Er wordt al geruime tijd over gespeculeerd maar inmiddels is er via de FIM een officiële bevestiging gekomen dat de MotoGP klasse vanaf 2012 met motoren van maximaal 1000cc uitgerust mogen worden.
De Grand Prix commissie kwam vandaag bijeen in het FIM hoofdkwartier in Geneve om het te hebben over de toekomst van het MotoGP wereldkampioenschap. Na eerdere gesprekken tussen de FIM, Dorna en de MSMA heeft de commissie goedkeuring gegeven om vanaf 2012 de maximum capaciteit van de motorblokken te verhogen naar 1000cc. Naast de limiet van 1000cc er is ook een limiet van vier cilinders en een boring van 81 mm met betrekking tot de cilinders.
"De belangrijkste wijzigingen waarover we een beslissing hebben genomen zijn nieuwe regels voor de MotoGP klasse. We hebben straks vier cilinder motoren, 4-takt natuurlijk, met maximaal 1000cc en de boring van de cilinders wordt 81mm. Deze basis zal alle fabrikanten de kans geven om aan het werk te gaan. Aan het begin van volgend jaar zullen we de nieuwe regels in een meer volledige vorm presenteren maar dit is de basis; 2012 wordt het jaar van een nieuw tijdperk van de MotoGP," vertelde FIM president Vito Ippolito.
"Het was een zeer belangrijke vergadering voor de toekomst van de MotoGP klasse. Vanaf 2012 zullen de motoren een cilinderinhoud van maximaal 1000cc, vier cilinders en een maximale boring van 81mm hebben. Het is een zeer belangrijk gegeven omdat we zo alle kenmerken van de motoren vaststellen. Dit is goedgekeurd en tussen nu en het begin van het seizoen 2010 zullen we nog twee keer bij elkaar komen om de rest van de specificaties voor deze nieuwe klasse te definiëren," vertelde Dorna directeur Carmelo Ezpeleta.