In een interview liet Casey Stoner weten dat hij Jorge Lorenzo als zijn voornaamste concurrent ziet en dat hij voor het kampioenschap hoopt dat Ducati haar zaken beter voor elkaar heeft.
In een gesprek met motogp.com kreeg Casey Stoner een aantal vragen voorgelegd. De Australiër vertelde over de feestdagen, het binnenkort vader worden, het wonen in Zwitserland en natuurlijk het MotoGP wereldkampioenschap.<br /> <br /> Stoner’s feestdagen zijn rustig verlopen en kort daarna keerde de Australiër met zijn in verwachting zijnde vrouw Adriana terug naar Zwitserland om zich daar verder voor te bereiden op de komst van de baby, deze zou tussen de twee tests in Sepang geboren moeten worden. Stoner denkt niet dat het vaderschap van invloed zal zijn op zijn prestaties aangezien hij nu ook al privé en het racen goed gescheiden weet te houden. <br /> <br /> Daarna kwamen de vragen over het racen, zoals het rijden met het nummer 1, de verandering van 800cc naar 1000cc, de concurrentie en meer. <br /> <blockquote>“Ik kijk er naar uit om met het nummer 1 te gaan rijden, veel mensen denken dat het ongeluk brengt maar je bent wereldkampioen en dan zou je het nummer 1 moeten voeren. Het is weer een uitdaging voor mij en ik vind dat wel leuk. Het seizoen zal best zwaar worden, het is allemaal weer nieuw dus we moeten veel testen om de motor weer zo te krijgen zoals wij dat willen. We waren na de laatste test tevreden maar we waren niet helemaal blij, we zullen nog veel aan de motor moeten doen. Deze volgende tests zullen belangrijk worden en we hopen dan ook veel data te vergaren,” vertelde <strong>Stoner</strong>. “Er zullen enkele wijzigingen aan het chassis zijn. Met de nieuwe banden was er meer chatter en daar moeten we het chassis op aanpassen, dat kan frustrerend zijn. De motor moet beter werken want als je de remmen loslaat dan is er veel chatter. In Valencia was er vooruitgang maar we moeten nog steeds een flinke stap zien te maken. Ook het remmen op het blok moet beter.”<br /> </blockquote>Stoner verwacht weinig verandering ten opzichte van de 800cc motoren, er is namelijk sinds de 990cc tijd veel veranderd.<br /> <blockquote>“Om eerlijk te zijn denk ik dat er weinig zal veranderen vergeleken met de 800’s. Met alle elektronica zal er niet veel gespind worden, het zal wel gebeuren maar de elektronica zal ingrijpen. Verder zijn we op andere banden dan toen met de 990’s, toen was er competitie tussen de bandenfabrikanten en nu niet. Ik denk dus dat het niet veel anders zal zijn dan met de 800’s, maar we zullen het zien. Ik geniet wel meer van de 1000, ze hebben meer grunt en meer vermogen, het zal lastiger zijn op de korte circuits, vooral in de lage versnellingen, en we zullen problemen met wheelies hebben. In elke versnelling wil het voorwiel omhoog, het zal een uitdaging zijn om dat te beperken maar over het algemeen is het fijn dat we weer op een 1000 zitten.”</blockquote>
Stoner is nog steeds niet erg onder de indruk van de komst van de CRT teams maar lijkt deze toevoeging aan het startveld wel meer te hebben geaccepteerd.<br /> <blockquote>“We zullen het moeten zien maar als ik naar de rondetijden kijk dan is het niet echt indrukwekkend. Ik weet zeker dat sommige teams het voor elkaar zullen krijgen en redelijk competitief kunnen zijn maar er zijn er ook bij waarvan ik denk dat die totaal niet competitief zullen worden. Ze zijn er volgens mij alleen om het veld groter te maken, en ik vind dat om eerlijk te zijn wel fijn, maar met niet competitieve motoren en nog onbewezen rijders is het moeilijk om te zeggen hoe competitief iedereen zal zijn, de tijd zal het leren.”<br /> </blockquote>De wereldkampioen verwacht het komende seizoen vooral concurrentie van Yamaha rijder Jorge Lorenzo maar ook van de andere fabrieksrijders, verder hoopt Stoner dat Ducati ook weer mee zal kunnen vechten. <br /> <blockquote>“Mijn belangrijkste rivaal zal Jorge zijn, hij was eerste in 2010 en tweede in 2011 en hij zal er altijd zijn om te vechten voor de hoogst mogelijke positie. Verder zullen de fabrieksrijders en ook Andrea op de Tech 3 Yamaha er bij zitten, dezelfde jongens als voorheen eigenlijk. Hellaas zullen we Marco moeten missen, ik weet zeker dat hij voorin had gezeten. Het verandert elk jaar dus we zullen zien wie het het komende seizoen het beste voor elkaar heeft.”<br /> <br /> “Ducati zegt dat ze 90% van de motor helemaal vernieuwd hebben maar dat hebben ze halverwege het afgelopen jaar ook al gedaan. Ze hadden de motor van boven tot onder en van voor naar achter aangepast maar er veranderde niets. Ik hoop dat ze dit jaar een competitieve motor in elkaar kunnen zetten want het kampioenschap heeft dat nodig . Er moeten, ongeacht wat de rijders willen, zoveel mogelijk fabrikanten voorin meevechten. Yamaha en Honda willen strijd en helaas zijn Kawasaki en Suzuki weg, het is dus nodig dat alle fabrieksmotoren voorin kunnen zitten.”<br /> <br /> “Ik denk dat het het komende jaar op een bepaalde manier misschien wel wat moeilijker gaat worden, als we de motor aan het begin van het seizoen goed voor elkaar hebben dan zou het zeer goed kunnen gaan. Maar we kunnen, zoals we in de tweede race van vorig jaar hebben kunnen zien, ineens op achterstand komen te staan en dan moet je hard werken. We moesten daarna een perfect seizoen rijden zonder fouten, als we er namelijk nog een gemaakt hadden dan had het heel anders kunnen lopen. Het kampioenschap gaat nu een beetje om wie zijn zaakjes aan het begin van het seizoen het beste voor elkaar heeft en wie geen fouten maakt, als je ook maar een fout maakt dan is het moeilijk om dat weer te herstellen. We hebben vertrouwen in het komende seizoen maar we zullen halverwege het seizoen wel zien waar we staan en hoeveel harder we dan wel of niet moeten pushen.” <br /> </blockquote><iframe frameborder="0" scrolling="no" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fstoner-hoopt-dat-ducati-hun-zaakjes-beter-voor-elkaar-heeft%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28674%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…