#Sepangtest – Er viel veel te beleven tijdens de eerste twee MotoGP testdagen van het seizoen in Sepang maar uiteraard was de crash en meer nog de oorzaak van de crash van Loris Baz het onderwerp van de meeste gesprekken na deze eerste twee testdagen.
Na een half uur trainen op de dinsdagmorgen ging het behoorlijk mis voor de lange Fransman. De Avintia Ducati rijder kreeg op het start/finish gedeelte te maken met een klapband waardoor hij met een snelheid van 290 km/uur onderuit ging. Baz bleef wonder boven wonder ongedeerd. Dat kon van zijn Avintia Ducati niet gezegd worden. Loris Baz was op dat moment onderweg met de zachtere van de twee beschikbare typen achterbanden. <p><br /> </p> <p>De crash zorgde uiteraard voor een rode vlag om de brokstukken te kunnen opruimen. Saillant detail daarbij was het beeld van een medewerker van Michelin die met een vuilniszak in de hand over de baan liep om losse stukken rubber van de band te verzamelen.</p> <p><br /> </p> <p>Michelin startte direct met een onderzoek naar de oorzaak van het ontploffen van de band en vroeg de wedstrijdleiding om de rode vlagsituatie te continueren tot men meer duidelijkheid had. Een terecht verzoek omdat de veiligheid van de rijders voorop staat.</p> <p><br /> </p> <p>Na een uur onderzoek kwam Michelin tot de conclusie dat van de twee beschikbare typen achterband de hardere optie geen problemen kende maar dat bij de zachtere optie de veiligheid niet gegarandeerd kon worden waardoor deze niet meer gebruikt mocht worden bij het verdere verloop van deze test.</p> <p><br /> </p> <p>De kapotte achterband van Baz wordt vandaag (woensdag) in de handbagage van één van de Michelin technici overgevlogen naar Clermont-Ferrand waar hij vrijdag aan een nader onderzoek zal worden onderworpen. Uiteraard is de kritiek op Michelin niet van de lucht maar is Michelin wel de voornaamste schuldige of gaat ook het Avintia Ducati Racing Team zelf niet vrijuit?</p> <p><br /> </p> <p>Die laatste vraag wordt met name gesteld door de technisch directeur van Michelin Motorsport, Nicolas Goubert. Onderwerp van discussie is de bandenspanning waarmee Loris Baz reed op het moment van de crash. Michelin schrijft voor de zachtere achterband namelijk een minimale bandenspanning van 1’5 bar voor en volgens Goubert had Avintia tijdens de eerste testdag gebruikte banden teruggebracht naar Michelin waarin vervolgens een bandenspanning van 1.45 bar gemeten werd. Helaas is de bandenspanning van de betrokken band tijdens de crash niet meer te achterhalen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Ik wil geen conclusies trekken voordat de band volledig onderzocht is in ons laboratorium in Clermont-Ferrand. Feit is echter dat er hier in Sepang, voor het voorval, inmiddels 200 banden met de zachtere compound zijn gebruikt waarbij slechts met twee van die banden een probleem is geweest. Bij de eerste probleemband was de bandendruk lager dan voorgeschreven en de tweede is ontploft. Beide problemen kwamen voor bij hetzelfde team en dezelfde rijder," aldus Goubert.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het Avintia team beweert bij hoog en bij laag dat men de voorgeschreven bandendruk van 1’5 bar heeft aangehouden maar dat is volgens Goubert pertinent niet waar.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"We hebben van het team een band teruggekregen waarvan de bandenspanning onder de voorgeschreven 1’5 bar lag. Ik kan echter absoluut niet zeggen dat ook bij de ontplofte band de bandendruk onder die 1’5 bar lag want dat is helaas niet meer te achterhalen.” </p> </blockquote>
<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“We moeten ons voor wat betreft de bandenspanning op de teams kunnen verlaten,” aldus Goubert. “We kunnen simpelweg niet bij elke band op elke tijdstip de bandenspanning meten. We hebben de teams nogmaals duidelijk gemaakt hoe belangrijk die ondergrens voor de bandenspanning is om dit soort risico’s te voorkomen. Ik wil ten aanzien van de ontplofte band benadrukken dat ik Avintia niet beschuldigen van bewust een lagere bandenspanning aanhouden. Het kan ook zijn dat door bijvoorbeeld een lek ventiel wat lucht uit de band is verdwenen waardoor de bandenspanning onder de ondergrens is gezakt.” </blockquote><br /> <p>Goubert geeft verder aan dat een klein verschil van 0,05 bar wel degelijk grote gevolgen kan hebben.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We stellen niet voor niets een limiet in en die moeten de teams dan ook respecteren. Ergens is er een grenswaarde en wij hebben die niet voor niets op 1’5 bar gesteld,” verklaarde Goubert in een gesprek met Speedweek.com.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De vraag is uiteraard ook of er consequenties komen voor Avintia?</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik geloof niet dat het team heel bewust met te weinig bandenspanning heeft gereden. Het is vaak ook moeilijk. De achterband van Avintia die wij terugkregen met te weinig bandenspanning was gebruikt op maandag. Dinsdagmorgen was het koeler en de bandenspanning hangt nauw samen met bijvoorbeeld de buitentemperatuur. Het wordt gecompliceerd op het moment dat je met die limiet wilt spelen. Ik beschuldig daarom ook niemand. We kunnen de bandenspanning ten tijde van de crash niet meer achterhalen omdat de privéteams geen sensoren hebben om de bandenspanning tijdens het rijden te monitoren. We gaan echter wel Dorna en IRTA vragen om het reglement te veranderen. We willen dat alle teams, uit veiligheidsoverwegingen, de bandenspanning tijdens het rijden moeten monitoren. We zijn nu bij de eerste test van het seizoen. Er moet nog het nodige gewerkt worden voordat het seizoen begint en wij willen dat die dingen geregeld zijn voordat het seizoen begint.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Op de vraag of lengte en gewicht van de rijder nog invloed uitoefenen gaf Goubert aan dat het gewicht van de rijder inderdaad wel effect heeft omdat er met een zwaardere rijder meer gewicht op de achterband komt. Baz is met zijn 1.93 meter tot de grootste rijder van het veld maar ook Danilo Petrucci en Yonny Hernandez behoren tot de grotere en zwaardere rijders. Volgens Goubert kenden zij echter geen problemen omdat zij met meer dan 1’5 bar reden.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het is een feit dat rijden met een lagere bandenspanning meer grip geeft. Als je geen problemen krijgt omdat de motor teveel beweegt kun je daarmee een voordeel behalen,” weet de Michelin technicus.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Michelin is ervan overtuigd dat een dergelijk voorval als bij Baz zich niet snel zal herhalen.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Daar ben ik wel redelijk zeker van. De teams zetten de veiligheid van hun rijders niet moedwillig op het spel. Het kan echter gebeuren dat men een band per ongeluk iets te weinig bandenspanning meegeeft. Door de crash van Baz leren we allen. Wij trekken er lering uit en dat zullen de teams ook doen. We moeten ons gezamenlijk richten op het verder voorkomen van dergelijke ongevallen,” benadrukt Goubert.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Hoewel de Fransman herhaaldelijk beweert dat hij Avintia nergens van beschuldigt blijft in zijn reactie terugkomen dat hij duidelijk twijfelt aan de bandenspanning van de ontplofte band. Het blijft de vraag of de exacte oorzaak van de klapband ooit zal worden achterhaald. Vervolgens blijft het de vraag of, als de oorzaak kan worden achterhaald, deze ooit officieel bekend zal worden gemaakt. Loris Baz is gelukkig ongedeerd gebleven en dat maakt in dit soort zaken een wereld van verschil voor wat betreft het geven van openheid van zaken.</p> <div><strong style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><em><br /> </em></strong></div> <div><strong style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><em><br /> </em></strong></div> <strong><em> Handige links MotoGP test Sepang:</em></strong><br /> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1JTyQFr" target="_blank">Uitgebreid fotoverslag</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1NL7RXf" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…