Uit interviews, afgelegd na de test in Sepang, met Repsol Honda rijders Casey Stoner en Dani Pedrosa blijkt dat de Spanjaard meer moeite heeft met de nieuwe 1000cc Honda dan de Australir.
Na de driedaagse test in Sepang werend Repsol Honda rijders Dani Pedrosa en Casey Stoner geïnterviewd door de persdienst van Repsol. Het tweetal werd afzonderlijk van elkaar gevraagd naar onder andere het rijden met de RC213V en in het bijzonder de extra 4 kg die door een reglementswijziging aan het totaalgewicht van de 1000cc machine is toegevoegd.<br /> <br /> Volgens Stoner is er weinig verschil in rijstijl tussen de 800 en de 1000 maar Pedrosa, die natuurlijk een heel andere lichaamsbouw dan de Australiër heeft, denkt daar anders over.<br /> <blockquote>“We hoefden niet veel te veranderen voor wat betreft rijstijl, met de 800 hadden we al veel vermogen en dat moesten we leren te temmen. De 1000 heeft wel veel meer acceleratie, wat het wel leuker maakt, maar daar zal ik mijn stijl niet voor hoeven aan te passen,” vertelde <strong>Stoner</strong>. “Ik denk dat het fysiek gezien ongeveer hetzelfde zal zijn, misschien ietsje moeilijker maar ik train sowieso om zo fit mogelijk te zijn en daar zal ik dus weinig anders mee kunnen doen.”<br /> <br /> “De motor is duidelijk krachtiger en eist fysiek gezien meer van je. Aan het einde van de derde dag moe zijn is dus best normaal. Er is namelijk best een verschil, de 1000 is moeilijker om mee te rijden. Ik heb mijn schouders moeten aansterken na de blessures van vorig jaar. Ik heb geprobeerd een goede basis te vinden om de krachten te weerstaan. Ik weet nu wat de motor van mij vraagt en ik weet waar ik me moet verbeteren en daar ga ik aan werken,” vertelde <strong>Pedrosa</strong>.</blockquote>
Over de toename van het gewicht van de RC213V waren de twee Repsol Honda rijders eenduidiger, die 4 kg zijn duidelijk te merken en een nadeel voor het totaalpakket van de Honda.<br /> <blockquote>“Het is best frustrerend. De motor was al ontwikkeld en daarna besluiten ze het reglement aan te passen waardoor we 4 kg aan de motor moesten toevoegen. Dit is voor ons een nadeel omdat de motor ontwikkeld was voor een bepaald gewicht en nu moet er meer bij. Dit is van invloed op de motor. Het is niet iets dat je bij gewoon rijden merkt maar wel als je midden in een bocht zit. We zullen dus wat moeten aanpassen en het zien te verhelpen maar het is hoe dan ook teleurstellen dat deze beslissing zo laat genome werd,” aldus <strong>Stoner</strong>.<br /> <br /> “Het extra gewicht kan je voelen, vooral bij het remmen en als je van richting veranderd. Dit is het minst positieve aspect van de omschakeling naar een andere cilindercapaciteit maar we gaan er aan werken,” vertelde <strong>Pedrosa</strong> over de extra 4 kg. <br /> </blockquote>Tegenover de Italiaanse media gebruikte Stoner overigens een andere bewoording met betrekking tot het extra gewicht.<br /> <blockquote>“Deze wereld heeft geen duidelijke regels. Ze hebben het over kostenbesparing maar rond de kerst verhoogt de federatie het gewicht van 153 naar 157 kg om iemand te helpen. Nu zullen we aan de slag moeten om de balans van de motor weer goed te krijgen en dat kost meer geld, ook voor de privéteams. Het is zo onlogisch.”<br /> </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fpedrosa-meer-moeite-met-rc213v-dan-stoner%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28745%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…