Home MotoGP MotoGP: Hayden nieuwsgierig naar nieuwe Ducati

MotoGP: Hayden nieuwsgierig naar nieuwe Ducati

0

Net als het grootste deel van de motorsportliefhebbers is ook Nicky Hayden nieuwsgierig naar de nieuwe Ducati Desmosedici GP12, vooral na het moeilijke 2011 seizoen.

Met een beetje hulp van de weergoden wist Nicky Hayden zijn Ducati Desmosedici het afgelopen seizoen naar een podiumplaats te rijden maar de Amerikaan had wel wat meer verwacht van zijn derde seizoen met de Italiaanse fabrikant vooral nu hij Valentino Rossi als teamgenoot had.<br /> <br /> Het was een moeilijk seizoen met veel problemen maar Hayden denkt dat het in 2012 beter zal gaan maar zijn eerste doel is op tijd fit te zijn voor de eerste test van het jaar, zo bleek tijdens de Wrooom persconferentie in de Italiaanse Dolomieten.<br /> <blockquote>&ldquo;Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe aluminium chassis. Ik heb contact gehad met Filippo Preziosi en de mannen in Bologna maar ik had geen speciale verzoeken. We hadden de grootste problemen ge&iuml;dentificeerd en we weten waar we aan moeten werken,&rdquo; vertelde Hayden. &ldquo;Het is nu twee weken sinds het oplopen van mijn blessure, het was niet fijn want ik had ook drie ribben gebroken maar ik kan nu revalideren en proberen op tijd fit te zijn voor de test in Maleisi&euml;. Ik heb die in Valencia al moeten missen en ik wil geen tijd meer verspillen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;2011 was een moeilijk seizoen voor mij en het team. Het jaar daarvoor zaten we dichter bij de top en konden we ons op concentreren op kleine details. Dit jaar zaten we er ver vanaf, we hebben veel geprobeerd om het gat te dichten en raakten in de war. Het was echter niet altijd slecht want soms waren we ook weer wat sneller.&nbsp; Honda heeft de lat vorig jaar flink hoger gelegd maar ik heb er vertrouwen in dat het gat kleiner zal worden. Daarna zal het belangrijk zijn om te proberen een voordeel uit de verandering van het reglement te halen.&rdquo;</blockquote>

Hayden bracht ook nog even de ter discussie staande Bridgestone banden naar voren en waarschuwt de fans dat we ondanks de 1000cc motoren geen driftende machines en rokende banden zullen zien.<br /> <blockquote>&ldquo;Maar twee opties hebben was voor raceomstandigheden niet ideaal maar Bridgestone heeft geluisterd naar de coureurs en kwam halverwege het jaar met meer opties. In de toekomst moeten de banden misschien iets minder goed presteren en beter geschikt zijn voor de eerste paar ronden en koelere omstandigheden zoals in de ochtendsessies. Ik weet echter niet of ze dan ook beter worden.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Vergeleken met 2006 zijn de banden heel anders en ook de elektronica heeft grote stappen gemaakt. Ik wil het niet verpesten voor de fans die graag driftende motoren en rokende banden willen zien maar ik denk dat deze dagen, zonder een beperking op de elektronica, voorbij zijn. Van wat ik tijdens de test in Valencia kon zien lijkt de rijstijl wel op de 800. Natuurlijk is er onderin meer koppel en het zal interessant zijn om de goede afstelling voor de vermogensafgifte en het anti-wheelie systeem te vinden.&rdquo;<br /> </blockquote>Volgende week zal testrijder Franco Battaini samen met Carlos Checa de GP12 een Shakedown geven ter voorbereiding op de test in Sepang.<br /> <blockquote>&ldquo;Het is belangrijk voor ons om zoveel mogelijk feedback te hebben. Het betrekken van Checa geeft ons twee keer zoveel data waardoor er meer informatie is voor de verdere ontwikkeling van de machine. Ducati wil dat de motor makkelijker wordt zodat niet &eacute;&eacute;n maar ook meer rijders er hard mee kunnen gaan.&rdquo; <br /> </blockquote><iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fhayden-nieuwsgierig-naar-nieuwe-ducati%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28613%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>