Categories: MotoGP

MotoGP: Ook MotoGP naar ŽŽn motor per rijder?

In navolging van het Brits Superbike het World Superbike lijkt de kans groot dat ook de koningsklasse het in de toekomst met maar ŽŽn motor per rijder zal moeten doen.

In Catalunya was er weer een bijeenkomst tussen de GP commissie en de fabrikanten organisatie MSMA om nieuwe wijzigingen in het reglement te bespreken. Er kwamen nog geen concrete afspraken uit de besprekingen, welke tijdens de Dutch TT zullen worden voortgezet, maar wel werd het een en ander duidelijk.<br /> <br /> De partijen lijken het verrassend genoeg eens te gaan worden over een gecontroleerde ECU maar het is nog onduidelijk over hoeveel jaar deze zal worden ingevoerd. Verder is de kans groot dat de MotoGP rijders in navolging van hun Moto3, Moto2 en World Superbike collega&rsquo;s ook maar &eacute;&eacute;n motor tot hun beschikking zullen hebben. Men wil wel graag de flag-to-flag races houden dus mogelijk zullen er concessies gedaan worden en zullen de MotoGP rijders voor de race wel een reserve motor klaar hebben staan zodat men bij regen tijdens een race wel van motor zal kunnen wisselen. Ook wordt gedacht over snelwisselsystemen zodat wielen en remmen snel verwisseld kunnen worden.&nbsp;

Een ander punt van discussie is het gebruik van Carbon remschijven. Aangezien dit soort remmen niet op straatmotoren worden gebruikt acht men deze remmen als overbodig, de fabrikanten willen echter de carbonremmen uit veiligheidsoverwegingen houden. Deze veiligheidsoverweging klinken wat vreemd aangezien men in het World Superbike met zwaardere motoren voorzien van stalen remschijven bijna net zo hard gaat. Volgens de technische man van Dorna zouden de Carbon remschijven echter blijven.<br /> <br /> Over het begrenzen van het maximaal aantal toeren, ook een van de punten op de agenda, is niets naar buiten gekomen, mogelijk dat daar na de volgende bespreking meer over bekend wordt.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fook-motogp-naar-een-motor-per-rijder-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F29767%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago