Categories: MotoGP

MotoGP: MotoGP test Sepang: Grote stappen voorwaarts voor Suzuki

De betrouwbaarheidproblemen waar de Suzuki vorig jaar in Valencia en Jerez mee kampte lijkt de Sepang MotoGP test grotendeels te zijn opgelost. Aleix Espargar— en Maverick Vi–ales konden tijdens de driedaagse test flink wat ronden rijden en zo de Suzuki MotoGP machine weer naar een iets hoger plan tillen.

Vorig jaar in Valencia werd duidelijk dat de Suzuki krachtbron nog niet helemaal betrouwbaar was, iets dat niet naar voren kwam op de testbank. In de afgelopen wintermaanden dachten de technici in Hamamatsu het euvel te hebben gevonden, of dat zo was zou blijken in de test in Sepang.<br /> <br /> Gelukkig voor Aleix Espargaro en Maverick Vi&ntilde;ales bleek de GSX-RR een stuk betrouwbaarder en konden er flink wat ronden gereden worden en gingen daarbij de tijden ook nog eens een stuk omlaag. Espargaro werd met een 2&rsquo;0.486 tiende en Vi&ntilde;ales werd 12e met zijn 2&rsquo;00.964.<br /> <br /> Teammanager Davide Brivio was dik tevreden over de test&nbsp; want er waren duidelijke verbeteringen en waren duidelijk antwoorden en goede feedback. Het team weet wat de zwakke punten zijn en kan daar de komende weken aan gaan werken.

<blockquote><strong>Aleix Espargaro</strong>: &ldquo;Over het algemeen gezien ben ik zeer blij met deze eerste test en we moeten er trots op zijn dat de betrouwbaarheid van het motorblok een stuk beter is geworden. We hebben deze drie dagen geen problemen gehad en de sfeer in het team is dan ook fantastisch. Ik voel me veel beter dan vorig jaar omdat ik me zo fijn voel bij het team. Het is heel belangrijk voor mij dat ik het gevoel heb dat de mensen waarmee ik werk een soort familie zijn, ik ban daar dus blij mee. Ik ben ook blij dat de motorsteeds beter wordt en snel ontwikkeld wordt. Als we naar deze test kijken dan zitten we niet zo ver van de Yamaha&rsquo;s en de Ducati, daar mogen we trots op zijn maar we moeten ook hard blijven werken. We eindigden de test op 1,6s achter de fabrieks Honda, daar moeten we de volgende test dus dichterbij zitten. Ik weet dat de technici heel hard zullen werken en ik zal zelf ook harder trainen om nog fitter te worden. Het zal in de eerste helft van het seizoen niet makkelijk zijn, aangezien alles nog nieuw is, maar ik ben zeer optimistisch.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Maverick Vi&ntilde;ales</strong>: &ldquo;Ik ben heel blij want vanaf het begin van de test hebben we heel hard gewerkt en we hebben grote stappen voorwaarts gezet. We zijn meer dan twee seconden sneller dan op de eerste dag, we zijn dus zeer blij. We hebben deze drie dagen veel met het chassis gewerkt en ik geloof dat we het nog twee a drie stappen beter kunnen doen.&nbsp; Ik zou me tijdens de volgende test wat meer op het motorblok willen richten, het chassis is al 100% perfect. Ik kan al 100% geven op de motor en ik kan al zo veel pushen met de voorband, dat is ook wat zo fijn vind aan deze motor. Ik kan zo snel de bochten insturen en dat is een groot voordeel. Als we iets meer motorvermogen hebben en tegelijk het voordeel van dit chassis weten te behouden dan geloof ik dat we nog grotere vooruitgang kunnen boeken.&nbsp; Ik worstel nog wel een beetje met het managen van de banden &ndash; dit is zo anders dan in de Moto2 &ndash; en het vinden van de beste lijnen is op dit moment ook nog een puntje. Mijn team heeft me daar al veel mee geholpen en het is al een stuk verbeterd. Ik ben zo blij dat iedereen deze drie dagen zo hard voor me hebben gewerkt en ik kijk erg uit naar de volgende test.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago