Er zijn plannen om in de toekomst standaard ECUÕs verplicht te stellen in het MotoGP wereldkampioenschap, zover is het nog niet maar vanaf 2013 zal er wel een standaard ECU van leverancier Magneti Marelli beschikbaar zijn voor de teams.
In het kader van kostenbesparing en spannender races zou Dorna graag een standaard ECU (Engine Control Unit) verplicht willen stellen. Dit voorstel is niet in goede aarde gevallen bij de fabrikanten en Honda heeft zelfs al gedreigd met de MotoGP te zullen stoppen als een dergelijke beperking op hun R&D doorgevoerd zal worden.<br /> <br /> Een verplichte standaard ECU is nog niet aan de orde maar vanaf 2013 zullen de teams er wel voor kunnen kiezen om al met een standaard ECU te gaan rijden, ze kunnen echter ook nog hun eigen ECU's gebruiken. Hiervoor heeft Dorna een vierjarige overeenkomst gesloten met het Italiaanse Magneti Marelli.<br /> <br /> De teams die voor deze optie zullen kiezen krijgen dan toegang tot Magneti Marelli’s Electronic Control System waaronder een Engine & Chassis Control unit met een inboard datalogger en relevante data analyse werktuigen, dashboard, schakelaar op stuurhelft en een inertie platform. Het systeem is het meest geavanceerde uit de catalogus van Magneti Marelli en er zal gedurende het systeem permanent technici op de circuits aanwezig zijn en er zal worden blijven gewerkt aan ontwikkeling van het systeem.
<blockquote>“Ik ben zeer blij met deze nieuwe samenwerking met Magneti Marelli. De overeenkomst met deze Italiaanse onderneming toont aan dat MotoGP de nieuwste en meest innovatieve technologie omarmt. De ervaring van dit bedrijf, wat al jaren op het hoogste niveau in auto en motorsport opereert, is een grote stap voor de koningsklasse van het racen op twee wielen,” vertelde <strong>Carmelo Ezpeleta</strong> van Dorna.<br /> <br /> “We zijn blij dat we onze know-how en ervaring in de motorsport met de MotoGP kunnen delen om zo nieuwe doelen met betrekking tot prestatie en technologische ontwikkeling te bereiken. Ons doel is om zeer goede technologie te leveren tegen een betaalbare prijs. Magneti Marelli heeft het afgelopen decennium al voor MotoGP teams elektronische en elektromechanische oplossingen proberen te ontwikkelen en dit nieuwe initiatief van Dorna is een strategische kans om de ontwikkeling van onze technologie te vergroten,” aldus <strong>Roberto Dalla</strong> van Magneti Marelli.</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fstandaard-ecu-in-2013-beschikbaar-voor-teams%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F30985%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>