Een crash in de kwalificatie en een foutje in een snelle ronde zorgden ervoor dat Valentino Rossi niet verder kwam dan een 13e startplaats. Rossi en het team hebben daarna besloten om in de race het zevende motorblok in te zetten en zal daarom vanuit de pitlane moeten vertrekken.
Door de komst van het nieuwe deels in aluminium uitgevoerde chassis zat de pers het hele weekend al op scherp of Valentino Rossi nu wel of niet een zevende motorblok in zou moeten zetten.<br /> <br /> Er leek niets aan de hand, zelfs niet toen de Italiaan in de kwalificatie ten val kwam. Het had weliswaar weinig gescheeld want in zijn reservemachine zat dat zevende motorblok alvast gemonteerd maar na een hapering kreeg men de Desmosedici toch weer aan de praat en kon Rossi met de gehavende machine naar de pits rijden en na de benodigde reparaties op diezelfde machine weer door.<br /> <br /> Het lukte Rossi alleen niet meer om een snelle tijd te noteren, onder andere omdat hij in een sneller rondje een foutje maakte en wijd ging. Het resultaat was een 13e startplaats waarna er achter de neergelaten roldeuren koortsachtig overleg plaats vond.<br /> <br /> Met deze matige startpositie en de relatief korte pitlane werd besloten om voor de race alsnog het zevende motorblok in te zetten en de daarbij horende straf Ð 10 seconden na de start starten vanuit pitlane Ð voor lief te nemen zodat men over twee weken in Motegi meer kans heeft op een goed resultaat.
Het is overigens niet zo dat de motorblokken van Ducati steeds stuk gaan maar de vele aanpassingen zorgden ervoor dat er vaker een nieuwe motorblok moest worden gepakt dan strikt noodzakelijk was. Het is de eerste keer dat de straf wordt toegepast. Suzuki kwam hiervoor vorig jaar wel in aanmerking maar kreeg toen van de andere teams toestemming voor de inzet van meer motorblokken.<br /> <blockquote>ÒIk moet zeggen dat we vandaag wel pech hadden, ik ben van mening dat we een goed potentieel hadden en dat we beter verdienen. De crash was niets bijzonders maar we hadden er wel last van en toen maakte ik op het einde ook nog een foutje met de tweede zachte band waardoor ik wijd ging. Als dat niet was gebeurd had ik nog wat van mijn tijd af kunnen halen en hadden we waarschijnlijk verder naar voren gestaan,Ó vertelde <strong>Rossi</strong>. ÒIk sta echter 13e en we gaan nu het zevende motorbok gebruiken en vanuit de pitlane starten. Het nieuwe chassis onderdeel werkt namelijk alleen met het motorbok wat we in Misano hebben gebruikt. We hebben nog twee vrij nieuwe motorblokken staan waarmee we waarschijnlijk wel het einde van het seizoen zullen halen maar die kunnen we dus niet gebruiken. We hebben deze beslissing genomen met het oog op de toekomst. We denken een goede richting te zijn ingeslagen, dit is echter wel pas de eerste stap en er is nog veel meer werk te doen.Ó </blockquote><br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=149067681853405&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Frossi-start-vanuit-pitlane%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F27852%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…