Yamaha Motor Racing managing directeur Lin Jarvis is ervan overtuigd dat de krachtsverhoudingen komend seizoen in de MotoGP klasse behoorlijk kunnen verschuiven door de Magneti Marelli eenheidselektronica en de nieuwe Michelin banden. Ducati kan daarbij volgens de Yamaha racedirecteur wel eens verrassend uit de hoek komen.
<p>Met Valentino Rossi en Jorge Lorenzo heeft Yamaha ook in 2016 weer twee meervoudige wereldkampioenen in de stal. Afgelopen seizoen won het Japanse merk met de stemvorken alle drie de te winnen wereldtitels, die bij de rijders, die bij de teams en die bij de constructeurs. Als je twee van de beste rijders ter wereld in je team hebt zijn de verwachtingen automatisch hoog meent Lin Jarvis in een interview met MotoGP.com.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Afgelopen seizoen hebben jullie alle drie de titels weten te behalen. Was het voor jullie een perfect seizoen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Eigenlijk wel ja, de triple is iets wat elk team en elke fabrikant wil behalen. Yamaha vierde afgelopen jaar haar 60e verjaardag en vanuit het topmanagement was er ook wel enige druk om goede resultaten te behalen. Het blijft echter ongelooflijk dat het dan ook lukt. Het was onze vijfde triple sinds het seizoen 2004 en het blijft bijzonder om die triple te behalen. Vanuit dat oogpunt was het een geweldig jaar.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Hoe moeilijk is het om na een dergelijk succesvol seizoen niet op de lauweren te gaan rusten maar je voor te bereiden op een nieuw seizoen met diverse regelwijzigingen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Je moet gewoon druk blijven zetten, dat is eigenlijk alles. We hebben simpelweg geen tijd om uit te rusten. Ik moet zeggen dat ons dat nu een beetje in de kaart speelt want door de regelwijzigingen rondom de elektronica en de banden kun je niet op je lauweren gaan rusten. We beginnen namelijk allemaal weer op nul. Iedere fabrikant moet nu alles geven om klaar te zijn voor de eerste race.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Welke regelverandering gaat naar jouw mening de grootste uitwerking hebben?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Naar mijn mening gaan dat uiteindelijk de banden zijn. Dat denk ik omdat de banden het contact maken tussen de motor en het circuit. De rijders moeten zich zeer comfortabel voelen met die banden. Natuurlijk is ook de elektronica zeer belangrijk zeker daar waar het gaat om de veiligheid. De elektronica zal motorisch misschien meer direct van invloed zijn op de rondetijden maar bij de banden gaat het erom dat de rijders de limiet kunnen vinden en dat ze zekerheid bieden. Ik denk dat we ons de meeste zorgen moeten maken over hoe we de veranderingen voor ons werkend krijgen.”</p> </blockquote>
<p><strong>Kan een team in 2016, met alle veranderingen in gedachte, wederom zo domineren als jullie het afgelopen seizoen gedaan hebben?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ja, dat kan. Als er regels gewijzigd worden kan er zomaar iemand echt verrassen. Ik herinner me nog heel goed hoe Ducati in 2007, na het wijzigen van de cylinderinhoud, iedereen het bos instuurde. Je weet dus nooit wat er gaat gebeuren bij dergelijke ingrijpende veranderingen. Dit keer zal het misschien minder drastisch zijn maar kijk maar even waar de Ducati rijders stonden tijdens de laatste test. Ze leken sneller te zijn dan sommige Honda rijders. Het lijkt erop dat diverse Honda rijders een paar problemen hebben. We moeten echter op dit moment gewoon afwachten en zien waar ze staan.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Waar zie jij de grootste bedreiging voor jullie, komend seizoen, vandaan komen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Persoonlijk denk ik dat Honda en Marc Marquez de grootste bedreiging zullen vormen. We hebben in 2013 en 2104 gezien hoe Marc kan domineren. Hij won twee wereldtitels op een rij. Aan het eind van vorig seizoen zat hij er ook weer heel goed bij en heeft vorig seizoen in totaal vijf races weten te winnen. Ducati gooit echter ook alles in de strijd en ik denk dat deze regelwijzigingen hen een aantal voordelen geven. Verder verheug ik me over het sterke seizoen dat Suzuki afgelopen jaar had want het is goed voor de show als er meer fabrikanten voorin meedoen. Ik twijfel of Suzuki komend seizoen mee kan doem om de wereldtitel maar zij kunnen zeker een paar races winnen en, net zoals ze afgelopen seizoen deden, enkele pole posities pakken.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Kijkend naar afgelopen seizoen: hoe zal zich de verhouding tussen Lorenzo en Rossi komend seizoen ontwikkelen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ach ja, ik heb tijdens de teampresentatie al gezegd dat wij het geluk hebben dat we een sterk team hebben dat een eenheid vormt. We weten echter ook dat onze rijders elkaar als grootste concurrenten zien. Daarom zal het dit jaar niet veel anders zijn dan vorig jaar. Natuurlijk zullen de rijders nog wel aan de gebeurtenissen van eind vorig seizoen herinnerd worden omdat dat nog vers in het geheugen ligt. We zullen echter met zijn allen gewoon vooruit moeten kijken want het heeft geen zin om te blijven mekkeren over wat, als enzovoorts had kunnen gebeuren. Iedereen moet hebben geleerd van hetgeen is gebeurd en die ervaring meenemen en verder gaan. We hebben een prachtige show met fantastische motorraces. Het is belangrijk dat we respect hebben voor elkaar en andere teams. Dat geldt ook voor de rijders. Op die manier kunnen we op een goede en sportieve manier die fantastische show neerzetten voor de fans.”</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <div><br /> </div> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>