Eugene Laverty, die zondag in Vallelunga zijn eerste WK Supersport podium pakte, heeft besloten om per direct te stoppen met het racen in de 250cc klasse met het Blusens Aprilia team.
De 22 jarige Noord-Ier maakte begin vorig jaar zijn debuut in de 250cc klasse op de Blusens Aprilia maar heeft tot op heden nog weinig indruk weten te maken. Dat is onder meer te wijten aan het verouderde materiaal waarmee Laverty rijdt.
Laverty zag in dat zijn toekomst niet in de 250cc klasse ligt en ging alvast op zoek naar een plaatsje in het WK Supersport. Al snel kreeg hij een aanbieding om de geblesseerde Fabien Foret bij het Yamaha World Supersport team te vervangen. Dat bleek nog niet zo’n groot succes te zijn op Donington Park maar afgelopen weekend wist de Noord-Ier op Vallelunga zijn eerste podium te pakken na een indrukwekkende race, te meer omdat Laverty met een in Indianapolis geblesseerde voet reed en nog niet eerder op Vallelunga was geweest.
Nog voor dat hij dat podium pakte had Laverty voor zichzelf al besloten om met het moeizame 250cc avontuur te stoppen.
"Donderdag heb ik besloten om mijn 250cc Blusens Aprilia team te verlaten," aldus Laverty. "Ik had goede hoop op een sterke tweede seizoenshelft maar de beloofde onderdelen kwamen niet en na flinke crashes in Misano en Indianapolis realiseer ik me dat het niet beter zal worden. Mijn resultaat in de race bevestigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt en je weet niet hoe blij ik ben dat ik weer op een podium stond."
Over het incident met Andrew Pitt vertelde de Yamaha rijder het volgende:
"Ik was op sommige punten wat sneller dan Andrew en in een bocht ging ik een beetje wijd. Toen ik instuurde zat Andrew daar. Het was gewoon een race ongeluk maar ik vind het wel spijtig voor Andrew."
Oorspronkelijk zou Laverty de races op Donington Park en Vallelunga voor het Yamaha team van Wilco Zeelenberg rijden. Magny-Cours was door het samenvallen met de Grand Prix op Phillip Island niet mogelijk maar nu dus wel, zien we Laverty de komende races dus ook voor het team in actie komen?
Voor zijn overstap naar de 250cc Grand Prix’ was Laverty actief in het Britse kampioenschap. In 2004 werd hij tweede in de Britse 125cc klasse waarna in d 2005 de overstap naar het Brits Supersport volgde. In 2006 streed hij voor de titel in het Brits Supersport maar werd uiteindelijk met vier overwinningen derde achter Cal Crutchlow en Tom Sykes.