparency="true"></iframe>