Home MotoGP MotoGP: Hoe ging het in 2014 met de MotoGP motorblokken?

MotoGP: Hoe ging het in 2014 met de MotoGP motorblokken?

0

Ook in 2014 was het aantal te gebruiken motorblokken een veelbesproken item gezien de verschillen tussen de fabrieksteams en de in de ÔOpenÕ klasse uitkomende teams. We blikken terug op het verbruik gedurende het 2014 seizoen.

Er was voor aanvang van het 2014 seizoen weer het een en ander veranderd. Om het ingewikkeld te maken waren er de zogeheten &lsquo;Factory Option&rsquo; teams, zeg maar de fabrieksteams en de onder de &lsquo;Open&rsquo; klasse ingeschreven teams. Daarnaast kreeg het Ducati Team en het Pramac Team, die eigenlijk onder de &lsquo;Factory Option&rsquo; vielen, dispensatie om onder het Open reglement te rijden omdat ze in het voorgaande jaar geen in droge omstandigheden verreden race hadden weten te winnen.<br /> <br /> De Factory Option teams &ndash; zeg maar Repsol Honda, Movistar Yamaha, Monster Yamaha Tech 3, LCR Honda en een van de Gresini Honda&rsquo;s&nbsp; – moesten het gedurende het hele seizoen met vijf identieke verzegelde motorblokken doen, terwijl de rest van de teams 12 motorblokken mochten verbruiken en deze mochten ook nog gedurende het seizoen verder ontwikkeld worden.&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> De fabrieksteams kenden geen problemen met hun vijf motorblokken, Repsol Honda rijders Marc Marquez en Dani Pedrosa sloten hun seizoen af op respectievelijk hun vierde en vijfde motorblok en deze motorblokken waren zo halverwege hun levenscyclus. Ook de andere Honda hadden geen problemen, Alvaro Bautista en Stefan Bradl kwamen niet boven hun vijf motorblokken uit ondanks dat ze beide door technische problemen een blok konden afschrijven. Ook de Yamaha&rsquo;s kenden geen problemen, Jorge Lorenzo was aan het einde van het seizoen pas op een kwart van de levenscyclus van zijn vijfde motorblok. Pol Espargaro maakte pas in het laatste raceweekend gebruik van zijn vijfde blok terwijl Bradley Smith zijn vijfde blok niet eens in gebruik heeft genomen.

Bij de rijders in de Open klasse kwamen Scott Redding (Gresini Honda) en Nicky Hayden (Aspar Honda) tot aan hun elfde blok en zij waren daarmee min of meer de koplopers. Hayden&rsquo;s teamgenoot Hiroshi Aoyama gebruikte 12 bokken maar daar moet bij gezegd worden dat hij als enige alle races uitreed en voor zijn laatste race een nieuw blok moest inzetten bij het debuut van de nieuwe klanten Honda, de RC213V-RS. Aleix Espargaro, de kampioen in de Open klasse, zat in de laatste race van het seizoen pas aan zijn negende motorblok terwijl er eerder in het jaar nog een motorblok moest worden afgeschreven na een crash met Bradl.<br /> <br /> Voor Ducati werd het nog spannend maar dat had ook te maken met het feit dat de Desmosedici gedurende het seizoen aan flinke veranderingen onderhevig was, zo begonnen ze het seizoen met de GP14 en kwamen er later ook een GP14.1 en een GP14.2 en oude motorblokken paste niet altijd in het nieuwe chassis. Andrea Dovizioso en Andrea Iannone gebruikten elk hun 12 motorblokken. Cal Crutchlow kreeg minder updates, hij eindigde het jaar op zijn negende krachtbron.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>