MZ, een van de merken uit het verleden, is van plan om met Anthony West aan de Moto2 deel te nemen. Afgelopen weekend was de machine eindelijk klaar en binnenkort volgt de eerste test.
De Oost-Duitse fabrikant MZ was in de racerij vooral in de 50, 60 en 70 van de vorige eeuw succesvol met 13 overwinningen en 105 podiums. Eind jaren negentig kreeg het merk weer wat meer bekendheid met de MuZ Skorpion waarvan ook in Nederland een cup klasse werd opgericht voordat men een poging deed met het ontwerp van een GP machine waarmee Jurgen vdGoorbergh in 1999 nog twee pole posities wist te pakken.
Helaas bleef het sindsdien stil rondom MZ totdat vorig jaar bekend werd dat voormalig racers Martin Wimmer en Ralf Waldmann het merk kochten en ja, dan kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan en dus moet er weer geracet worden.
Er werden dan ook plannen gemaakt om een machine te bouwen voor de Moto2 klasse en inmiddels zijn die plannen omgezet in realiteit want de MZ Moto2 machine met het voor deze klasse ongebruikelijke buizenframe is klaar. Het volgende punt op het programma is een test op het circuit van Barcelona met rijder Anthony West die eerder al met een voormalig Stiggy Honda bij tests aanwezig was.
"We hebben een sterke rijder met Anthony die ons ook van waardevolle informatie voorziet. nu moeten we nog hopen dat we tussen die 40 deelnemers komen te zitten, nu staan we nog maar op de reservelijst," vertelde directeur Martin Wimmer. "Onze technici hebben tientallen jaren ervaring met de bouw van frames, ze lassen, boren en werken op een hoog niveau. Natuurlijk is het Moto2 project nieuw voor hen maar dat is ook zo voor Suter, Kalex, FTR en de anderen."