De druk om Valentino Rossi te behouden als Ducati coureur zal de komende tijd alleen maar groter en groter worden, Ducati zal de GP12 snel competitiever moeten zien te maken, hopelijk brengen nieuwe onderdelen in Laguna Seca de gewenste verbetering maar het is niet de laatste kans voor de Italiaanse fabrikant.
Het vertrek van Casey Stoner houdt de gemoederen goed bezig en dan niet zo zeer met Stoner zelf maar vooral met wat er met zijn rivalen Jorge Lorenzo en Valentino Rossi zou gaan gebeuren. Inmiddels is bekend dat Lorenzo nog twee jaar bij Yamaha zal blijven maar waar Rossi naar toe gaat is een groot vraagteken.<br /> <br /> Er wordt dan ook volop gespeculeerd over de toekomstplannen van de Italiaan, terug naar Honda, terug naar Yamaha, een eigen team met een van deze twee merken of blijft Rossi bij Ducati om zijn werk af te maken.<br /> <br /> Na de race in Silverstone zou je eerder denken dat ‘the Doctor’ zijn heil zal gaan zoeken bij een van zijn voormalig werkgevers waarbij dan hoogstwaarschijnlijk de voorkeur uit zal gaan naar Yamaha. De vraag is echter of Rossi en Lorenzo weer samen een team zullen kunnen vormen, zeker nu Lorenzo duidelijk de nummer 1 is. Een plek in het Tech 3 satellietteam dan? Of een vijfde Yamaha als privéteam van Rossi? In deze laatste twee scenario’s zal Yamaha hun werkwijze drastisch moeten veranderen dus de kans lijkt klein.<br /> <br /> Rossi op de Repsol Honda naast Marc Marquez lijkt uitgesloten. Rossi zou best met een Honda mogen rijden maar de Italiaan is niet meer welkom in het fabrieksteam. Dit zegt niet dat Rossi dan geen fabrieksteun zou kunnen krijgen, Honda deed dit eerder ook al met Sete Gibernau en recenter met Marco Simoncelli. <br /> <br /> Ducati lijkt echter nog niet uit beeld te zijn bij Rossi. De publiekslieveling wil graag bij Ducati blijven maar de machine moet gewoon competitief zijn. In Laguna Seca zouden er nieuwe onderdelen komen, waaronder een nieuw motorblok, die de GP12 zouden moeten verbeteren. Mocht dat niet het geval zijn dan is er nog geen man overboord maar de indruk die Rossi op dat moment van de ontwikkeling van de machine zal hebben zullen zeker gaan meespelen, vooral omdat hij heeft aangegeven een race later, in Brno, een beslissing wil hebben genomen.
<blockquote>“We hebben een probleem met de motor, we kunnen voor niet genoeg grip vinden om goed te sturen met de motor. Op dit moment begrijpen we niet hoe we dat kunnen oplossen en we weten ook niet wat het probleem is. We kunnen met de afstelling meer gewicht van voor naar achter plaatsen maar het maakt niet uit, het probleem blijft aanwezig. Soms ga je wat langzamer en soms wat sneller maar het probleem is nog niet opgelost,” vertelde Rossi. “Voor mij is de competitiviteit van de motor belangrijk, de rest van het contract is bijzaak. Ik weet dat Ducati hard werkt aan iets voor de volgende races. Laguna is wat dat betreft belangrijk om te zien wat er mogelijk is maar het is zeker niet de laatste kans.”<br /> </blockquote>Ducati zal binnenkort al gaan testen met het nieuwe motorblok, eerst nog in de handen van testrijder Franco Battaini maar na de Grand Prix op Mugello zullen ook Rossi en Nicky Hayden met het nieuwe motorblok gaan rijden. Als de test succesvol is zal het blok, dat de GP12 beter bereidbaar zou moeten maken, worden ingezet in Laguna Seca. Waarom pas Laguna en bijvoorbeeld niet volgende week al in Assen? Dat heeft te maken met het aantal motorblokken dat per rijder per jaar beschikbaar is. <br /> <br /> Dit nieuwe motorblok zal volgens teammanager en testrijder Vittoriano Guareschi overigens niet radicaal anders zijn dan het huidige motorblok, dit omdat Ducati Corse nog data aan het verzamelen is. De data van het nieuwe motorblok zou weer meer informatie en meer inzicht geven in wat er nodig is, pas daarna zal er indien nodig een grotere aanpassing worden gedaan.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Frossi-laguna-is-niet-de-laatste-kans-voor-ducati-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F29981%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…