Categories: MotoGP

MotoGP: Interview Fausto Gresini

Teameigenaar Fausto Gresini sprak tijdens een interview met Honda Racing over het heden en verleden. Zijn overstap van rijder naar teameigenaar, zijn keuze voor Bautista, de CRT klasse en natuurlijk ook over Marco Simoncelli wiens dood veel heeft veranderd voor de Italiaan.

Fausto Gresini is de meest succesvolle teameigenaar in de geschiedenis van de wegrace. Zijn verhaal als team eigenaar begint drie jaar nadat de tweevoudig 125cc wereldkampioen in 1994 stopt met racen. Toen maakte hij de omschakeling om zijn drive en ambitie als racer te richte op het teameigenaarschap. In het begin reed de Italiaan met 500cc veteranen Alex Barros en Loris Capirossi, maar de begeleiding van jonge rijders is waar Gresini de grootste impact mee weet te behalen.<br /> <br /> In 2001, zijn vijfde seizoen als teameigenaar, wint Gresini zijn eerste wereldtitel met Daijiro Kato in de 250cc, maar de rijzende en aimabele Japanner kreeg niet de tijd om zijn ware potentieel te laten zien; zijn carri&egrave;re en leven kwam vroegtijdig ten einde als gevolg van de verwondingen die hij opliep tijdens een crash in de 2003 Japanse Grand Prix van Suzuka. Negen jaar later is de geest van Kato nog steeds sterk aanwezig binnen het Gresini Racing Team, zijn 2001 titel winnende Honda NSR250 en 2003 Honda RC211V staan prominent in de vergaderzaal van de werkplaats van het team in het Italiaanse San Clement, nabij Riccione.<br /> <br /> Het verlies van Kato was verschrikkelijk voor zowel het team als Gresini zelf, maar ze wisten zich te bij elkaar te rapen en gingen verder. Sete Gibernau won dat jaar vier wedstrijden en eindigde het 2003 kampioenschap op de tweede plaats. Het daaropvolgende seizoen won Gibernau eveneens vier wedstrijden en wist wederom het tot vice-wereldkampioen te schoppen. In 2005 won Marco Melandri, in zijn eerste seizoen voor het team, twee wedstrijden en gaf het team zijn derde opeenvolgende runner-up finish in het MotoGP wereldkampioenschap. Melandri won in 2006 nog drie wedstrijden, terwijl diens teamgenoot Toni Elias de Portugese Grand Prix in Estoril wist te winnen. Elias&rsquo; overwinning op de Gresini Honda was de laatste keer dat een MotoGP race door een niet-fabrieks machine werd gewonnen. Het totaal aantal overwinningen van Gresini in de MotoGP kwam daarmee op 14, veruit het meest van alle satellietteams. Elias maakte in 2010 met Gresini zijn overstap naar de nieuwe Moto2 raceklasse, won zeven wedstrijden en werd aan het eind van het seizoen de allereerste Moto2 wereldkampioen.<br /> <br /> Datzelfde seizoen maakte Marco Simoncelli zijn opwachting bij Gresini in de MotoGP, als teamgenoot van Marco Melandri. Simoncelli was bij vlagen briljant, maar nog niet constant. Het was in 2011 dat het talent van Simoncelli in de MotoGP tot uiting begon te komen, met zijn eerste pole positie in Catalunya en zijn eerste podium in Brno. Zijn beste weekend was in Australi&euml;, waar hij zich op de derde plaats kwalificeerde en de wedstrijd op de tweede plaats wist te eindigen. Die vreugde was echter van korte duur, een week later overleed Simoncelli na een ongeluk in de tweede ronde van de Grand Prix van Maleisi&euml; in Sepang.<br /> <br /> De dagen, weken en maanden die volgden waren niet gemakkelijk voor iedereen binnen het team, noch was het geen eenvoudige taak een vervanger voor de charismatische en talentvolle Italiaan te vinden. Maar in plaats van de uitdaging uit te weg te gaan, is Gresini nu misschien wel een van de meest ambitieuze raceprogramma&rsquo;s in de Grand Prix geschiedenis aangegaan. In 2012 zal Gresini Racing in alle drie de raceklassen vertegenwoordigd zijn: met Niccolo Antonelli in de Moto3, met Gino Rea en Ratthapark Willairot in de Moto2 en met Alvaro Bautista in de MotoGP. En dan is er nog de CRT machine, een door Ten Kate geprepareerde CBR1000RR motor die in het veelbesproken Britse FTR rijwielgedeelte is gemonteerd en door Michele Pirro zal worden gereden.

<strong>Waarom werd je team eigenaar in 1997?</strong><br /> Mijn carri&egrave;re als coureur was ten einde, maar ik had nog steeds veel liefde voor de motorsport en besloot dus iets nieuws te beginnen. Het is beter om een jonge team eigenaar te zijn dan een oude coureur. Dat is mijn stijl. Voor mij is het belangrijk om me met motoren bezig te blijven houden. Voor mij persoonlijk hield ik te veel van motoren om er niet me bezig te zijn.<br /> <br /> <strong>Hoe moeilijk was het om je aan te passen tot team eigenaar, in plaats van rijder?</strong><br /> Ik begon mijn nieuwe carri&egrave;re als team eigenaar met Honda Brazili&euml; en Alex Barros als rijder. Ik begon in de koningsklasse, dat was erg moeilijk maar dankzij een goede rijder als Alex en mijn geschiedenis in Itali&euml; als coureur lukte het om een sponsor te vinden voor mijn nieuwe avontuur. Het was echter duidelijk dat alles nieuw voor me was. Het is totaal anders dan rijden, en een nieuwe manier van werken. Ik had veel mensen die voor me werkten, alsof ik een bedrijf aan het starten was. Het was totaal anders, het was moeilijk. Het was noodzakelijk om de tijd te nemen om deze nieuwe manier van werken te begrijpen, het was belangrijk dit als geheel te overwegen. Voor een rijder is het belangrijk een goede mentale benadering en fysieke voorbereiding te hebben. Voor een teameigenaar is de benadering totaal anders. Het is de hele dag werken met problemen van monteurs, motor problemen en veel, veel meer.<br /> <br /> <strong>Dit jaar is Gresini Racing in alle drie de raceklassen &eacute;n CRT vertegenwoordigd.</strong><br /> Dit seizoen hebben we compleet nieuwe motoren in de Moto3 en CRT, dat is een groot probleem. We hebben op dit moment nog geen kit voor de Moto3 machine, die is nog in ontwikkeling en nog niet klaar en we hebben de onderdelen dus nog niet. Voor wat betreft de CRT machine, het was eind februari dat de motor werd geassembleerd, de eerste machine. Het is complex, maar het is duidelijk dat het belangrijk is om met dit nieuwe project te beginnen. Mijn raceteam bestaat uit 15 mensen en dit is een belangrijke groep. We hebben dezelfde structuur voor de werkplaats, dezelfde hospitality. Hiermee kunnen we kosten besparen. Voor mij is het een belangrijke strategie om in elke raceklasse vertegenwoordigd te zijn. Het is belangrijk een goede strategie te hebben om de rijders te verbeteren. We hebben een project met Honda Itali&euml; om jonge rijders van 9-13 jaar op de Honda NSF100 te laten rijden en dat kampioenschap is erg belangrijk om jonge Italiaanse rijders klaar te maken voor de toekomst klaar. Om deze reden zijn we ook met de Moto3 gestart.<br /> <br /> <strong>Je won twee wereldtitels in de 125cc, maar het lijkt alsof er tegenwoordig niet meer zoveel goede jonge Italiaanse coureurs zijn.</strong><br /> Ik denk dat de teams en de motorbond momenteel niet zoveel investeren in jonge rijders. In de komende twee, drie jaar gaat de Italiaanse bond investeren en zullen dingen gaan veranderen. Mijn team en Honda Itali&euml; hebben ge&iuml;nvesteerd in jonge rijders en ziet het er naar uit dat we nieuwe, mogelijk goede rijders hebben. Het is een nieuwe proces waar we net mee begonnen zijn maar het is noodzakelijk en zal zeker vijf jaar in beslag gaan nemen, dat is duidelijk. Op een bepaald moment was niemand meer met jonge rijders aan het werken. We hadden coureurs als Loris Capirossi, Valentino Rossi, Marco Simoncelli, Marco Melandri en nog meer goede rijders. Volgens mij was dit een vergissing. Nu heeft de bond een team, het Ioda Team Italia. Dit is belangrijk, en verder investeert Honda Itali&euml; veel in de ontwikkeling van jonge rijders.<br /> <br /> <strong>Waarom heb je voor Alvaro Bautista gekozen?</strong><br /> Dit is een vreemd verhaal. Het was duidelijk dat toen het Marco Simoncelli hoofdstuk was afgesloten dat we geen andere keuze hadden. Andrea Dovizioso had al voor Tech3 getekend en op dat moment was het voor mij niet belangrijk nog een Italiaanse rijder te hebben, ik had het zelfs liever niet. Het gevoel was voor mij niet goed en ik gaf er om deze reden de voorkeur aan om met een buitenlandse rijder verder te gaan. Mentaal gezien was het niet goed voor mij om met een Italiaanse rijder verder te gaan, op dezelfde motor als Marco. Het was noodzakelijk om de tijd te nemen en een beetje meer afstand te nemen met een Spaanse coureur. Al de jaren dat ik dit doe is er veel liefde voor motoren geweest. Nu is het moeilijk, en anders. De dood van Marco heeft veel veranderd. Nu, op dit moment, is het voor mij persoonlijk niet goed. Het is geen grote liefde meer. Het hou nog steeds van mijn werk, maar ik heb geen zin meer om naar de circuits te gaan. Dit is hoe ik me momenteel voel. Het zal waarschijnlijk een langdurig proces zijn.<br /> <br /> <strong>Ben je altijd close geweest met je rijders?</strong><br /> Ja, het is de mentaliteit van mijn team, het is noodzakelijk. Het is familie, zeker. Het is familie en een belangrijke relatie, we werken dag in dag uit door met de rijders te praten. Marco was een bijzondere man en, dit is een ander belangrijke punt, heel, heel erg gevoelig en erg gemakkelijk om mee te werken. Hij was echt een geweldige gozer.<br /> <br /> <strong>Waarom heb je een CRT machine gebouwd?</strong><br /> Het is duidelijk dat de MotoGP nu al vier, vijf jaar in de problemen zit, elk jaar is het t&eacute; moeilijk om het financieel nog rond te krijgen. Er is geen geld en elk jaar nemen de kosten van de motoren toe, evenals de kosten van de rijders en elk jaar neemt het aantal coureurs in de MotoGP af, dat is en ding dat duidelijk is. Voor Dorna is het een noodgreep, noodzakelijk omdat de fabrieken er niet aan meewerken om het aantal rijders weer te laten toenemen, dus is het voor Dorna noodzakelijk om een andere kant op te gaan, zo niet, dan is de MotoGP ten dode opgeschreven. We hebben een grote verandering nodig, om de kosten te verlagen en te kunnen investeren in nieuwe en jonge rijders. De fabrieken hebben volgens mij niet goed door waar het probleem ligt. Het is eigenlijk ook geen probleem voor de fabrieken, maar voor Dorna. Met de financi&euml;le problemen in de wereld is het duidelijk dat de kosten moeten worden gereduceert. De fabrieken doen dit, zij verlagen hun budgetten om te racen, maar ze hebben de (lease)kosten van de motoren niet verlaagd. Waarom? Dat is het probleem. Het is duidelijk dat op deze manier het voor teams nog onmogelijk is om door te gaan. Natuurlijk, CRT is een nieuw avontuur. Ik weet niet of het goed is of niet. Het is momenteel duidelijk geen competitieve motor, maar ik vind het noodzakelijk om een compleet startveld te hebben, om rijders te hebben, om de mogelijkheid te hebben om met dit nieuwe avontuur te beginnen.<br /> <strong><br /> Had je liever met prototypes door willen gaan?</strong><br /> Ik had de voorkeur gegeven om dit jaar met twee prototypes verder te gaan, maar ik had hiertoe geen mogelijkheid meer en dus moest er wat anders komen. De fabrieken, Dorna en de FIM realiseren zich dat het nieuwe systeem een goede combinatie is. Voor de fabrieken en de teams is het belangrijk dat zij een kans hebben door te gaan. De afgelopen drie of vier jaar is het moeilijk geweest om de show door te laten gaan. Iedereen heeft offers gemaakt, geprobeerd her en der te snijden in uitgaven. We hadden op deze manier zeker niet door kunnen gaan, en dat had het einde van het kampioenschap betekend. Voor mij was er geen mogelijkheid om het team voort te zetten, omdat het niet meer te betalen was.<br /> <br /> <strong>Je hebt ook gekozen om van &Ouml;hlins naar Showa te switchen.</strong><br /> Persoonlijk vind ik Showa een goed bedrijf. We hebben tien jaar met Showa samengewerkt en goede herinneringen aan Showa, we wonnen races met erg competitief materiaal. Alle teams rijden met &Ouml;hlins en het was voor mij belangrijk dat Showa maar &eacute;&eacute;n team vertegenwoordigt. We zijn een topteam en ze werken met ons samen. Het is onze strategie. Bovendien is Showa erg gemotiveerd om terug te keren naar de MotoGP, met een goede motor en een goede rijder, en dat is positief.<br /> <br /> <strong>Maar het zou voor Alvaro Bautista moeilijk kunnen zijn om al het ontwikkelingswerk te doen.</strong><br /> We hebben en overeenkomst met Showa voor Moto3, Moto2, CRT en MotoGP, de hele familie rijdt dus met Showa. Het toont volgens mij aan dat ze graag willen en dat is positief. Ze hebben de interesse om in alle categorie&euml;n actief te zijn. Het is denk ik hun strategie om in de toekomst meer rijders te hebben maar wij zijn erg blij dat wij het spits afbijten. &nbsp;<br /> <strong><br /> Je lijkt een erg goede relatie te hebben met je sponsor, San Carlo, de in Milaan gevestigde snack multinational.</strong><br /> <p> De basis van San Carlo is de liefde voor motoren. Dit is erg belangrijk voor hun voorzitter, Alberto Vitaloni. We werken nu zeven jaar samen met dit bedrijf en 2012 is het vijfde jaar dat we San Carlo als sponsor hebben. We hebben een goede band met het bedrijf, ze zijn marktleider van chips in Itali&euml; en hebben distributeurs in Spanje, Frankrijk, Duitsland, Belgi&euml;, Nederland, Zwitserland en nog vele andere landen. Ook zitten ze in Afrika en zijn ze twee jaar geleden in Qatar begonnen. Het is een groot bedrijf. Voor mij is dat erg belangrijk. Ik heb veel sponsoren die al vele jaren bij ons betrokken zijn; San Carlo, Castrol, Agus. Dat is het verhaal van mijn team, het is belangrijk om een echte band met een sponsor te hebben.</p> <p>&nbsp;</p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Finterview-fausto-gresini%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28949%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago