Het eerste seizoen van Valentino Rossi bij Ducati verloopt nog niet zoals de Italiaanse droomcombinatie gedacht had, Rossi begint de druk dan ook een beetje op de ketel te zetten bij Ducati. Teammanager Vito Guareschi is van mening dat het aan de banden ligt.
Toen Valentino Rossi in Le Mans als derde over de finish kwam werd er al snel gedacht dat het wel goed zou komen met de Italiaan en de DucatiÕs maar niets bleek minder waar. Sindsdien is het lange tijd alleen maar bergafwaarts gegaan. Vooral het experiment met de Desmosedici GP11.1 pakte, mede door de wisselvallige omstandigheden, niet goed uit met de 16e startplaats in Duitsland als dieptepunt. <br /> <br /> Ondanks de problemen besloot Rossi in Laguna Seca toch door te gaan met de GP11.1 maar de Italiaan hoopt wel dat er snel verbetering komt want vechten voor een zesde plaats op 30 seconden achter de racewinnaar past niet in het plaatje van de wereldster.<br /> <blockquote>ÔWe hebben problemen met de voorkant, vooral als je zeer schuin hangt, en er zijn flinke veranderingen nodig om deze op te lossen, we zullen gaan zien hoe lang het zal duren,Ó vertelde Rossi aan Gazetta dello Sport. ÒAls je achter de HondaÕs en de YamahaÕs rijdt is het verschil zeer groot; in elke bocht kunnen zij eerder op het gas en aan het einde van een ronde wordt dat gat best groot. We hadden op Laguna Seca een goede afstelling gevonden maar er zal meer moeten gebeuren, we moeten sneller worden en de Desmosedici voor iedereen makkelijker maken. We hebben gedaan wat we konden maar we hadden gehoopt wat sneller te zijn.Ó</blockquote>
Volgens Ducati teammanager Vittorio Guareschi is het gedrag van de Bridgestone banden een van de oorzaken.<br /> <blockquote>ÒOnze motor is net een paling, je pakt deze vanaf de ene kant maar glijd aan de andere kant uit je hand. De Desmosedici stuurt niet goed en als het sturen wel goed gaat dan gaat dat niet op de normale manier. De Bridgestone voorbanden werken op onze motor heel anders dan bij de andere motoren en onze rijders hebben daar last van. Ik weet niet wat ze hebben gedaan of wat er veranderd is maar de banden van dit jaar zijn beduidend anders dan in 2010: ze zijn nog harder en dat is moeilijk voor onze motor,Ó verteld <strong>Guareschi</strong>. ÒWe kunnen maar niet begrijpen wat er nu anders is. De rijders missen grip en glijden weg bij het insturen en dat is vreemd, zeker gezien het feit dat Nicky met dezelfde afstelling als vorig jaar reed. De realiteit is dat onze motor zonder waarschuwing weg glijd. Al onze rijders crashen op deze manier, de band geeft geen waarschuwing. Met de GP11.1 is het probleem nog groter, je hebt nog meer problemen met het vinden van de goede balans. We hebben Jeremy nu echter weer terug en we werken op de manier waarmee Valentino zo succesvol is geweest. We hebben hem erg gemist in die twee races en we gaan nu proberen om het in de tweede helft van het seizoen beter te doen.Ó<br /> </blockquote> <iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Frossi-wil-dat-ducati-meer-progressie-gaat-maken%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F27259%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>