Home MotoGP MotoGP: Slechts ŽŽn Honda binnen top tien in Le Mans

MotoGP: Slechts ŽŽn Honda binnen top tien in Le Mans

0

#FrenchGP Maar liefst vier YamahaÕs en vier DucatiÕs stonden er na afloop van de MotoGP race in Le Mans geklasseerd binnen de top tien. In tegenstelling tot de successen bij Yamaha en Ducati moest Honda genoegen nemen met slechts ŽŽn top tien klassering, de vierde plaats van Repsol Honda coureur Marc Marquez.

Het zit allemaal even niet mee bij het altijd zo machtige Honda als het gaat om de prestaties in de MotoGP klasse. Zo was Repsol Honda coureur Marc Marquez, die na veel strijd en een gevecht met zijn Honda RC213V als vierde wist te eindigen, afgelopen zondag tijdens de Monster Energy Grand Prix de France in Le Mans de enige Honda coureur binnen de top tien die verder bestond uit vier Yamaha&rsquo;s, vier Ducati&rsquo;s en een Suzuki.<br /> <br /> Hoe anders was het een jaar geleden toen Marquez nog ongeslagen was na afloop van de Franse Grand Prix. De afgelopen twee seizoenen was men oppermachtig en wist Honda met Marquez de titel te behalen in de koningsklasse, won men met het Repsol Honda team de titel bij de teams en wist met de voor de Japanners zo belangrijke constructeurs titel in de wacht te slepen.<br /> <br /> Zijn de coureurs niet in vorm, zit het allemaal even tegen, zijn de testcoureurs niet goed genoeg of zijn de Yamaha&rsquo;s en de Ducati&rsquo;s op dit moment gewoon beter? Allemaal vragen die er momenteel veel gesteld zullen worden.<br /> <br /> Natuurlijk kunnen we stellen dat de blessure van met name Dani Pedrosa de afgelopen periode een grote tegenslag was voor Honda en ook de foutjes die Marquez maakte tijdens de eerste wedstrijd in Qatar en de derde wedstrijd in Argentini&euml; werkten niet mee. Daarnaast kreeg ook de regerend MotoGP wereldkampioen een week voor de Spaanse Grand Prix in Jerez ook een flinke domper te verwerken toen hij een blessure (gebroken linker pink) opliep bij een crash tijdens een training op een Supermotard machine.<br /> <br /> Natuurlijk zijn bovengenoemde feiten allemaal waar maar naast deze tegenslagen is het wel opvallend te noemen dat we Marquez de afgelopen vijf Grand Prix weekenden al meer foutjes hebben zien maken dan tijdens alle voorgaande wedstrijden in het voorgaande seizoen en dat Honda na vijf Grand Prix weekenden genoegen moet nemen met slechts drie podium finishes (2x Marquez, 1x Crutchlow) is iets wat we de afgelopen jaren niet gewend zijn van &rsquo;s werelds grootste motoren fabrikant.<br /> <br /> Na afloop van de wedstrijd in Le Mans kregen de Repsol Honda coureurs vanzelfsprekend de nodige vragen, mede ook ingegeven dat het wel erg opvallend was dat alleen Marquez met de vierde plaats nog enigszins redelijk presteerde en dat het wel heel erg opvallend was dat Pedrosa, Jack Miller, Cal Crutchlow en Scott Redding allemaal op nagenoeg dezelfde manier (voorkant kwijt) te val kwamen.<br /> <br /> <p> Marquez was de eerste die reageerde en opvallend genoeg geen blad voor de mond nam na zijn toch wel teleurstellende vierde plaats op het Franse circuit. </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het moge duidelijk zijn dat de Honda coureurs vandaag allemaal klaagden over hetzelfde probleem. De omstandigheden tijdens de wedstrijd waren compleet anders (veel warmer) dan tijdens de trainingen maar het is wel opvallend dat deze veranderende omstandigheden uitsluitend een negatief effect hadden bij ons. De omstandigheden waren immers voor iedereen gelijk. Daarnaast kunnen we rustig stellen dat deze problemen ons het gehele seizoen al &nbsp;parten spelen alleen kwamen ze hier wel ineens heel erg duidelijk aan het licht door de veranderende omstandigheden. Wat inmiddels wel duidelijk is dat de problemen niet zomaar opgelost kunnen worden en dat we een hoop werk voor de boeg hebben om alles weer op orde te krijgen. Tijdens de test na afloop van de Grand Prix in Jerez hebben we wel het een en ander weten te vinden wat betreft het teveel glijden van de voorkant en werd het ons ook wel duidelijk waarom we de wedstrijd daar niet wisten te winnen. De oplossing werkte, echter de verbetering was maar marginaal en nogmaals, we zullen echt de komende tijd stappen moeten maken om weer op het oude niveau te komen en een wedstrijd lang de strijd aan te kunnen gaan met de Yamaha&rsquo;s en de Ducati&rsquo;s.&rdquo;</p> </blockquote>

Het antwoord van Pedrosa, die ondanks zijn val in de beginfase van de race nog als zestiende wist te eindigen in de eerste race na zijn afwezigheid vanwege een blessure, was misschien nog wel veelzeggender als het gaat om de situatie waarin Honda momenteel verkeert. Met name de staat waarin hij zijn Honda RC213V aantrof nadat Hiroshi Aoyama er drie Grand Prix weekenden mee gereden had als invaller was veelzeggend.<br /> <br /> Zo vertelde Pedrosa dat hij geschrokken was van de afstelling van zijn machine aangezien de set-up helemaal op zijn kop gezet was tijdens zijn afwezigheid. Met name het feit dat Aoyama als officieel HRC testcoureur in dienst is bij Honda en normaalgesproken het testwerk voor Marquez en Pedrosa voor zijn rekening neemt in combinatie met het gerommel met de afstelling tijdens de drie Grand Prix weekenden is veelzeggend. De grote vraag is dan ook, heeft HRC met Aoyama wel de juiste testcoureur in dienst en verklaart dit ook ineens waarom HRC de afgelopen tijd maar al te graag een beroep wilde doen op de diensten van voormalig Repsol Honda coureur Casey Stoner.&nbsp;<br /> <br /> <p> Duidelijk is ieder geval wel dat de dominantie van Honda en Marquez zoals we die de afgelopen twee seizoenen hebben gezien momenteel nog ver te zoeken is.&nbsp;</p> <br /> Of nu de Honda&rsquo;s minder zijn, de Ducati&rsquo;s en de Yamaha&rsquo;s dit seizoen sterker zijn of dat de vorm van de desbetreffende coureurs verschillend is ten opzichte van voorgaand seizoen zal waarschijnlijk moeilijk te verklaren zijn, wat wel duidelijk is dat de neutrale MotoGP fan de eerste vijf Grand Prix weekenden van 2015 heeft kunnen genieten van prachtige motorsport en spannende races met maar liefst drie verschillende winnaars.<br /> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><a href="http://bit.ly/1L4jPfI" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen Monster Energy Grand Prix de France</a></p> <p><br /> </p> <p><a href="http://bit.ly/1L4jI3U" target="_blank">Fotoverslag Monster Energy Grand Prix de France</a></p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>