Marc Marquez was woensdag na de eerste testdag in Jerez geenszins tevreden. Die ontevredenheid kwam nog niet zozeer door de gereden rondetijden maar vooral door de onvoorspelbaarheid van de nieuwe Magneti Marelli elektronica en de nieuwe Michelin banden.
Marquez begon de eerste testdag in Jerez nog met de 2015 elektronica op de motor. Dat werd vooral gedaan om wat referentiegegevens te verzamelen waarmee een vergelijk gemaakt kon worden tussen de eigen 2015 elektronica en de, voor 2016 voor alle teams verplichte, elektronica van Magneti Marelli. <p><br /> </p> <p>Die vergelijking zorgde bij Marquez voor de nodige ongerustheid en ook ontevredenheid. Marquez noemde de nieuwe standaard elektronica letterlijk een geweldige stap terug. Of die uitspraak volkomen terecht is blijft de vraag. Honda, maar ook Yamaha, hebben vanaf de eerste minuut dat er gesproken werd over eenheidselektronica voor het seizoen 2016, bezwaren gehad tegen die eenheidselektronica.</p> <p><br /> </p> <p>Vanaf het moment dat de Magneti Marelli ECU aan de fabrieksteams beschikbaar werd gesteld zijn tientallen ingenieurs van zowel Honda als Yamaha bezig geweest de elektronica te onderzoeken. Doel van dat onderzoek was het vinden van fouten waardoor de invoering mogelijk uitgesteld zou worden.</p> <p><br /> </p> <p>Half september kwam naar buiten dat de ingenieurs inderdaad foutjes gevonden hadden in de elektronica. Honda en Yamaha stelden aan Dorna de vraag wie er verantwoordelijk zou zijn als door deze foutjes coureurs gewond zouden raken.</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de Grand Prix op Misano vond er overleg plaats tussen Dorna-, fabrikanten- en Magneti Marelli vertegenwoordigers. Na afloop van die bijeenkomst werd vanuit Magneti Marelli aangegeven dat Honda en Yamaha niet alleen kritiek hadden op de software maar ook op de te gebruiken hardware. Dorna voelde zich vervolgens geroepen te reageren. Ten aanzien van die kritiek op de hardware reageerde de Spaanse organisator toen als volgt:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dorna heeft besloten dat de fabrikanten in 2016 wel de standaard ECU en software moeten gaan gebruiken maar de mogelijkheid krijgen om één eigen sensor toe te voegen aan het gebruikerspakket. Deze sensor staat dus niet ter beschikking van de andere fabrikanten. De genoemde sensor mag enkel gebruikt worden voor dataverzameling en mag geen invloed hebben op de standaard softwareprogramma’s van de ecu.”</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> H</span>et werd een eerste compromis ten aanzien van het gebruik van de standaard elektronica voor het seizoen 2016. Tijdens de eerste test voor het nieuwe seizoen op Valencia was de kritiek opnieuw hoorbaar. Valentino Rossi noemde bijvoorbeeld de nieuwe elektronica direct een grote stap terug in de tijd.
<p>In Jerez is diezelfde kritiek nu ook weer te horen uit de mond van Marc Marquez. De Repsol Honda coureur gaf aan dat het onmogelijk was om de standaard elektronica ook maar in de buurt te krijgen van het niveau van de eigen 2015 software.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het gaat met de elektronica op en af. Vooral wanneer je in het midden van de bocht het gas opendraait en dan vervolgens bij het uitkomen van de bocht de motor rechtop zet is de vermogensafgifte moeilijk te controleren. De motorrem is wel min of meer in orde. We hebben nog veel tijd nodig om met deze veranderingen goed te kunnen omgaan. Ik denk dat alle rijders bezwaren hebben tegen deze elektronica omdat de motor in zijn algemeenheid veel moeilijker te controleren valt. Vooral bij de vermogensafgifte, zowel onderin als bovenin is er duidelijk minder controle,” aldus Marquez.</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p>Vraag blijft of de kritiek vanuit de fabrieksteams van Honda en ook Yamaha daadwerkelijk terecht is of dat die kritiek meer strategisch gezien moet worden. Grappig is in dit geval dat rijders die afgelopen seizoen met een zogenaamde Open Klasse Honda onderweg waren de nieuwe elektronica juist een flinke verbetering noemden ten opzichte van wat zij het afgelopen seizoen gewend waren. Niettemin hebben zowel Rossi als Marquez inmiddels stevige statements gemaakt omtrent de nieuwe elektronica. Het is in elk geval duidelijk dat er in de voorbereiding op het nieuwe seizoen nog veel gesproken gaat worden over dit onderwerp.</p> <p><br /> </p> <p>Naast de elektronica is er nog het issue banden. Michelin neemt het stokje over van Bridgestone en heeft inmiddels de nodige banden geproduceerd waarmee volop getest wordt. De achterband wordt vrij algemeen positief beoordeeld maar de voorband is voor coureurs en teams een bron van zorg. Tijdens het 2015 seizoen werd er al enkele keren getest met de nieuwe Michelin banden en tijdens die tests werden er al diverse crashes genoteerd voornamelijk door het wegglijden van het voorwiel. Tijdens de, onder andere in Nederland via Eurosport, live uitgezonden test in Valencia konden velen meekijken hoe coureurs met de regelmaat van de klok het voorwiel verloren en het gravel inschoven. </p> <p><br /> </p> <p>Ook in Jerez blijft de voorband de gemoederen bezig houden. Marc Marquez vertelde over de banden het volgende: </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het was hetzelfde als in Valencia. Tijdens het remmen is er geen probleem maar op het moment dat de band dan op de zijkant komt heb je vaak het gevoel dat het voorwiel wegglijd. In Jerez hebben we veel snelle bochten waardoor het moeilijk is om de limiet te vinden. In Valencia was de grip achter echt enorm en hier in Jerez is die goed maar een stuk minder dan in Valencia. We proberen om meer duidelijkheid te krijgen over hoe de voorband werkt. We gaan de komende dagen dan ook verschillende compounds proberen. We hebben tijdens deze eerste dag een soort van racesimulatie gedaan. De achterband bouwde in die simulatie min of meer hetzelfde af als voorheen de Bridgestone band. Het verschil is nu echter dat ook de voorband flink afbouwt. Bij Bridgestone kon je een 20 ronden oude voorband rustig combineren met een nieuwe achterband waarbij het allemaal nog functioneerde. Bij Michelin verslijten de voor- en achterband echter in gelijke mate.”</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…