Alex de Angelis beleeft moeilijke tijden. De San Marinees is inmiddels nagenoeg volledig hersteld van zijn tijdens de Japanse Grand Prix opgelopen verwondingen maar is nog onzeker over zijn toekomst. Wordt het achteraan mee hobbelen in de MotoGP of wordt het een nieuw avontuur in het WorldSBK zonder enige voorbereiding.
<p>Alex de Angelis is voldoende hersteld om weer te kunnen racen. De Angelis heeft nog wat gebrek aan kracht in zijn rechterarm vanwege een, bij de crash in Japan, beschadigde zenuw. Het is ook niet duidelijk of hij de volledige kracht nog ooit terugkrijgt maar in de huidige situatie is het racen geen probleem getuige ook zijn deelname onlangs aan de 100 km race op de ranch van Valentino Rossi. </p> <p><br /> </p> <p>Het probleem voor de Angelis zit in een andere hoek. De San Marinees heeft een contract voor komend seizoen om voor het IodaRacing Project van Giampiero Sacchi uit te komen in de MotoGP klasse. De Angelis krijgt, als het MotoGP project doorgaat, de beschikking over een 2015 Aprilia. Veel meer als kansloos achterin meedoen zit er niet in met deze motor.</p> <p><br /> </p> <p>Op de achtergrond speelt echter het WorldSBK verhaal. Dorna organiseert zowel de MotoGP competitie als ook de WorldSBK competitie. Het is een publiek geheim dat de Spaanse organisator kleine, kansloze en financieel armlastige teams als IodaRacing liever kwijt dan rijk is in het MotoGP paddock.</p> <p><br /> </p> <p>Met dat gegeven in het achterhoofd en met het feit, dat Aprilia naarstig op zoek is naar een team dat voor de fabriek uit Noale de Aprilia RSV4 motoren wil inzetten in de WorldSBK, in gedachte is de link snel gelegd. Dorna wil eigenlijk dat Ioda Racing overstapt naar de laatste categorie. Er worden dan een aantal vliegen in één klap geslagen. Dorna krijgt haar zin ten opzichte van het verdwijnen van een klein kansloos team uit de MotoGP, Aprilia blijft behouden voor de WorldSBK en Aprilia is af van het probleem Lorenzo Savadori die een geldig contract heeft voor 2016 als officiële WorldSBK rijder met als alternatief MotoGP testrijder.</p>
Alex de Angelis zit daarom tussen een aantal vuren waardoor hij geen kant op kan. Begin volgende week start het officiële MotoGP testseizoen in Sepang en de San Marinees weet op dit moment nog niet of hij daar überhaupt heen gaat. Tot op heden heeft de Angelis nog geen vliegticket en hotelreservering voor Maleisië ontvangen. <p><br /> </p> <p>De vraag is verder of Aprilia wel een motor beschikbaar heeft voor de Angelis. De 2016 MotoGP Aprilia is nog niet gereed waardoor het officiële Aprilia fabrieksteam van Fausto Gresini de Sepang test zal rijden met de motoren van 2015.</p> <p><br /> </p> <p>Kortom een vervelende situatie voor de Angelis die zelf aangeeft graag weer te willen racen voor resultaten. De Angelis beseft dondersgoed dat hij met de 2015 Aprilia volkomen kansloos is in de MotoGP en hij heeft mede daardoor zeker wel oren naar een overstap richting WorldSBK.</p> <p><br /> </p> <p>Het enige probleem daarbij is dat als die overstap er komt de Angelis volkomen blind zal moeten instappen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik heb nog nooit met een WorldSBK motor gereden. Afgelopen seizoen was de Aprilia RSV4 een motorfiets waarmee je kun winnen maar zonder wintertesten is het uiteraard de vraag waar de motor nu staat tegenover de concurrentie die al volop testwerk heeft gedaan. Ik ken de elektronica en de banden niet waardoor ik eigenlijk blind het kampioenschap in zal gaan. Ik kan echter zelf niets meer doen dan wachten op een telefoontje van Sacchi.”</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> </blockquote>De tijd dringt voor alle betrokken partijen. Rond 10 februari wordt alle WorldSBK materiaal naar Australië vervoert voor de test op Philip Island en aansluitend op 28 februari de eerste race van het seizoen. Het lijkt dan ook een moeilijke missie te worden om voor die tijd alles geregeld te hebben. Een andere optie is dat Aprilia en team de eerste WSBK ronden in Australië en Thailand aan zich voorbij laat gaan om vanaf de eerste Europese ronde, begin april in Jerez aan het veld toegevoegd te worden. <p><br /> </p> <p>En de Angelis? Hij wacht, zittend met zijn hand op de telefoon, af op wat er komen gaat.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>