Dorna heeft voor het seizoen 2016 de MotoGP fabrikanten reglementair verplicht gebruik te gaan maken van een standaard ECU met bijbehorende software. Dit zeer tegen de zin van Honda en Yamaha die beiden alles uit de kast trekken om die reglementswijziging ongedaan te maken.
Voor het seizoen 2016 wordt in de MotoGP reglementair geregeld dat alle teams gebruik moeten gaan maken van dezelfde elektronica unit ook wel ECU genoemd. Naar nu naar buiten is gekomen heeft dat toch nog de nodige voeten in de aarde. <p><br /> </p> <p>De standaard elektronica is ontwikkeld door Magneti Marelli en de teams beschikken inmiddels over de volgend seizoen te gebruiken hard- en software. Honda en Yamaha waren vanaf het begin tegen deze reglementswijziging en zij hebben een leger aan elektronica ingenieurs de software minutieus laten doorpluizen op mogelijke fouten.</p> <p><br /> </p> <p>Inmiddels zijn bij dat onderzoek, volgens Honda en Yamaha, foutjes gevonden die mogelijk gevaar op kunnen leveren voor de rijders. Voor Dorna reden om de genoemde reglementswijziging mogelijk uit te stellen tot 2017.</p> <p><br /> </p> <p>Achter de schermen zorgen de verklaringen van Yamaha en Honda voor de nodige onrust. Mogelijk veiligheidsrisico was nog het enige argument waarop de invoering van de nieuwe standaardelektronica kon stranden. Het lijkt er dus op dat Honda en Yamaha, in elk geval voorlopig, succes hebben geboekt in hun strijd tegen die standaardelektronica.</p> <p><br /> </p> <p>“Wie draagt er de verantwoordelijkheid als, door die fouten in de elektronica, een rijder iets overkomt” was de vraag die HRC stelde aan Dorna. Dorna voelde zich na die vraag gedwongen een stap terug te doen en de reglementswijziging opnieuw te gaan bestuderen.</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de Grand Prix op Misano vond er overleg plaats tussen Dorna-, fabrikanten- en Magneti Marelli vertegenwoordigers. Na afloop van die besprekingen kwam er een verklaring naar buiten. Aanwezige journalisten vroegen uiteraard aan de vertegenwoordigers van Magneti Marelli of de software inderdaad fouten bevatte. Daarop werd niet direct geantwoord.</p>
<p>Vanuit Magneti Marelli werd aangegeven dat Honda en Yamaha niet alleen kritiek hadden op de software maar ook op de te gebruiken hardware. Dorna voelde zich vervolgens geroepen te reageren.</p> <p><br /> </p> <p>Ten aanzien van die kritiek op de hardware reageerde de Spaanse organisator als volgt:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dorna heeft besloten dat de fabrikanten in 2016 wel de standaard ECU en software moeten gaan gebruiken maar de mogelijkheid krijgen om één eigen sensor toe te voegen aan het gebruikerspakket. Deze sensor staat dus niet ter beschikking van de andere fabrikanten. De genoemde sensor mag enkel gebruikt worden voor dataverzameling en mag geen invloed hebben op de standaard softwareprogramma’s van de ecu.”</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> </blockquote> <p>Die verklaring leidde tot de nodige ergernis en dan vooral bij Ducati. Ducati chef, Gigi Dall’Igna, is van mening dat het onderdeel, dat Honda en Yamaha als eigen sensor gaan gebruiken, een verborgen ECU is. Honda en Yamaha reageerden direct door aan te geven dat het om een meetsensor gaat die informatie naar de standaard ECU stuurt. </p> <p><br /> </p> <p>Dall’Igna ergert zich aan de houding van Honda en Yamaha en wil zich zeker niet voor dom laten verslijten.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het gaat gewoon om een tweede aanstuurunit met eigen intelligentie,” aldus de boze Italiaan die zich gesteund weet door de verantwoordelijke mensen van Suzuki en Aprilia.</p> </blockquote> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"></span></p> <p>De reactie van met name Ducati, en in mindere mate Suzuki en Aprilia, leidde ertoe dat Honda aanbood om de genoemde sensor te verkopen aan de overige fabrikanten. Dat aanbod leidde tot een nieuwe bijstelling van Dorna waarbij Honda en Yamaha de omstreden sensor moeten homologeren en voor een vast bedrag aan de andere fabrikanten beschikbaar moeten stellen.</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;">De genoemde sensor is niet het enige punt van discussie. Onduidelijk is of de softwareproblemen door Honda, Yamaha of Magneti Marelli zelf kunnen worden opgelost. Blijven er vraagtekens bij de mogelijke (on)veiligheid voor de rijders kan het zomaar zijn dat Honda en Yamaha in 2016 alsnog gebruik kunnen blijven maken van de eigen complexe software.</span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;">Wordt ongetwijfeld nog vervolgd…..</span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…